Ανέφικτος είναι για άλλη μία φορά ο στόχος της ολοκλήρωσης του Μετρό Θεσσαλονίκης καθώς υπάρχουν νέες καθυστερήσεις στην εκτέλεση του έργου και τα αιτήματα αποζημίωσης από την «Ακτωρ» πέφτουν βροχή. Αιτία δεν είναι τα αρχαία της Βενιζέλου αλλά η μεγάλη καθυστέρηση που επέδειξε την προηγούμενη πενταετία η «Αττικό Μετρό» στην προκήρυξη διάφορων διαγωνισμών που συνδέονται με το έργο. Η εταιρεία ζητάει 1,6 εκατ. ευρώ για την επέκταση προς Καλαμαριά, μόνο για τις ζημίες που έχει υποστεί το τελευταίο τρίμηνο, ενώ έχουν ήδη καταβληθεί 7,9 εκατ. ευρώ σε αποζημιώσεις για τον ίδιο λόγο.
Σύμφωνα με το έγγραφο που απέστειλε προ μηνός η «Ακτωρ» (και παρουσιάζεται σήμερα στην «Καθημερινή»), το αίτημα αφορά την περίοδο από 1η Αυγούστου έως 31 Οκτωβρίου 2021. Οπως επαναλαμβάνει η εταιρεία, «ήδη από την έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας, η ιδιαιτερότητα της επέκτασης προς Καλαμαριά έγκειτο στο ότι η ολοκλήρωση του βασικού έργου (σ.σ. της βασικής γραμμής) αποτελούσε προϋπόθεση για την ολοκλήρωση και θέση σε λειτουργία και του παρόντος τμήματος της επέκτασης προς Καλαμαριά. Επίσης, στο ότι στο αντικείμενο του έργου δεν περιλαμβάνονταν (εννέα) ηλεκτρομηχανολογικά και σιδηροδρομικά συστήματα, τα οποία θα εκτελούνταν από άλλους αναδόχους». Ανάμεσα σε αυτά, το σύστημα σηματοδότησης και ελέγχου των συρμών, το σύστημα αυτοματισμού και ελέγχων κτιρίων, το σύστημα ελέγχου της ηλεκτρικής ισχύος, το σύστημα συλλογής κομίστρου και άλλα.
Οπως επισημαίνει ο ανάδοχος, από αυτά τα εννέα συστήματα που θα δημοπρατούνταν χωριστά από το υπόλοιπο έργο από την «Αττικό Μετρό», μόλις για δύο εξ αυτών έχουν υπογραφεί συμβάσεις το 2020-21 (για το σύστημα σηματοδότησης, ελέγχου και επιτήρησης συρμών και το σύστημα αυτοματισμού και ελέγχου κτιρίων), «ενώ για όλα τα υπόλοιπα, πλην του συστήματος συλλογής κομίστρου, ξεκίνησε η διαγωνιστική διαδικασία με πολύ μεγάλη καθυστέρηση και δεν έχει ολοκληρωθεί».
Μέχρι σήμερα έχουν ήδη καταβληθεί 7,9 εκατ. ευρώ σε αποζημιώσεις για τον ίδιο λόγο.
Οπως επισημαίνει ο ανάδοχος, προκειμένου να προχωρήσει έπρεπε να έχει τις απαραίτητες πληροφορίες για τα συστήματα που επελέγησαν το 2017-2019. Ωστόσο ο πρώτος από τους εννέα διαγωνισμούς προκηρύχθηκε… μόλις το καλοκαίρι του 2018, με την ευθύνη για την κωλυσιεργία να βαρύνει αποκλειστικά την προηγούμενη ηγεσία της «Αττικό Μετρό» (η οποία μάλιστα υποστήριζε ότι «γνωρίζει καλά πότε πρέπει να προκηρυχθούν οι διαγωνισμοί». Μάλιστα στην επιστολή της η «Ακτωρ» αναφέρει ότι ξεκίνησε τις οχλήσεις προς την «Αττικό Μετρό» ήδη από το 2015, προειδοποιώντας για τις συνέπειες πιθανής καθυστέρησης. Από το 2020 η «Ακτωρ» ξεκίνησε να υποβάλλει αιτήματα αποζημίωσης για «θετικές ζημίες» και ήδη έχουν εγκριθεί έξι αιτήματα, συνολικού ύψους 7,9 εκατ. ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι η επέκταση του μετρό προς Καλαμαριά ξεκίνησε τον Ιούνιο του 2013 και έπρεπε βάσει του αρχικού χρονοδιαγράμματος να ολοκληρωθεί σε 4,5 χρόνια. Η συνολική προθεσμία ολοκλήρωσης του έργου έχει έως τώρα παραταθεί δύο φορές, έως τον Μάιο του 2022.
Είναι η δεύτερη οικονομική αξίωση που προβάλλει τον τελευταίο μήνα η «Ακτωρ» έναντι της «Αττικό Μετρό» για το μετρό της Θεσσαλονίκης. Στα τέλη Νοεμβρίου η εταιρεία κατέθεσε αίτημα αποζημίωσης 2,5 εκατ. ευρώ για τη βασική γραμμή του έργου «προς ανόρθωση της ζημίας που υπέστη το χρονικό διάστημα 1.2.2021 – 30.4.21 και εξακολουθεί να υφίσταται». Αιτία αυτή τη φορά είναι η δεύτερη αλλαγή στον σχεδιασμό για τη Βενιζέλου, προς απόσπαση των αρχαιοτήτων (η πρώτη είχε γίνει το 2015 και αφορούσε την αλλαγή σχεδιασμού προς διατήρηση των αρχαιοτήτων) και τις καθυστερήσεις που αυτή προκαλεί στο έργο. Πάντως, αξιοσημείωτο είναι ότι η «Ακτωρ» εκτιμά ότι χρειάζεται μια διετία προκειμένου για να κατασκευάσει τον σταθμό στη Βενιζέλου, όπερ πρακτικά σημαίνει ότι ο «επίσημος» στόχος ολοκλήρωσης του έργου στο τέλος του 2023 δεν είναι πλέον εφικτός.