Ο Γενικός Διευθυντής του ΙΕΛΚΑ, Λευτέρης Κιοσές μιλώντας στο MEGA έδωσε νέες διευκρινίσεις για τα βασικά προϊόντα διατροφής των σούπερ μάρκετ όπως τα όσπρια, το αλεύρι, το βούτυρο, το μοσχάρι και τα οπωροκηπευτικά που εξαιρούνται από το “καλάθι του νοικοκυριού“.
«Κάθε κατηγορία έχει διαφορετική εξήγηση γιατί δεν έχει συμπεριληφθεί στο καλάθι» τόνισε ο κ. Κιοσές και αναφέρθηκε στα οπωροκηπευτικά. Όπως είπε, αυτά έχουν εξαιρεθεί από το καλάθι γιατί υπάρχουν δύο προβλήματα:
- Πρώτον: Αλλάζουν καθημερινά οι τιμές τους. Είναι χρηματιστήριο στη πραγματικότητα οι τιμές των οπωροκηπευτικών καθώς καθορίζονται από τον καιρό και είναι δύσκολο να τις παρακολουθήσει κανείς.
- Δεύτερον: Το κύριο κανάλι της διάθεσης των οπωροκηπευτικών δεν είναι το σούπερ μάρκετ. Ο λόγος που απορρίφθηκαν σε αυτή τη φάση τουλάχιστον είναι επειδή το συγκεκριμένο καλάθι απευθύνεται στο σούπερ μάρκετ, συμπλήρωσε.
Επίσης, είπε ότι το μοσχάρι δεν συμπεριλήφθηκε στο καλάθι διότι δεν γινόταν να συμπεριληφθούν όλα τα κρέατα. Συμπεριλήφθηκαν τα κρέατα που είναι τα πιο βασικά και που είναι πιο οικονομικά κατά βάση όπως είναι το κοτόπουλο και το χοιρινό συμπλήρωσε. Επίσης ρωτήθηκε γιατί από το καλάθι εξαιρέθηκε ο εσπρέσο και συμπεριλήφθηκε μόνο ο ελληνικός και ο στιγμιαίος καφές. Επειδή διαπιστώθηκε ότι οι ευπαθείς ομάδες όπως οι συνταξιούχοι καταναλώνουν περισσότερο ελληνικό και στιγμιαίο καφέ παρά εσπρέσο, απάντησε.
“Καλάθι του νοικοκυριού”: Θα υπάρξουν μειώσεις στις τιμές των προϊόντων;
Επίσης ξεκαθάρισε ότι δεν θα υπάρξουν μειώσεις στις τιμών των προϊόντων που θα συμπεριληφθούν στο “καλάθι του νοικοκυριού”.
«Μείωση δεν θα δούμε. Ο στόχος είναι να δούμε συγκράτηση στην πραγματικότητα. Μείωση να δούμε σε αυτή την οικονομική συγκυρία είναι πρακτικά αδύνατο» σημείωσε χαρακτηριστικά και εκτίμησε ότι μόλις τεθεί σε εφαρμογή αυτό το καλάθι, κάθε εβδομάδα θα υπάρχει διαφορετική τιμή στα προϊόντα. Ο στόχος του υπουργείου είναι η αύξηση αυτής της κατηγορίας να είναι μικρότερη σε σχέση με τον δείκτη τιμών καταναλωτή, πρόσθεσε.
Μεταξύ άλλων ρωτήθηκε εάν θα υπάρχει αναρτημένος στα σούπερ μάρκετ ο κατάλογος των προϊόντων που θα συμπεριλαμβάνονται στο “καλάθι του νοικοκυριού”. «Είμαστε ακόμα σε συζήτηση με το πώς μπορεί να ενοποιηθεί αυτό. Θα πρέπει να δοθούν και διάφορες εγκρίσεις νομικού περιεχομένου. Θα πρέπει να υπάρχει κάπως μια σήμανση» τόνισε.
Ακόμη είπε σχετικά με τα προϊόντα που έχουν επιλεγεί για το καλάθι πως «δεν μπορούν να μπουν τα πάντα, οπότε πρέπει να γίνει μια επιλογή. Γιατί και οι επιχειρήσεις έχουν αναλάβει κόστη όπως από την ενέργεια ». «Οι πιο δημοφιλείς κωδικοί έχουν επιλεγεί για το καλάθι» πρόσθεσε.
Καλάθι του νοικοκυριού: Κάθε πότε θα αλλάζει το καλάθι
Τέλος ρωτήθηκε εάν θα αλλάζει το καλάθι αυτό κάθε 15 ημέρες. «Οι κωδικοί που θα μπουν μέσα από τις επιχειρήσεις θα αλλάζουν κάθε 15 ημέρες. Οι κατηγορίες των προϊόντων έχουν προκύψει από το αρμόδιο υπουργείο. Πιστεύω ότι το καλάθι δεν θα αλλάζει κάθε 15 ημέρες γιατί το αρμόδιο υπουργείο έχει σκοπό να παρακολουθεί την πορεία των τιμών. Οπότε εκτιμώ ότι τουλάχιστον για κανένα τρίμηνο δεν θα έχουμε σημαντικές αλλαγές» απάντησε.
»Δίνουμε μια ευκαιρία στους ευάλωτους συμπολίτες μας να βρίσκουν τα προϊόντα χωρίς να υφίστανται τις συνέπειες του πληθωρισμού, όπως υφιστάμεθα όλοι οι άλλοι. Και πιστεύω κάθε εβδομάδα που θα ανανεώνεται αυτό το καλάθι στα διάφορα σούπερ μάρκετ θα αναπτυχθεί και ένας υγιής ανταγωνισμός για ποια αλυσίδα θα κάνει την καλύτερη δουλειά. Αυτό θα βοηθήσει να πέσουν και οι τιμές» δήλωσε ωστόσο λίγο αργότερα ο Άδωνις Γεωργιάδης μιλώντας στον Realfm.
Πότε θα τεθεί σε εφαρμογή το καλάθι
Υπενθυμίζεται ότι χθες ο Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος γνωστοποίησε ότι, θα χρειαστούν 10 με 15 ημέρες για να ολοκληρωθεί η διαδικασία για το “καλάθι” αυτό, διότι απαιτείται μια καλή προετοιμασία από τις επιχειρήσεις και το μέτρο αυτό εκτιμάται ότι θα τεθεί σε εφαρμογή προς τα τέλη Οκτωβρίου.
Επίσης ανέφερε και ποια προϊόντα θα λείπουν από το καλάθι. «Πολλά από τα προϊόντα τα οποία θα λείπουν από το καλάθι θα πωλούνται και από άλλου είδους καταστήματα και όχι από μεγάλες αλυσίδες λιανικής ή γενικώς αλυσίδες λιανικής. Για παράδειγμα θα δείτε ότι λείπουν τα νωπά φρούτα και τα λαχανικά από τη λίστα τα οποία πωλούνται πρωτίστως και υπάρχουν σε πολύ χαμηλές τιμές στις λαϊκές αγορές. Άρα προτείνεται ο καταναλωτής να κατευθυνθεί προς τα εκεί. Υπό την έννοια ότι όλοι γνωρίζουμε ότι στις λαϊκές αγορές είναι φθηνότερες οι τιμές για τα προϊόντα αυτά. Ομοίως τα νωπά κρέατα. Στα κρεοπωλεία επίσης η αγορά είναι ανταγωνιστική και εκεί θα πρέπει να είμαστε πάρα πολύ προσεκτικοί στο πώς θα χειριστούμε τη συγκεκριμένη αγορά. Για αυτό λείπουν κάποια προϊόντα. Για το αλάτι και τα υπόλοιπα προϊόντα που είναι πολύ σημαντικά καταλαβαίνουμε όλοι ότι θα μπορούσαν να είναι και αυτά. Ωστόσο υπάρχει πρόβλημα καθώς η λίστα αυτή θα πρέπει να είναι περιορισμένη άρα και αποτελεσματική» σημείωσε.