Για το Μέγαρο Μαξίμου υπάρχουν δύο πολιτικά ζητήματα που αναζητούν άμεση απάντηση. Εκλογικός νόμος και ανασχηματισμός.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης δέχεται εισηγήσεις και για τα δύο. Οι πληροφορίες, ωστόσο, αναφέρουν πως προσώρας αρνείται να προχωρήσει και στα δύο έχοντας ήδη αποκλείσει -προς το παρόν- τις εισηγήσεις για πρόωρες κάλπες.
Για τον εκλογικό νόμο, λέει σε συνομιλητές του, πως κάτι τέτοιο θα διέλυε το θεσμικό προφίλ συνέπειας που έχει καλλιεργήσει με την μετάθεση του χρόνου εκλογών. Θα ήταν, άλλωστε, καινοφανές η ίδια κυβέρνηση να ψηφίσει εντός της ίδιας θητείας δύο εκλογικούς νόμους. Θα πρόδιδε αδυναμία επίτευξης αυτοδυναμίας. Όμως ο χρόνος είναι μακρύς και καμία απόφαση δεν είναι τελεσίδικη.
Ως προς τον ανασχηματισμό, η λογική Μητσοτάκη λέει πως δεν υπάρχει ικανός πάγκος που θα μπορούσε να αλλάξει επί τα βελτίω τους επικοινωνιακούς και πολιτικούς συσχετισμούς. Άλλωστε, θεωρείται δεδομένο πως τα στελέχη των κεντρικών υπουργείων δεν μπορούν να αλλάξουν, είτε για πρακτικούς λόγους, είτε λόγω των εξαρτήσεων που έχουν δημιουργηθεί. Γεωργιάδης, Βορίδης, Δένδιας, Σταϊκούρας, Καραμανλής, Παναγιωτόπουλος και άλλοι θεωρούνται αμετακίνητοι, οπότε το μόνο που μένει είναι ένας ανασχηματισμός ευκαιριακός με αλλαγές υφυπουργών προς ενίσχυση της παρουσίας της Ν.Δ σε συγκεκριμένες εκλογικές περιφέρειες. Κάτι τέτοιο, όμως, δεν θα άλλαζε την εικόνα της κυβέρνησης.
Τα νέα υπουργεία
Στο σλόγκαν “δίπλα στον πολίτη” θέλει να δώσει ουσιαστικό περιεχόμενο ο πρωθυπουργός, δρομολογώντας, σύμφωνα με τις κυριακάτικες εφημερίδες της συμπολίτευσης, τη δημιουργία τριών ή τεσσάρων νέων υπουργείων που θα σηματοδοτήσουν την προσπάθεια για πιο “κοινωνικό” και λειτουργικό κράτος.
Οπως αναφέρεται από έγκυρες πηγές, στον αρχικό σχεδιασμό προβλέπεται η δημιουργία υπουργείων για
- Την εποπτεία της αγοράς, την ενίσχυση του ανταγωνισμού και την αντιμετώπιση της ακρίβειας
- Την κοινωνική πολιτική και τα θέματα οικογένειας
- Τη διαχείριση πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και την υλοποίηση των προγραμμάτων του ΕΣΠΑ
- Τον εκσυγχρονισμό της δημόσιας διοίκησης και την εξυπηρέτηση του πολίτη.
Αντικρουόμενοι στόχοι
Προφανής πολιτικός στόχος η ανάσχεση της προϊούσης φθοράς της κυβέρνησης, που βλέπει τα δημοσκοπικά ποσοστά της να “ροκανίζονται” με αργό ρυθμό, καθώς τα αλλεπάλληλα μέτρα στήριξης νοικοκυριών και επιχειρήσεων δεν φέρνουν τα επιδιωκόμενα αποτελέσματα, ο πληθωρισμός συνεχίζει να “καλπάζει” και η αγοραστική δύναμη συρρικνώνεται.
Παράλληλα όμως, ο κ. Μητσοτάκης είναι υποχρεωμένος να υποστηρίξει το αφήγημα της σταθερότητας, που είναι και το βασικό επιχείρημα του κατά της πρόωρης προσφυγής στις κάλπες. Πρέπει κατά πρώτον να πείσει ότι η κυβέρνησή του έχει επιτελέσει μέχρι τώρα σημαντικό έργο, ότι έχει διαχειριστεί με επιτυχία τις διαδοχικές κρίσεις – υγειονομική, ενεργειακή – και ότι αποδίδουν καρπούς οι προσπάθειες της για την αντιμετώπιση της ακρίβειας.
Ομως, αν πράγματι είναι επιτυχής η μέχρι τώρα θητεία της, δεν συντρέχει λόγος μεγάλων αλλαγών στο υπουργικό συμβούλιο.
Είναι ένας δύσκολος συγκερασμός αντικρουόμενων στόχων, που φέρνει τον πρωθυπουργό πρό διλήμματος: Θα προτιμήσει το βαθύ λίφτινγκ και την αναδόμηση -που θα αποτελούσαν παραδοχή αποτυχίας και χαμηλών επιδόσεων – ή να στείλει μήνυμα σταθερότητας, διατηρώντας αμετάβλητο το κυβερνητικό σχήμα και περιοριζόμενος ίσως στη δημιουργία νέων υπουργείων;
Μέχρι τις εκλογές
Οπως αναφέρεται από συνεργάτες του, προκειμένου να καταλήξει στις τελικές επιλογές του ο πρωθυπουργός λαμβάνει υπόψη την ανάγκη συγκρότησης ενός λειτουργικότερου και αποτελεσματικότερου υπουργικού συμβουλίου, το οποίο σε συνεργασία με το επιτελείο του Μαξίμου θα μπορέσει να αντιμετωπίσει τις δύσκολες, ιδιάζουσες συνθήκες που θα διαμορφωθούν τους επόμενους μήνες στην οικονομία και στην κοινωνία.
Κορυφαία στελέχη της ΝΔ επισημαίνουν ότι η χώρα χρειάζεται τώρα ένα κυβερνητικό σχήμα που “θα αντέξει μέχρι τις εκλογές, θα παράγει έργο και παράλληλα θα πείσει τη μεγάλη μάζα των ψηφοφόρων ότι βρίσκεται δίπλα στον πολίτη”.
Οι δημοσκοπήσεις και η…εξουθένωση της τρίτης κάλπης
Πολλά θα κριθούν από τις δημοσκοπήσεις του Σεπτεμβρίου. Ήδη, ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ έχει κατορθώσει (κυρίως λόγω της συγκυρίας της ακρίβειας, και των αδυναμιών της κυβέρνησης) να μειώσει την διαφορά στην “σφαίρα” του 7%. Ελπίζει πως με την “παραδοσιακή” υποεκπροσώπησή του στις μετρήσεις (αποτέλεσμα και της επιθετικότητας του κατά των δημοσκοπικών εταιρειών), η διαφορά αυτή μπορεί να είναι και κατάτι (μία με μιάμιση μονάδα) μικρότερη. Όμως, εκείνο που προέχει για την κυβέρνηση δεν είναι τόσο η διαφορά από το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης όσο εάν το δημοσκοπικό ποσοστό της Ν.Δ στην κάλπη της απλής αναλογικής δημιουργεί εύλογες προσδοκίες ακόμα και για οριακή αυτοδυναμία στην δεύτερη. Δεν πρέπει να αποκλείεται, εάν το κυβερνών κόμμα αγγίξει αλλά δεν επιτύχει την αυτοδυναμία στην δεύτερη αυτή κάλπη, ο πρωθυπουργός να οδηγήσει τα πράγματα με ασφυκτικά διλήμματα σε μία τρίτη εκλογική αναμέτρηση. Γι αυτό η δημοσκοπική εικόνα του φθινοπώρου θα παίξει σημαντικό ρόλο και πάνω σε αυτή θα διαμορφωθούν επικοινωνιακές πολιτικές και κυβερνητικές αποφάσεις.
Στο πίσω μέρος του μυαλού της επικοινωνιακής ομάδας του Μαξίμου, άλλωστε, υπάρχει η σκέψη πως μία νέα ήττα του Αλέξη Τσίπρα, ακόμα και με μικρή σχετικά διαφορά, θα είναι μία επιπλέον ήττα σε εκείνες του 2019 (ευρωεκλογές, αυτοδιοίκηση, βουλευτικές) και θα δρομολογήσει ραγδαίες εξελίξεις στην αξιωματική αντιπολίτευση.