Τα φτωχότερα νοικοκυριά δαπανούν το 60% του εισοδήματός τους σε προϊόντα των οποίων οι ανατιμήσεις είναι αρκετά ταχύτερη από ότι στα προϊόντα που καταναλώνουν τα πλουσιότερα νοικοκυριά.
Με απλά λόγια θα μπορούσαμε να υποστηρίξουμε ότι ο πληθωρισμός της πλειοψηφίας των ειδών που τα φτωχότερα νοικοκυριά δαπανούν το μεγαλύτερο μέρος του εισοδήματός τους κυμαίνεται γύρω στο 15,0%.
Η εικόνα αυτή προκύπτει από την ανάλυση των στοιχείων για τα ποσοστά ανατίμησης στις διαφορετικές κατηγορίες αγαθών που συνθέτουν το «καλάθι» του δείκτη τιμών καταναλωτή και εκείνα από την Έρευνα Οικογενειακών Προϋπολογισμών 2020 με αναφορά στη κατανομή δαπανών στο χαμηλότερο εισοδηματικό κλιμάκιο 20,0% του πληθυσμού και στο υψηλότερο 20,0%.
Από τα στοιχεία αυτά (που δημοσιεύονται αναλυτικά παρακάτω) προκύπτει ότι:
Το χαμηλότερο εισοδηματικό κλιμάκιο ( το «φτωχότερο» 20,0% του πληθυσμού) δαπανά το 35,5 % του εισοδήματος του – 20 ποσοστιαίες μονάδες περισσότερο από ότι δαπανά το υψηλότερο εισοδηματικό κλιμάκιο ( το «πλουσιότερο» 20,0% του πληθυσμού)- στην κατηγορία Είδη διατροφής και μη οινοπνευματώδη ποτά.
Το «φτωχότερο» εισοδηματικό κλιμάκιο δαπανά το 22,5% – 9 ποσοστιαίες μονάδες περισσότερο από το αντίστοιχο υψηλότερο – στην κατηγορία Στέγαση.
Ο πληθωρισμός στη κατηγορία Είδη διατροφής και μη οινοπνευματώδη ποτά έχει ανέλθει στο 5,2% και στην κατηγορία Στέγαση που συμπεριλαμβάνονται οι ανατιμήσεις των ενεργειακών προϊόντων (φυσικό αέριο, πετρέλαιο, ηλεκτρικό) στο 22,6%.
Ποσοστό εισοδήματος που δαπανούν τα νοικοκυριά για είδη διατροφής και στέγαση |
|||
Φτωχότερο 20% των πολιτών |
Πλουσιότερο 20% των πολιτών |
Ανατίμηση (%) |
|
Είδη διατροφής και μη οινοπνευματώδη ποτά |
35,50% |
15,60% |
5,20% |
Στέγαση (περιλαμβάνει ενεργειακά προϊόντα) |
22,50% |
13,40% |
22,60% |
Συνολο: |
58,00% |
29,00% |
Α. Παραθέτω απόσπασμα από το Δελτίο Τύπου της ΕΛΣΤΑΤ στο οποίο αναφέρεται από ποιες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών προήλθε η αύξηση του πληθωρισμού τον Ιανουάριο 2022, σε ετήσια βάση.
• Σύγκριση Ιανουαρίου 2022 με Ιανουάριο 2021 (Πίνακες 2, 5)
Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 6,2% τον μήνα Ιανουάριο 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Ιανουαρίου 2021, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
• 5,2% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: αλεύρι και άλλα δημητριακά, ψωμί, άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής, ζυμαρικά, μοσχάρι, αρνί και κατσίκι, πουλερικά, παρασκευάσματα με βάση το κρέας, νωπά ψάρια, γιαούρτι, τυριά, ελαιόλαδο, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά φρούτα, νωπά λαχανικά, λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα, πατάτες, σοκολάτες-προϊόντα σοκολάτας, λοιπά τρόφιμα, καφέ, χυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: χοιρινό, αλλαντικά.
• 7,0% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
• 22,6% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης.
• 3,0% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
• 11,1% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, καύσιμα και λιπαντικά, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
• 0,9% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
• 1,6% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-
• 0,4% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα ασφάλιστρα οχημάτων.
2. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:
• 0,1% στην ομάδα Υγεία, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στις οδοντιατρικές υπηρεσίες.
• 3,2% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
• 0,5% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές-
Πηγή: ΕΛΣΤΑΤ ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ, ΔΕΙΚΤΗΣ ΤΙΜΩΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ: Ιανουάριος 2022, ετήσιος πληθωρισμός 6,2%. Πειραιάς, 15 Φεβρουαρίου 2022
Β. Παραθέτω, Πίνακα από την Έρευνα Οικογενειακών Προϋπολογισμών 2020 με αναφορά στη κατανομή δαπανών στο χαμηλότερο εισοδηματικό κλιμάκιο 20,0% του πληθυσμού και στο υψηλότερο 20,0%.
Πηγή: ΕΛΣΤΑΤ, ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ,ΕΡΕΥΝΑ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΩΝ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΩΝ 2020, Πειραιάς, 29 Σεπτεμβρίου 2021
|