Η σουηδική πλατφόρμα μουσικής και podcast δέχεται σφοδρές επικρίσεις σύμφωνα με τις οποίες υποθάλπει ανορθολογικές και αντεπιστημονικές απόψεις σε σχέση με την πανδημία του κορονοϊού.
Υπό το βάρος των δημόσιων πιέσεων από καλλιτέχνες, υγειονομικούς και προσωπικότητες ανακοίνωσε ότι θα λάβει μέτρα.
Η πασίγνωστη σουηδική πλατφόρμα μουσικής και εκπομπών podcast Spotify βρίσκεται αντιμέτωπη με κατηγορίες για ανοχή σε παραπλανητικό περιεχόμενο αναφορικά με την πανδημία της Covid-19, αφού σύμφωνα με το κύμα κριτικής σε βάρος της η εταιρεία βάζει τα κέρδη της πάνω από το ασφαλές και έγκυρο περιεχόμενο στην πλατφόρμα της.
Κατά συνέπεια, η εταιρεία ανακοίνωσε ότι θα λάβει μέτρα για τον έλεγχο του περιεχομένου που επιτρέπει να αναπαραχθεί στην πλατφόρμα της σε μορφή podcast, ένα είδος εκπομπών που έχει γίνει πολύ διαδεδομένο στην Ελλάδα και διεθνώς, με δεκάδες εκατομμύρια ακροατές.
Η κριτική εις βάρος της πλατφόρμας ξεκίνησε πρώτα από τον μουσικό και θρύλο της φολκ-ροκ, Neil Young, όταν ζήτησε από το Spotify να σταματήσει να φιλοξενεί τα podcast του αμφιλεγόμενου, αλλά ευρείας απήχησης, Αμερικανού σχολιαστή Joe Rogan, ο οποίος ήταν το νούμερο 1 στην ακρόαση των podcast του Spotify πέρυσι.
Ο Joe Rogan, ο οποίος υπέγραψε πέρυσι με τον σουηδικό όμιλο συμβόλαιο ύψους 100 εκατομμυρίων δολαρίων, κατηγορείται ότι αποθαρρύνει τους νέους να εμβολιασθούν και προωθεί την χρήση μίας μη εγκεκριμένης θεραπείας ενάντια στον κορονοϊό, το Ivermectin.
Υπενθυμίζεται ότι περισσότεροι από 200 Αμερικανοί υγειονομικοί θορυβήθηκαν πριν λίγο καιρό όταν ο Rogan φιλοξένησε στην εκπομπή του τον Ρόμπερτ Μαλόουν, γιατρό που τάσσεται κατά του εμβολιασμού.
Αφού το αίτημά του δεν ικανοποιήθηκε, ο Neil Young αποφάσισε να τηρήσει την αρχική προειδοποίησή του αποχωρώντας από την πλατφόρμα. Η αρχική αντίδραση του Spotify αποτυπώθηκε με μία ανακοίνωση στην οποία εξέφρασε «την λύπη» του για την αποχώρηση του Αμερικανοκαναδού σταρ, η κίνηση του οποίου επικροτήθηκε από την γενικό διευθυντή του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας Τέντρος Αντανόμ Γκεμπρεγέσους.
«Το Spotify έχει γίνει χώρος εν δυνάμει θανατηφόρας παραπληροφόρησης για την Covid. Ψέματα πωλούνται έναντι χρημάτων», κατήγγειλε ο Neil Young.
Η πολεμική κατά της πλατφόρμας διευρύνθηκε και με την ανάλογη στάση άλλων καλλιτεχνών, όπως η Joni Mitchell, καλλιτέχνιδα με εκατομμύρια μηνιαίους ακροατές, η οποία αποσύρθηκε από την πλατφόρμα την περασμένη Παρασκευή, ενώ παράλληλα στα σόσιαλ μίντια καλούσε σε μαζικό σαμποτάζ με διακοπή συνδρομής από το Spotify.
Τα μέτρα του Spotify
Ο διευθύνων σύμβουλος και ιδρυτής της πλατφόρμας Ντάνιελ Εκ ανακοίνωσε χθες το βράδυ σειρά μέτρων, όπως η παράθεση ενεργού συνδέσμου σε όλα τα podcast που αναφέρονται στην Covid, οι οποίοι θα παραπέμπουν τους χρήστες σε επιστημονικά θεμελιωμένα στοιχεία και έρευνες. Υποσχέθηκε δε ότι το μέτρο θα ισχύσει από «τις προσεχείς ημέρες».
«Με βάση τις αντιδράσεις που είχαμε εδώ και μερικές εβδομάδες, έχει γίνει σαφές για μένα πως έχουμε την υποχρέωση να κάνουμε περισσότερα για να υπάρξει ισορροπία και για να δώσουμε πρόσβαση σε πληροφόρηση που είναι ευρέως αποδεκτή από τις ιατρικές και τις επιστημονικές κοινότητες», αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο σουηδός δισεκατομμυριούχος.
Το Spotify δημοσιοποίησε χθες τους κανόνες χρήσης και δηλώνει ότι «δοκιμάζει τρόπους» για «να γνωστοποιεί περισσότερο στους δημιουργούς των podcast τι είναι αποδεκτό», χωρίς ωστόσο να γίνεται αναφορά σε μηχανισμό επιβολής κυρώσεων ή αποκλεισμού από την πλατφόρμα.
Από την θεαματική του εμφάνιση ως σουηδική start-up μέχρι την ανάδειξή του σε παγκόσμιο leader εισηγμένο στην Wall Street, το Spotify επικρίνεται συστηματικά από τους καλλιτέχνες για τα ποσά που λαμβάνουν, αν και επαινείται ο ρόλος του στην ανάκαμψη της μουσικής βιομηχανίας.
Διευρύνοντας τις δραστηριότητες της πλατφόρμας στα podcast τα τελευταία χρόνια, η εταιρεία του 38χρονου Ντάνιελ Εκ επεκτείνει πέραν της μουσικής την ευθύνη του Spotify για την φιλοξενία περιεχομένου που το θέτει ενώπιον νέων ευθυνών για παραπληροφόρηση, φέρνοντάς στο σε θέση αντίστοιχη με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης όπως το Facebook.
Τον περασμένο χρόνο, ο Ντάνιελ Εκ είχε δηλώσει σε podcast του Axios ότι η πλατφόρμα δεν φέρει ευθύνη για το περιεχόμενο. «Εχουμε επίσης και ράπερς οι οποίοι κερδίζουν δεκάδες εκατομμύρια δολάρια, ή και περισσότερα, κάθε χρόνο στο Spotify. Και δεν τους υπαγορεύουμε τι πρέπει να βάλουν στα τραγούδια τους…».
Οι ειδικοί που ερωτήθηκαν από το AFP παραδέχονται ότι το θέμα του ελέγχου του περιεχομένου δεν είναι απλό, τόσο από απόψεως ελευθερίας της έκφρασης, όσο και από απόψεως εύρους περιεχομένου διάρκειας εκατομμυρίων ωρών στην πλατφόρμα.