Με ανησυχία αλλά και έντονο θυμό παρακολουθούν οι πολίτες τη μεγάλη αύξηση που καταγράφεται στις τιμές των προϊόντων, απότοκο της αύξησης του πληθωρισμού, που στη χώρα φτάνει σε επίπεδα που δεν είχαμε δει εδώ και πολλά χρόνια. Την ίδια στιγμή τα στοιχεία δείχνουν ότι τα αίτια μπορεί να είναι “εισαγόμενα” όμως η κατάσταση στη χώρα είναι χειρότερη από άλλες ευρωπαϊκές.
Η κυβέρνηση από την πλευρά της ετοιμάζεται να ανακοινώσει νέα μέτρα στήριξης, ωστόσο όπως όλα δείχνουν, αυτά δε θα είναι ικανά για να ανακουφίσουν τις τσέπες των καταναλωτών.
Ο πληθωρισμός τον Απρίλιο, κατέγραψε αύξηση – σοκ φτάνοντας στο 9,4%, από 8% που ήταν το Μάρτιο, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat. Στην Ευρωζώνη ο πληθωρισμός προσωρινά στοιχεία που ανακοίνωσε η Eurostat, ενώ στην Ευρωζώνη αυξήθηκε στο 7,5% από 7,4%.
Η Eurostat υπολογίζει τον πληθωρισμό με βάση τον εναρμονισμένο δείκτη τιμών καταναλωτή, δηλαδή ενιαίους συντελεστές στάθμισης των προϊόντων και υπηρεσιών για όλες τις χώρες της Ευρωζώνης.
Ο εθνικός δείκτης τιμών καταναλωτή, ο οποίος καταρτίζεται από την ΕΛΣΤΑΤ, θα ανακοινωθεί στις 10 Μαΐου. Σημειώνεται ότι ο πληθωρισμός με βάση τον εθνικό δείκτη είναι υψηλότερος από τον εναρμονισμένο πληθωρισμό και τον Μάρτιο ανήλθε στο 8,9%.
Από την πλευρά της, η κυβέρνηση διατυπώνει εκτίμηση για αύξηση του εναρμονισμένου δείκτη τιμών καταναλωτή κατά 5,6%, ενώ για το 2023 εκτιμάται άνοδος κατά 1,6%. Οι προβλέψεις αυτές ενσωματώνονται στο Πρόγραμμα Σταθερότητας που εστάλη στις Βρυξέλλες και που παρουσίασε ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας στο υπουργικό συμβούλιο.
Τα αρνητικά οικονομικά στοιχεία όπως αναμενόταν επηρέασαν την αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, καθώς αυτή κινήθηκε αρνητικά σε αξία, στο -1,4% κατά το πρώτο τρίμηνο του 2022 (στοιχεία έως 27 Μαρτίου 2022), σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή χρονική περίοδο, σύμφωνα με τη NielsenIQ.
Όσον αφορά στις επιμέρους κατηγορίες των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων, τα Τρόφιμα & Ποτά σημειώνουν πιο μετριοπαθή αρνητική τάση, στο -1,2%, κυρίως λόγω των Τροφίμων, καθώς τα Ποτά, και κυρίως τα Αλκοολούχα, κινούνται σημαντικά πιο αρνητικά.
Επιπλέον, οι κατηγορίες που αφορούν στα Προϊόντα Προσωπικής Περιποίησης, καθώς και τα Προϊόντα Οικιακής Χρήσης παρουσιάζουν μείωση στις πωλήσεις τους σε αξία σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2021 κατά -3,5% & -4,8% αντίστοιχα, καθώς συνεχίζεται η εκλογίκευση της κατανάλωσής τους, έπειτα από την εκτίναξη που είχαν σημειώσει, πολλές από αυτές, το 2020.
Η μείωση αυτή πέρα από την εκλογίκευση της κατανάλωσης πιθανότατα οφείλεται και στην προσπάθεια των καταναλωτών να μειώσουν τις δαπάνες που πραγματοποιούν στα super markets, καθώς ο ευρύτερος πληθωρισμός και οι μεγάλες αυξήσεις τιμών, που έχουν σημειωθεί σε άλλες κατηγορίες προϊόντων και υπηρεσιών, όπως είναι η ενέργεια, τα καύσιμα κτλ., φαίνεται να έχουν μειώσει σε ένα βαθμό την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών, ακόμη και για τις βασικές κατηγορίες των FMCGs.