Σε κοινή δήλωσή τους, ο τομεάρχης Υποδομών-Μεταφορών, Χρήστος Γκόκας, και ο γραμματέας του Τομέα Δημόσιων Υποδομών και Δικτύων, Δημήτρης Σαρηγιάννης, καλούν την κυβέρνηση να δικαιολογήσει γιατί επελέγη η μείωση του αντιτίμου κατά 10%, όταν ο νέος παραχωρησιούχος δεν θα κάνει άλλα έργα, αλλά μόνο θα λειτουργεί και θα συντηρεί τον δρόμο και συνεπώς θα έχει λιγότερα έξοδα.
Επισημαίνουν ότι η Αττική Οδός ανήκει πλέον στο ελληνικό δημόσιο, «συνεπώς πρέπει να δημοσιοποιηθούν άμεσα τα προσδοκόμενα έσοδα του δημοσίου από την παραχώρηση», αλλά και να αιτιολογηθεί «πώς θα αντιμετωπιστεί συγκοινωνιακά και συμβατικά, στην παρούσα φάση οριστικοποίησης της σύμβασης, το πραγματικό πρόβλημα κορεσμού της οδού σε ώρες αιχμής, το οποίο μειώνει την ποιότητα της παρεχόμενης υπηρεσίας και ταλαιπωρεί χιλιάδες χρήστες καθημερινά».
Τέλος, τονίζουν ότι η κυβέρνηση οφείλει να ενημερώσει τους πολίτες, αν η προηγούμενη παραχώρηση έληξε, μέσα στα χρονικά όρια της σύμβασης και να αιτιολογήσει τις μεγάλες χρονικές υπερβάσεις, προς όφελος του παραχωρησιούχου.
«Εάν η κυβέρνηση δεν δημοσιοποιήσει, τόσο τα απολογιστικά στοιχεία, όσο και ποια θα είναι τα έσοδα του δημοσίου από την επικείμενη παραχώρηση, τότε θα πρόκειται για ένα πρωτοφανές σκάνδαλο», σημειώνουν.
Πρέπει να σημειωθεί ότι, φακέλους Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος για τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού έχουν υποβάλει επισήμως οκτώ ενδιαφερόμενοι. Πρόκειται, σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, για τις εταιρείες: ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A., GRUPPO FININC – INC SpA, Ένωση προσώπων ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. – ΑΒΑΞ Α.Ε. – ARDIAN INFRASTRUCTURE, Ένωση προσώπων BRISA – AUTO ESTRADAS de PORTUGAL S.A. – RUBICONE BIDCO S.A., Ένωση προσώπων MACQUARIE ASSET MANAGEMENT MOTORWAY HOLDINGS S.ar.l. – FINCOP INFRASTRUCTURE LTD, Ένωση προσώπων «UNION OF ENTITIES VINCI HIGHWAYS S.A.S. – VINCI CONCESSIONS S.A.S. – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. – MOBILITY PARTNER S.A.S.», Ένωση προσώπων VAUBAN – DIF – EGIS, Ένωση προσώπων ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – FS ARK HOLDCO S.a.r.l.
Η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών αναμένεται, εκτός απροόπτου, στα τέλη Φεβρουαρίου 2023.
«Η σχεδιαζόμενη Σύμβαση Παραχώρησης της “Αττικής Οδού”, μήπως υποκρύπτει ένα μεγάλο σκάνδαλο;»
Κοινή δήλωση Χρήστου Γκόκα Τομεάρχη Υποδομών και Μεταφορών της ΚΟ του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής και Δημήτρη Σαρηγιάννη Γραμματέα του Τομέα Δημοσίων Υποδομών και Δικτύων
Ενόψει της κρίσιμης περιόδου οριστικοποίησης της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού που θα δεσμεύσει για 25 έτη, την πολιτεία και τις επόμενες κυβερνήσεις της χώρας, θα περιμέναμε μεγαλύτερη διαφάνεια, πληρέστερη και τεκμηριωμένη υποστήριξη μιας τέτοιας σημαντικής επιλογής.
Το αντίτιμο των διοδίων, 2,8 ευρώ σήμερα, είχε οριστεί στην υφιστάμενη σύμβαση και περιλαμβάνει την απόσβεση του κόστους κατασκευής της οδού, τη συντήρηση και τη λειτουργία αυτής, στη διάρκεια της παραχώρησης. Στη νέα σύμβαση παραχώρησης δεν περιλαμβάνεται η κατασκευή νέων έργων και οι συμβατικές υποχρεώσεις του νέου παραχωρησιούχου, θα αφορούν αποκλειστικά και μόνο τη λειτουργία και τη συντήρηση της οδού.
Συνεπώς, η δραστική μείωση της τιμής των διοδίων στην νέα σύμβαση καθίσταται επιβεβλημένη και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να τίθεται ως αποτέλεσμα κυβερνητικής επιλογής, αφού πλέον ο νέος παραχωρησιούχος θα έχει να αποσβέσει σημαντικά λιγότερα έξοδα, συγκριτικά με την προηγούμενη σύμβαση που περιελάβανε και το κόστος κατασκευής της.
Ως εκ τούτου, η κυβέρνηση οφείλει να αιτιολογήσει με βάση συγκοινωνιακές και τεχνοοικονομικές μελέτες και όχι επικοινωνιακές ανακοινώσεις με πρόφαση το κόστος διαβίωσης, πως μια ελάχιστη μείωση της τάξης του 10% επί του αρχικού αντιτίμου των διοδίων, σε έναν ήδη κατασκευασμένο αυτοκινητόδρομο, αντικατοπτρίζει το βέλτιστο οικονομικό αντίτιμο για το δημόσιο συμφέρον. Ο αυτοκινητόδρομος της Αττικής Οδού ανήκει πλέον στο ελληνικό δημόσιο, συνεπώς πρέπει να δημοσιοποιηθούν άμεσα τα προσδοκόμενα έσοδα του δημοσίου από την παραχώρηση.
Θα πρέπει επίσης να αιτιολογηθεί πως θα αντιμετωπισθεί συγκοινωνιακά και συμβατικά, στην παρούσα φάση οριστικοποίησης της σύμβασης, το πραγματικό πρόβλημα κορεσμού της οδού σε ώρες αιχμής, το οποίο μειώνει την ποιότητα της παρεχόμενης υπηρεσίας και ταλαιπωρεί χιλιάδες χρήστες καθημερινά. Εκτός από τη σημαντική αύξηση του αντιτίμου ως συγκοινωνιακή λύση αποτροπής των μετακινήσεων στις ώρες αιχμής, λύση που ανακοινώθηκε και ευτυχώς αποφεύχθηκε, θα μπορούσαν να αναζητηθούν θετικές λύσεις προσέλκυσης των οδηγών σε ώρες μη αιχμής με καθιέρωση εκπτωτικών κριτηρίων.
Τέλος, η κυβέρνηση οφείλει να ενημερώσει τους πολίτες, αν η προηγούμενη παραχώρηση έληξε, μέσα στα χρονικά όρια της σύμβασης και να αιτιολογήσει τις μεγάλες χρονικές υπερβάσεις, προς όφελος του παραχωρησιούχου. Εάν η κυβέρνηση δεν δημοσιοποιήσει, τόσο τα απολογιστικά στοιχεία, όσο και ποια θα είναι τα έσοδα του δημοσίου από την επικείμενη παραχώρηση, τότε θα πρόκειται για ένα πρωτοφανές σκάνδαλο.
Χωρίς τον πλήρη και δημόσιο απολογισμό, σε καθεστώς απόλυτης αδιαφάνειας δεν μπορεί να προχωρήσει στον διαγωνισμό και την παραχώρηση της «Αττικής Οδού» δεσμεύοντας τις επόμενες κυβερνήσεις για 25 χρόνια.