H απόφαση της διοίκησης των ιστορικών Ναυπηγείων «ΜV Werften» με έδρα τη Βορειοανατολική Γερμανία και εγκαταστάσεις στο Ρόστοκ, το Βίσμαρ και το Στράλζουντ να κηρύξει πτώχευση είναι μια «πικρή στιγμή», όχι μόνο για την τοπική κυβέρνηση του Μεκλεμβούργου-Ανω Πομερανίας, αλλά και για την νεότευκτη κυβέρνηση Σολτς, που βρίσκεται ξαφνικά αντιμέτωπη με έν τεράστιο οικονομικό και κοινωνικό πρόβλημα.
Η απόφαση ελήφθη, μετά από πολύμηνες άκαρπες διαπραγματεύσεις και αφού η ιδιοκτήτρια εταιρία Genting από το Χονγκ Κονγκ δεν ήταν σε θέση να πληρώσει το δικό της μερίδιο άμεσων πληρωμών, παρά την ετοιμότητα τόσο του Βερολίνου, όσο και του Σβερίν να συνδράμουν, ενισχύοντας την εταιρία με αρκετά εκατομμύρια.
Ηδη το 2020 η ομοσπονδιακή κυβέρνηση είχε στηρίξει την εν λόγω εταιρία με 193 εκατομμύρια ευρώ, με τη μορφή ευνοϊκών δανείων από την Τράπεζα Ανοικοδόμησης (KfW), από την οποία χρηματοδοτήθηκαν και άλλες μεγάλες εταιρίες λόγω της κρίσης της πανδημίας. Τώρα οι ιδιοκτήτες από το Χονγκ Κονγκ προφανώς προσπαθούσαν μέχρι τελευταία στιγμή να εκβιάσουν την κατάσταση για να μην χρειαστεί να βάλουν το χέρι στην τσέπη.
Τα ναυπηγεία της εταιρίας ήταν ειδικευμένα στην κατασκευή πολυτελών κρουαζιεροπλοίων, το τελευταίο από τα οποία με το όνομα «Global Dream» παραμένει τώρα ημιτελές στο ναυπηγείο του Βίσμαρ, χωρίς κανείς να μπορεί να προβλέψει ποιά θα είναι η τύχη του. Το ίδιο ισχύει και για τους περίπου 2.000 εργαζόμενους, που παρέμεναν απλήρωτοι από το Δεκέμβριο και τώρα αγωνιούν για το μέλλον τους. Ηδη το προσωπικό της εταιρίας που πριν την πανδημία έφτανε τα 3.100 άτομα έχει μειωθεί κατά το ένα τρίτο περίπου.
Η MV-Werften δεν κατάφερε να εξασφαλίσει τη χρηματοδότηση του περίπου κατά 75% ολοκληρωμένου πλοίου, το οποίο είχε διαφημιστεί ως το μεγαλύτερο στον κόσμο με χωρητικότητα μέχρι 9.500 επιβάτες και 2.500 πλήρωμα και το οποίο είχε προκαλέσει το θαυμασμό των ειδικών του χώρου, όταν παρουσιάστηκαν τα σχέδια του. Το κόστος του υπολογιζόταν σε 1,5 δισεκατομμύριο ευρώ και υποτίθεται ότι θα ήταν το πρώτο μιας σειράς που θα ακολουθούσε, αφού οι δυνατότητες επέκτασης έμοιαζαν απεριόριστες για την κρουαζιέρα. Η παράδοσή του ήταν προγραμματισμένη μέχρι το τέλος του 2022. Προς το παρόν οι επίδοξοι ταξιδιώτες της ασιατικής αγοράς για τους οποίους προοριζόταν μπορούν να το απολαύσουν μόνο σε… μακέτα.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα στο γερμανικό Τύπου, η ομοσπονδιακή κυβέρνηση είχε επανειλημμένα διαβεβαιώσει ότι ήθελε να παράσχει περίπου 600 εκατομμύρια ευρώ από το Ταμείο Οικονομικής Σταθεροποίησης (WSF) για την ολοκλήρωσή του, γνωρίζοντας και το πολιτικό και κοινωνικό κόστος μιας διακοπής των εργασιών. Ως εγγύηση θα δεχόταν το ίδιο το πλοίο, ενώ η απαίτηση για τη συνεισφορά των ιδιοκτητών ήταν μόλις στο 10% δηλαδή 60 εκατομμύρια ευρώ συν εγγυήσεις για τα εν λόγω ομοσπονδιακά ταμεία. Η Genting, ωστόσο, μπόρεσε να εξασφαλίσει μόνο 30 εκατομμύρια ευρώ και φέρεται να πρόσφερε πρόσφατα άλλα έντεκα εκατομμύρια ευρώ, σύμφωνα με την «Ostsee-Zeitung». Επίσης ισχυριζόταν ότι είχε εξασφαλίσει την διαβεβαίωση της τοπικής κυβέρνησης για παροχή ρευστότητας 78 εκατομμυρίων μέσα στο 2ο21. Η τρύπα των υποχρεώσεων της Genting υπολογιζόταν σε 148 εκατομμύρια ευρώ.
Η πρωθυπουργός του κρατιδίου Μανουέλα Σβέζιγκ (SPD) έκανε λόγο για «πικρές ειδήσεις» για ολόκληρη τη χώρα. Ο ομοσπονδιακός υπουργός Οικονομικών Ρόμπερτ Χάμπεκ (Πράσινοι) κατηγόρησε την εταιρία για την αποτυχία των διαπραγματεύσεων.
Ο κλάδος της κρουαζιέρας, που έμοιαζε να καλπάζει χωρίς σταματημό μέχρι το 2019, χτυπήθηκε σκληρά από την πανδημία και μαζί του και οι ναυπηγοκατασκευαστικές εταιρίες. Πολλοί πιστεύουν ότι η κρίση λόγω κορωνοϊού θα έπρεπε να είναι ένα καλό μάθημα και να έδινε το έναυσμα για μια αλλαγή στρατηγικής, μακριά από τον γιγαντισμό των τελευταίων ετών με πλοία σε μέγεθος… κωμοπόλεων.
Τα κρουαζιερόπλοια έχουν επίσης επικριθεί για το έντονο περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα στην θάλασσα αλλά και στην ατμόσφαιρα. Υποτίθεται ότι στο μέλλον θα μπορούν να κινούνται με καθαρότερες τεχνολογίες, αλλά η εποχή αυτή ακόμα δεν έχει φτάσει. Το «Global Dream» με μήκος 342 μέτρα και πλάτος 46 μέτρα ήταν ένα κλασσικό παράδειγμα αυτής της μεγαλομανίας του κλάδου, και αναμένει τώρα το επόμενο επεισόδιο του σίριαλ για να φανεί αν θα μπορέσει τελικά να πέσει κάποια στιγμή στο νερό.
Η συγκεκριμένη εταιρία Genting δραστηριοποιείται στον τομέα της κρουαζιέρας, των καζίνο και των τυχερών παιχνιδιών. Είχε αγοράσει τα τρία ναυπηγεία στο γερμανικό Βορρά το 2016 από τον προηγούμενο Ρώσο ιδιοκτήτη και η εξέλιξη αυτή είχε πανηγυριστεί ως σημαντική όχι μόνο για το πρώην ανατολικογερμανικό κρατίδιο, που έχει ανάγκη από τέτοιες επενδύσεις αλλά και για τη Γερμανία ως «προορισμό επενδύσεων» συνολικά.
Διαβάστε ακόμα
Θλιβερές επιδόσεις: Τρίτη σε κρούσματα Covid στην Ε.Ε.και έκτη σε θανάτους η Ελλάδα