Σαν… μάννα εξ ουρανού αναμένει η ελληνική αγορά τον τζίρο των 2,5 με 3 δισεκατ. ευρώ που εκτιμάται ότι φέρνει η “Black Friday” που κάνει πρεμιέρα. Φέτος ωστόσο, η μέρα των προσφορών (η οποία αναμένεται να… επιμηκυνθεί και το Σαββατοκύριακο) είναι αρκετά “συννεφιασμένη” για να έχει τόσο καλά αποτελέσματα.
Μια από τις βασικές αιτίες είναι τα μέτρα για τους ανεμβολίαστους, με την απαγόρευση εισόδου σε όλους τους κλειστούς χώρους να στερεί την πολυπόθητη φυσική παρουσία των πελατών από το λιανεμπόριο και να την μετακινεί προς τα marketplaces.
Έτσι, η σημερινή ημέρα είναι και ένα κρίσιμο τεστ για την αγορά η οποία ήδη κινείται καθοδικά -όπως φάνηκε από τις ενδιάμεσες εκπτώσεις, οι οποίες δεν κατάφεραν να προσθέσουν αξία στην αγορά, αφού η αυξητική τάση του προηγούμενου διμήνου παρουσιάζει καθίζηση το Νοέμβριο. Κι αυτό γιατί η αγωνία επικεντρώνεται στο εάν θα μπορέσει να ανταποκριθεί ώστε να μην υπάρξουν τα προβλήματα με τις ταχυδρομικές αποστολές και παραδόσεις των εμπορευμάτων που σημειώθηκαν πέρυσι.
Εδώ, οι αλυσίδες οι οποίες επένδυσαν σε δικά τους δίκτυα logisticis έχουν τις «μηχανές αναμμένες» για να εκμεταλλευθούν την ταχύτητα –σε σχέση με τις εταιρίες μεταφορών- και την ευκολία που δίν ει το δικό τους δίκτυο στην παράδοση των προϊόντων τα οποία παραγγέλλονται ηλεκτρονικά από τους πελάτες.
Ελλείψεις στα ράφια
Ένα άλλο μεγάλο πρόβλημα είναι οι μεγάλες ελλείψεις που παρατηρούνται στα ράφια, φυσικά και ηλεκτρονικά. Ο λόγος είναι οι αρρυθμίες της παγκόσμιας μεταφορικής αλυσίδας η έλλειψη κοντέινερ, αλλά και πλοίων μεταφοράς εμπορευμάτων ο οποίος προέκυψε από το ξαφνικό boom ζήτησης στην παγκόσμια αγορά μετά από το άνοιγμα που ακολούθησε των lockdown. Σε αυτά, προσθέστε και τις ελλείψεις προϊόντων κυρίως τεχνολογίας που παρατηρούνται λόγω της παγκόσμιας έλλειψης ημιαγωγών (μικροτσίπ) και έχετε την… τέλεια καταιγίδα!
Οι αλυσίδες λιανεμπορίου ήδη υποφέρουν από τη μη επάρκεια των πιο εμπορικών προϊόντων τους (παιχνιδομηχανές, υπολογιστές, είδη τεχνολογίας κλπ) τα οποία βρίσκονται σε έλλειψη εδώ και καιρό και φοβούνται ότι θα χάσουν πελατεία ακριβώς λόγω του ότι τα ράφια θα είναι «άδεια».
Ως λύση, ένα μεγάλο μέρος των εμπόρων έχει ήδη αναζητήσει και βρει εναλλακτικές πηγές τροφοδοσίας για να διασφαλίσει την επάρκεια των προϊόντων στα ράφια και να αντιμετωπίσει το μεγάλο πρόβλημα που προκαλούν στην εφοδιαστική αλυσίδα οι καθυστερήσεις που παρατηρούνται στις αποστολές εμπορευμάτων από την Κίνα.
Ένα άλλο ερώτημα είναι εάν οι καταναλωτές έχουν διάθεση (και χρήμα, φυσικά) για να ψωνίσουν στη Black Friday. Οι κυριότεροι παίκτες του λιανεμπορίου είναι πανέτοιμοι από τις προηγούμενες ημέρες, κάτι που έχουν φροντίσει να επικοινωνήσουν, όμως είναι και οι πελάτες τους;
Ερευνα της Sitecore “Holiday Shopping Trends 2021”, έδειξε ότι περισσότεροι από τους μισούς Έλληνες καταναλωτές (59%) σκοπεύουν να πραγματοποιήσουν αγορές την περίοδο της Black Friday. Η πλειοψηφία μάλιστα δηλώνει ότι θα εκμεταλλευτεί την Black Friday για να πραγματοποιήσει τις Χριστουγεννιάτικες αγορές. Το 41% των καταναλωτών δήλωσε ότι θα συνδυάσει online και offline αγορές με τους νεότερους να τάσσονται ελαφρώς υπέρ των διαδικτυακών αγορών (45%).