Με τις ψήφους της Ν.Δ. και του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ πέρασε απ’ τη Βουλή το νομοσχέδιο για την εξυγίανση των ναυπηγείων Ελευσίνας αφού ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, έκανε αποδεκτή την τροπολογία του ΣΥΡΙΖΑ για ενημέρωση της επιτροπής της Βουλής για το τελικό σχέδιο εξυγίανσης πριν αυτό κατατεθεί στο δικαστήριο.
Η Ελληνική Λύση δήλωσε «παρών», ενώ το ΠΑΣΟΚ το καταψήφισε, μαζί με το ΚΚΕ και το ΜέΡΑ25, όπως είχαν προαναγγείλει.
Ο Άδωνις Γεωργιάδης που όλο το προηγούμενο διάστημα ζητούσε διακομματική υποστήριξη στο νομοσχέδιο, συνεχάρη το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης για τη στάση που κράτησε στην ψηφοφορία, αφού σημείωσε ότι εκπλήρωσε και τις δύο προϋποθέσεις που έβαλε ο ΣΥΡΙΖΑ. «Θέλω να τον συγχαρώ για αυτή την θετική του στάση, γιατί είναι σημαντική σε ένα δύσκολο εγχείρημα που ξεκινάει σήμερα» για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας.
Αντίθετα, επέκρινε το ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝ.ΑΛΛ. για την απόφασή του να καταψηφίσει τελικά το νομοσχέδιο. Απευθυνόμενος στο ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝ.ΑΛΛ., είπε πως αυτό «δεν είναι ένα κόμμα που πρέπει να υποτιμάται, ούτε να διαγράφουμε την Ιστορία του» αλλά «με την σημερινή του στάση, να μην στηρίξει το παρόν σχέδιο εξυγίανσης, απεμπολεί όλη την προηγούμενη υπεύθυνη στάση του ΠΑΣΟΚ στην κρίσιμη δεκαετία 2010- 2020. Και θεωρώ πως είναι μεγάλο πολιτικό σφάλμα του κ. Νίκου Ανδρουλάκη και του ΠΑΣΟΚ η σημερινή του στάση. Καθώς στην ουσία, με την στάση σας, δεν γίνεστε σύμμαχοι στην προσπάθεια επιτυχίας του σχεδίου εξυγίανσης».
Ο υπουργός προχώρησε και στην προσθήκη στο άρθρο 2, διάταξης που προβλέπει «να καταβληθούν εντός 120 ημερών από την οριστική και αμετάκλητη ημερομηνία των μεταβιβάσεων, οι απαιτήσεις των εργαζομένων» προκειμένου να ψηφίσει το νομοσχέδιο και το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης.
Ο κ. Γεωργιάδης, επισήμανε ότι μπροστά μας υπάρχει ακόμα μια μακρά πορεία μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας, που έχει την διαπραγμάτευση με τους υπόλοιπους πιστωτές και θα οδηγήσει στο τελικό σχέδιο που θα δούμε στην Βουλή πριν κατατεθεί στο δικαστήριο. Υπάρχει η έγκριση της δικαιοσύνης, η έγκριση της Digicom. Αλλά και αφού ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία, υπάρχει η διαδικασία της αυτής καθ’ εαυτής επένδυσης, δηλαδή να πάρει μπρος το ναυπηγείο, να φτιαχτούν γρήγορα οι δεξαμενές και να πιάσει δουλειά ο κόσμος, και να παίρνει η επιχείρηση δουλειές για να μπορεί να αποπληρώνει τις υποχρεώσεις της. Συνεπώς για την ΟΝΕΧ, μπροστά της υπάρχει μια ανηφόρα. Όμως, παρατήρησε ο υπουργός, «σήμερα με την σύμφωνη γνώμη της κυβερνήσεως και της αξιωματικής αντιπολιτεύσεως, μετά από ένα γόνιμο κοινοβουλευτικό διάλογο, δίνουμε πιστεύω στον επενδυτή την μεγαλύτερη δυνατή υποστήριξη που μπορεί να του δώσει το Κοινοβούλιο. Και λέμε στους εργαζόμενους, πως ως Κοινοβούλιο μπορέσαμε να πετύχουμε μια ευρύτερη πολιτική στήριξη, όπως αυτοί μας ζήτησαν όταν ήταν έξω από την Βουλή». Τόνισε, πως η ύπαρξη συναινέσεων είναι ευρύτερα για τις επενδύσεις, ακόμα και για τις μικρότερες, πολύ σημαντική, γιατί οι επενδυτές δεν επενδύουν με ορίζοντα εκλογικού χρόνου, αλλά μακροχρόνια – και αυτό τους απομειώνει το ρίσκο που παίρνουν».
Ο κ. Γεωργιάδης ανέφερε πως «έχω πλήρη επίγνωση του μεγάλου πολιτικού ρίσκου που σήμερα αναλαμβάνω για την επιτυχία του σχεδίου αυτού, γιατί εάν δεν ευοδωθεί και δεν πάει καλά, ο μόνος υπεύθυνος θα είμαι εγώ και εγώ θα το χρεωθώ» αλλά «στην πολιτική δεν θα πρέπει να μπαίνουμε εάν φοβόμαστε να αναλάβουμε ευθύνες. Όποιος φοβάται την ευθύνη, δεν κάνει για την πολιτική, δεν κάνει για υπουργός και βουλευτής».
Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Νεκτάριος Σαντορινιός υπογράμμισε πως «εμείς θέλουμε κάτι το οποίο πραγματικά να αποτελεί λύση για τα Ναυπηγεία της Ελευσίνας, γιατί πραγματικά νοιαζόμαστε για τη ναυπηγική βιομηχανία της χώρας μας και τη ναυτιλία, αλλά θέλουμε απτές αποδείξεις ότι θα μπορέσουμε να έχουμε μια ουσιαστική λύση για τα ναυπηγεία και όχι μια εικαζόμενη λύση, η οποία τελικά μένει στη δική σας βούληση».
Η Ελλάδα, είπε, χρειάζεται μια ισχυρή ναυπηγική βιομηχανία, για αυτό και ήταν ένα από τα πρώτα στοιχήματα που έβαλε ο ΣΥΡΙΖΑ. Το μνημόνιο συνεργασίας που υπέγραψαν οι υπουργοί μας, Αλέκος Φλαμπουράρης και Βαγγέλης Αποστόλου με την NONEX, για την ανάταξη του ναυπηγείου της Ελευσίνας, θα έλεγε κανείς ότι είναι ο προπομπός της σημερινής διαδικασίας. Παρατήρησε πως μεταξύ αυτών που έχουν αναφέρει ο υπουργός Ανάπτυξης και ο υπουργός ‘Αμυνας για το εάν υπάρχει ή όχι διαγραφή χρεών του Πολεμικού Ναυτικού, υπάρχει μια μεγάλη αντίφαση. Αναρωτήθηκε πόσο τελικά είναι σήμερα το χρέος που θα πληρώσει η εταιρεία στο Πολεμικό Ναυτικό, καθώς με βάση το κείμενο του νομοσχεδίου, αυτό είναι 20 εκατομμύρια από τα 140 εκατομμύρια.
Τόνισε πως αυτό που ερχόμαστε να ψηφίσουμε, είναι η εξουσιοδότηση προς το πρόσωπο του κυρίου υπουργού, να κάνει οποιαδήποτε συμφωνία θέλει, με βάση την δικαιολογία ότι αυτό είναι πρόσφορο για την εξυγίανση των ναυπηγείων. Επομένως, θα έλεγε κανείς, ότι αυτό που καλούμαστε να ψηφίσουμε έχει πάρα πολλές αβεβαιότητες και μόνο μία βεβαιότητα: την εξουσιοδότηση προς τον κύριο υπουργό – και στην πραγματικότητα δεν ψηφίζουμε την τελική λύση. Ψηφίζουμε απλά μία εξουσιοδότηση, η οποία πιθανόν, ενδεικτικά και όχι περιοριστικά, μπορεί να περιέχει μια σειρά από ρυθμίσεις οι οποίες αναφέρονται στο νομοσχέδιο. Γι’ αυτόν τον λόγο εμείς καταθέσαμε μια τροπολογία με την οποία ζητάμε πριν κατατεθεί στο δικαστήριο η τελική συμφωνία, να ενημερωθεί το Σώμα για το ποια είναι τελικά αυτή η συμφωνία που υπογράφεται και θα κατατεθεί στο δικαστήριο. Θεωρούμε, είπε ο κ. Σαντορινιός, πως αυτό είναι μια ελάχιστη εγγύηση για να γνωρίζει ο ελληνικός λαός μέσω των οργάνων της Βουλής, τελικά πού πηγαίνουμε με τα ναυπηγεία της Ελευσίνας.
«Η σύμπνοια ΝΔ – ΣΥΡΙΖΑ στη στρατηγική ενίσχυσης της ναυπηγικής βιομηχανίας, προς όφελος των «επενδυτών» και στο πλαίσιο της αναβάθμισης της Ελληνοαμερικανικής Συμφωνίας που μετατρέπει τη χώρα σε μόνιμο αγκυροβόλιο των ΗΠΑ, αναδεικνύεται και στην περίπτωση των Ναυπηγείων Ελευσίνας» σχολίασε η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ Διαμάντω Μανωλάκου που ευχόμενη δηκτικά είπε: «άντε και συγκυβέρνηση», Με το νομοσχέδιο, πρόσθεσε, το ναυπηγείο μετατρέπεται σε ειδική οικονομική ζώνη, όπου δεν διασφαλίζονται οι θέσεις εργασίας, απολύονται οι εργαζόμενοι χωρίς να διασφαλίζεται η επαναπρόσληψή τους και χωρίς να κατοχυρώνονται τα σημερινά δικαιώματα και όροι εργασίας. Το νομοσχέδιο προβλέπει ακόμα «κούρεμα» στις οφειλές προς τους εργαζόμενους ενώ δεν καθορίζει συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα για την καταβολή των χρωστούμενων προς τους εργαζόμενους, εδώ και πέντε ετών.
«Στην Ελληνική Λύση, μας ενδιαφέρει η ουσία των πραγμάτων και δεν μας ενδιαφέρουν οι πολιτικοί διαξιφισμοί και οι ανούσιοι καβγάδες. Εμείς θέλουμε να εξυγιανθούν τα Ναυπηγεία Ελευσίνας αλλά θέλουμε όλα αυτά που λέτε να αποτυπώνονται στο χαρτί, γιατί δεν σας εμπιστευόμαστε» ανέφερε απευθυνόμενος προς την κυβέρνηση, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Ελληνικής Λύσης, Κωνσταντίνος Χήτας, μιλώντας στην ολομέλεια της Βουλής.
Ο κ. Χήτας εξέφρασε την αμφιβολία του για το ότι το ΠΝ «δεν θα χάσει ούτε ένα ευρώ» και επανέλαβε την πρόταση του κόμματός του να «σπάσει» το ναπυπηγείο στα δύο, και το ένα του κομμάτι να κρατικοποιηθεί πηγαίνοντας στο Πολεμικό Ναυτικό, ενώ το εμπορικό κομμάτι του, είτε να εξυγιανθεί και να πουληθεί, είτε να πουληθεί ως έχει. Δεν μπορεί, είπε, η κυβέρνηση να έχει χρήματα για να μοιράζει – ας πούμε – στα καρτέλ, αλλά να μην έχει χρήματα για να στηρίξει τα Ελληνικά Ναυπηγεία.
«Δεν έχει διαγραφεί ούτε ένα ευρώ από το χρέος των Ναυπηγείων στο Πολεμικό Ναυτικό. Ούτε ένα ευρώ. Δεν υπάρχει «κούρεμα» εδώ και ούτε βέβαια υπάρχουν αξιωματικοί οι οποίοι διστάζουν να εγκρίνουν το σχέδιο εξυγίανσης που σήμερα φέρνουμε γιατί φοβούνται ότι αύριο θα πάνε στο δικαστήριο για απιστία, γιατί απλά δεν έκαναν καμία διαγραφή χρεών ή κούρεμα”, τόνισε ο υπουργός Εθνικής ‘Αμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος.