Είναι και αυτή μια από τις ειδήσεις που πέρασαν στα «ψιλά» λόγω πολέμου, τουλάχιστον εκτός Βρετανίας, γιατί στο ίδιο το νησί έχει προκαλέσει σοβαρή αναστάτωση. Ακόμα και συντηρητικά λαϊκά φύλλα, μιλούν για «προδοσία» ή «πειρατεία».
Η εταιρία P&O Ferries ηγέτιδα της βρετανικής αγοράς στις ακτοπλοϊκές συνδέσεις ανακοίνωσε μέσω zoom σε 800 μέλη πληρωμάτων στα πλοία της ότι απολύονται από τη μια μέρα στην άλλη. Οι ναυτικοί άκουσαν ξαφνικά τη σαφή ανακοίνωση: «Η τελευταία σου μέρα δουλειάς είναι σήμερα».
Χωρίς προειδοποίηση, η P&O ανέστειλε επίσης όλες τις ακτοπλοϊκές υπηρεσίες, τις υπηρεσίες μεταξύ Ντόβερ και Καλαί, μεταξύ Χαλ και Ρότερνταμ και όλες τις άλλες διαδρομές στις οποίες μεταφέρουν περισσότερους από είκοσι χιλιάδες επιβάτες την ημέρα. Καθηλωμένοι παραθεριστές, αυτοκίνητα και φορτηγά μπλόκαραν στα λιμάνια. Σύμφωνα με την P&O, κανένα πλοίο δεν θα πλεύσει για τις επόμενες δέκα ημέρες. Η μαζική απόλυση ολόκληρου του πληρώματος είναι αναπόφευκτη λόγω των υψηλών απωλειών της, έγραψε η P&O Ferries.
Πέρυσι, η εταιρία παρουσίασε έλλειμμα 100 εκατομμυρίων λιρών (γύρω στα 120 εκατομμύρια ευρώ), το οποίο πρέπει να απορροφήσει η μητρική εταιρεία DP World από το Ντουμπάι. Όπως επισημαίνουν τα βρετανικά συνδικάτα, η DP World – ένας παγκόσμιος όμιλος logistics – υποστηρίζεται από τη βασιλική άρχουσα οικογένεια του εμιράτου.
Τώρα υπάρχει παλλαϊκή οργή στο νησί για την βάναυση αυτή συμπεριφορά απέναντι στους εργαζόμενους, από μια εταιρία που είναι ιστορική, συνδεδεμένη με την ίδια την ιστορία της Μεγάλης Βρετανίας. Την Πέμπτη σημειώθηκαν σοβαρά επεισόδια σε ορισμένα πλοία, καθώς η P&O έστειλε φθηνότερα ξένα πληρώματα αντικατάστασης, αλλά οι απολυμένοι ναυτικοί αρνήθηκαν να εγκαταλείψουν τα πορθμεία. Ακολούθησαν καθιστικές διαμαρτυρίες. Ωστόσο, η P&O είχε προσλάβει μια εταιρία ασφάλειας για να εκκενώσει τα πλοία. Η Daily Mail έκανε λόγο για «μπράβους», που φορούσαν κουκούλες, και περνούσαν χειροπέδες στα απολυμένα μέλη του πληρώματος για να τα κατεβάσουν από τα φέρρυ μποτ.
Αντιδράσεις και διαδηλώσεις από τα συνδικάτα
Τα βρετανικά συνδικάτα και όχι μόνο του κλάδου δηλώνουν εξοργισμένα. Αυτό που συνέβη ήταν «η πιο επαίσχυντη πράξη στην ιστορία των βρετανικών εργασιακών σχέσεων», δήλωσε η Ένωση Σιδηροδρόμων, Ναυτικών και Εργαζομένων στις Μεταφορές RMT. Ο Γενικός Γραμματέας της Μικ Λυντς μίλησε για «καπιταλισμό γκάνγκστερ» και «αδίστακτους εργοδότες». Το σωματείο διοργάνωσε συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας στο Ντόβερ, το Χαλ και το Λίβερπουλ την Παρασκευή.
Ακόμη και η κυβέρνηση αγνοούσε τα σχέδια της P&O Ferries. «Δεν ενημερωθήκαμε για αυτό εκ των προτέρων», δήλωσε εκπρόσωπος της Ντάουνινγκ Στριτ. Ο Ρόμπερτ Κορτς, υπουργός Θαλάσσιων Μεταφορών των Τόρις, δήλωσε στο κοινοβούλιο την Παρασκευή ότι «είναι ειλικρινά πολύ στενοχωρημένος με τον τρόπο που αντιμετωπίζονται οι εργαζόμενοι». Αυτό είναι εντελώς απαράδεκτο. Οι αντιπολιτευόμενοι Εργατικοί έκαναν λόγο για εθνικό σκάνδαλο. Η αντιπολίτευση απαίτησε «όχι μόνο λόγια, αλλά πράξεις» από την κυβέρνηση.
Ο πρώην συντηρητικός υπουργός Μεταφορών Τζόν Χέις ζήτησε από την κυβέρνηση να απαιτήσει από την εταιρία την επιστροφή όλων των κονδυλίων που είχε λάβει ως ενίσχυση λόγω κορωνοϊού. Η P&O Ferries έχει λάβει περίπου 15 εκατομμύρια λίρες από προγράμματα βοήθειας το 2020, συμπεριλαμβανομένων των παροχών και δανείων για βραχυχρόνια εργασία. Ένας από τους διευθυντές της επέμεινε πάντως ότι η απόφαση πάρθηκε για να εξασφαλίσει τις υπόλοιπες 2.200 θέσεις εργασίας στην εταιρία. Εριξε όλες τις ευθύνες στην πανδημία, για την οποία δε μπορεί να κατηγορείται η εταιρία.
Πριν από τον κορωνοϊό, περισσότεροι από 10 εκατομμύρια επιβάτες χρησιμοποιούσαν τα πορθμεία κάθε χρόνο. Περίπου το 15% των φορτηγών που εισέρχονται και εξέρχονται από το νησί μεταφέρονται με πλοία P&O. Όταν η DP World αγόρασε την εταιρεία τον Φεβρουάριο του 2019 για 322 εκατομμύρια £ (350 εκατομμύρια δολάρια εκείνη την εποχή), ο πρόεδρος του ομίλου μιλούσε για μια «ισχυρή επωνυμία». Οι επικριτές του υπενθυμίζουν ότι η P&O πλήρωσε στους ιδιοκτήτες της ένα όχι και τόσο… μικρό μέρισμα 270 εκατομμυρίων λιρών το 2020 – λίγο πριν η πανδημία ακινητοποιήσει σε μεγάλο βαθμό τις επιχειρήσεις και η P&O απολύσει τότε περίπου 1.100 εργαζομένους.
Η συνέχεια αναμένεται με ενδιαφέρον. Η αλήθεια είναι πάντως ότι τα προβλήματά της P&O δεν είναι εντελώς άσχετα και με το Βrexit. Αλλά ο Μπόρις Τζόνσον ασχολείται αυτή την περίοδο με άλλα ζητήματα, έχοντας ντυθεί «πρωθυπουργός του πολέμου», προσπαθώντας να αποτρέψει το βλέμμα από τα συσσωρευμένα κοινωνικά και οικονομικά προβλήματα στη χώρα του, αλλά και από τα σκάνδαλα που είχαν φέρει σε οριακό σημείο την καρριέρα του.
Ενέργεια: Οι αυξήσεις των τιμών «τρώνε» τα μέτρα στήριξης – Το δίλημμα του Κυριάκου Μητσοτάκη
H Kίνα δηλώνει (ακόμα) στρατηγικός εταίρος της Ρωσίας, αλλά οι ΗΠΑ πιέζουν
Ο Λαβρόφ επιβεβαίωσε με «δικά του λόγια» ότι ο πόλεμος αργεί να τελειώσει