Η Ρωσία δεν θα έχει οικονομικό πρόβλημα από ένα ευρωπαϊκό εμπάργκο του ρωσικού πετρελαίου, αρκεί να βρει τρόπο να μεταφέρει το πετρέλαιό της στις ασιατικές χώρες, εκτιμά ρεπορτάζ των βρετανικών Financial Times. Υπάρχουν βέβαια δυσκολίες για να το πετύχει.
Συγκεκριμένα, η οικονομική εφημερίδα τονίζει ότι η ρωσική οικονομία είναι σε θέση να αντιμετωπίσει την πιθανή άρνηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης να προμηθευθεί ρωσικό πετρέλαιο, ωστόσο το ισοζύγιο του ρωσικού προϋπολογισμού εξαρτάται από το εάν οι παραγωγοί μπορούν να αντεπεξέλθουν στο υλικοτεχνικό έργο της αποστολής του πετρελαίου στην Ασία.
Τα σχέδια των ηγετών της ΕΕ να εισαγάγουν γενικό εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο έχουν «πολιτική σημασία, αλλά ορισμένοι αναλυτές πιστεύουν ότι αυτό το βήμα δεν θα επιφέρει το αναμενόμενο πλήγμα στη ρωσική οικονομία», σημειώνει η εφημερίδα.
Σύμφωνα με τους ειδικούς, μια σημαντική αύξηση του κόστους των ενεργειακών πόρων αντισταθμίζει το κόστος της απώλειας της ευρωπαϊκής αγοράς από τη Ρωσία. Εάν συμφωνηθεί το εμπάργκο, οι τιμές του πετρελαίου είναι πιθανό να αυξηθούν ακόμη περισσότερο, γεγονός που θα επιτρέψει στη Ρωσία να αντέξει πιο εύκολα το πλήγμα και θα αυξήσει σημαντικά το βάρος για την οικονομία της Ευρώπης, η οποία λαμβάνει τουλάχιστον το 30% του πετρελαίου που χρειάζεται από τη Ρωσία.
Μια άλλη πρόκληση για την ΕΕ θα είναι η αύξηση της κατανάλωσης πετρελαίου της Μέσης Ανατολής. Τα περισσότερα ευρωπαϊκά διυλιστήρια έχουν δημιουργηθεί για την επεξεργασία του βαρύτερου μείγματος ρωσικού πετρελαίου, αντί των ελαφρύτερων υδρογονανθράκων της Μέσης Ανατολής. Σύμφωνα με τον επικεφαλής μιας εταιρείας πετρελαίου, ο οποίος δεν κατονομάζεται, η διύλιση αργού πετρελαίου διαφορετικής ποιότητας μπορεί να απαιτεί προσαρμογές στην παραγωγή διυλιστηρίων, αλλά η επένδυση που απαιτείται για αυτό είναι αντίθετη με τους περιβαλλοντικούς στόχους που διακηρύσσονται από τις Βρυξέλλες.
Οι πιθανότεροι αποδέκτες τυχόν περίσσειας ρωσικού πετρελαίου θα είναι αγοραστές σε ασιατικά κράτη. Ορισμένα από τα διυλιστήρια της Κίνας αγοράζουν ήδη περισσότερους υδρογονάνθρακες, αν και οι μεγάλοι κρατικοί έμποροι αποφεύγουν τις αγορές λόγω της απειλής των δυτικών κυρώσεων.
Η στροφή
Οι αναλυτές πιστεύουν ότι η στροφή προς την Ασία δεν θα είναι εύκολη. Το 60% των ρωσικών εξαγωγών πετρελαίου πηγαίνει στην Ευρώπη – τρεις φορές περισσότερο από ό, τι στην Κίνα. Η υποδομή του αγωγού επικεντρώνεται κυρίως στη μεταφορά πετρελαίου στη Δύση. Οι ευκαιρίες μεταφοράς πετρελαίου στην Ασία σιδηροδρομικώς είναι ακόμη πιο περιορισμένες.
Ο Κρεγκ Κένεντι του Κέντρου Davis στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ είπε ότι θα ήταν δύσκολο για τη Ρωσία να «βρεί αρκετά δεξαμενόπλοια» για να μεταφέρει το πετρέλαιο από την Ευρώπη στην Ασία, ειδικά εάν «ναυτιλιακές ασφαλιστικές εταιρείες, τράπεζες και πλοιοκτήτες» αρνηθούν να κάνουν επιχειρήσεις λόγω του κινδύνου κυρώσεων.
Πετρέλαιο: Πόσο έχει εκτοξευθεί σήμερα η τιμή του
Γιατί αντιδρά η Ελλάδα στο μπλόκο μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου – Ο ρόλος των εφοπλιστών
Νέες κυρώσεις κατά της Ρωσίας ετοιμάζει η Ε.Ε., με εμπάργκο στο πετρέλαιο