Πονοκέφαλο στη ναυσιπλοΐα και τα τουριστικά σκάφη προκάλεσε το απροειδοποίητο κλείσιμο της Διώρυγας της Κορίνθου στις 4 Οκτωβρίου ενώ είχε προαναγγελθεί για μεταγενέστερη ημερομηνία. Δεκάδες ταξιδιώτες και σκάφη θα αναγκαστούν να κάνουν τον γύρο της Πελοποννήσου ξοδεύοντας πολύ περισσότερα χρήματα σε καύσιμα ή να ελλιμενιστούν σε εναλλακτικά αγκυροβόλια και μαρίνες με όποιο κόστος και πρόσθετες δυσκολίες μπορεί αυτό να προκαλέσει. Οι εργασίες που ξεκίνησαν αυτή την εβδομάδα στον Ισθμό της Κορίνθου και θα τον κρατήσουν ξανά κλειστό για αρκετούς μήνες αναμένεται να ολοκληρωθούν το καλοκαίρι με τους επαγγελματίες του γιότινγκ και άλλων κλάδων να εκφράζουν ανησυχίες για την επόμενη σεζόν.
Επικοινωνήσαμε με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Τουριστικών Επαγγελματικών Σκαφών Ανευ Πληρώματος (ΣΙΤΕΣΑΠ), Πάρι Λουτριώτη, ο οποίος μας επιβεβαίωσε την είδηση και τη δύσκολη κατάσταση που διαμορφώθηκε μετά το ξαφνικό κλείσιμο της Διώρυγας της Κορίνθου. «Κανείς δεν φρόντισε να μας ενημερώσει εγκαίρως για την πραγματική ημερομηνία που θα έκλεινε ο Ισθμός. Θα χρειαζόμασταν τουλάχιστον τρία 24ωρα. Από την 1η Σεπτεμβρίου 2022 καθημερινά ενημερωνόμασταν τηλεφωνικώς από τον πύργο ελέγχου του Ισθμού και της Διώρυγας ότι θα κλείσει 10 με 12 Οκτωβρίου», τόνισε.
Ο ΣΙΤΕΣΑΠ είχε καταθέσει έγγραφο αίτημα με το οποίο ζητούσε να παραταθεί η λειτουργία της Διώρυγας ώς τις 30 Οκτωβρίου για να μπορέσουν να εξυπηρετηθούν τα τουριστικά σκάφη γιατί δεν έχει ολοκληρωθεί η σεζόν. «Εν αναμονή της απάντησης του αιτήματός μας γνωρίζαμε ότι η Διώρυγα θα κλείσει στις 12 Οκτωβρίου, οπότε ενημερώναμε και τους συναδέλφους αλλά και όσους βρίσκονταν στο Ιόνιο. Πρόκειται για ένα μεγάλο πρόβλημα που προκαλεί δυσφήμηση στις εταιρείες μας και στον τουρισμό της χώρας μας», αναφέρει ο κ. Λουτριώτης.
Ο ΣΙΤΕΣΑΠ επικοινώνησε ακόμη με τα αρμόδια υπουργεία Τουρισμού και Υποδομών όπως και με τον φορέα διαχείρισης της Διώρυγας, χωρίς όμως να υπάρξει κάποιο αποτέλεσμα ή παράταση. Ο Σύνδεσμος τάσσεται σαφώς υπέρ της αναγκαίας αποκατάστασης αλλά στηλιτεύει την ασυνεννοησία μεταξύ των αρμοδίων και την ανύπαρκτη ενημέρωση, που για άλλη μια φορά δημιούργησε προβλήματα σε έναν δοκιμαζόμενο κλάδο μετά την πανδημία και τις αυξήσεις στα τέλη ελλιμενισμού την ώρα που χάνονται προγραμματισμένες ώς το τέλος της σεζόν αφίξεις. «Μέσα στον Οκτώβρη και έως τις αρχές Νοεμβρίου σημειώνονται συνολικά περίπου 500 διελεύσεις επαγγελματικών σκαφών (σ.σ. σε μηνιαία βάση)», καταλήγει ο κ. Λουτριώτης για να έχουμε μια τάξη μεγέθους.
Ταλαιπωρία με κόστος
Η μαρτυρία του Παναγιώτη (τα στοιχεία του στη διάθεση της «Εφ.Συν.»), ιδιοκτήτη σκάφους αναψυχής, στην εφημερίδα μας περιγράφει ακριβώς την ίδια κατάσταση. Βρισκόταν σε διακοπές με την οικογένειά του με σκάφος τύπου cruiser και είχε ενημερωθεί καλώντας επανειλημμένα την εταιρεία διαχείρισης ότι η Διώρυγα θα ήταν ανοιχτή ώς τις 12 Οκτωβρίου. Ωστόσο, η Διώρυγα έκλεισε αιφνιδιαστικά στις 4 Οκτωβρίου με την οικογένεια να βρίσκεται τώρα στο Γαλαξίδι και να πρέπει να κάνει τον γύρο της Πελοποννήσου για να επιστρέψει στην Αττική.
«Σε ίδια κατάσταση στο αγκυροβόλιο είναι άλλα 3 σκάφη Ελλήνων και τουριστών», μας λέει ο Παναγιώτης. Σύμφωνα με δημοσίευμα του thebest Πάτρας, στο Ρίο της Αχαΐας ξέμεινε και φέρι μποτ που επρόκειτο να φτάσει στο Πέραμα, με τον πλοίαρχο να καταγγέλλει επίσης το αιφνιδιαστικό κλείσιμο της Διώρυγας.
Κάποιες ανεπιβεβαίωτες τελικά πληροφορίες απέδωσαν αρχικά το κλείσιμο σε νέα κατολίσθηση και θέματα επικινδυνότητας. Ωστόσο, άλλες πηγές μάς επισήμαναν ότι αφορμή στάθηκε η ανάγκη να επισπευσθεί η εκκίνηση της απαραίτητης δεύτερης φάσης των εργασιών. Σύμφωνα με το δελτίο Τύπου της ΑΕΔΙΚ (Ανώνυμη Εταιρεία Διώρυγας Κορίνθου), η Διώρυγα λειτούργησε αδιάκοπα και με ασφάλεια καθ’ όλη την καλοκαιρινή περίοδο όπου καταγράφηκαν οι καλύτερες επιδόσεις της τελευταίας 20ετίας.
Συγκεκριμένα, εξυπηρετήθηκαν τουριστικά και εμπορικά πλοία πλέον των 70 εθνικοτήτων, ενώ το σύνολο των διελεύσεων για το σύντομο διάστημα που λειτούργησε ανήλθε περίπου στις 6.000. «Τα έργα αποκατάστασης θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το επόμενο καλοκαίρι και η Διώρυγα θα είναι διαθέσιμη για τη ναυτιλία σε πλήρη πλέον λειτουργία», αναφέρει η ΑΕΔΙΚ.
Σε αυτή τη συγκυρία και με δεδομένο το δεύτερο κλείσιμο της Διώρυγας σε σύντομο χρονικό διάστημα, το τελευταίο που θα περίμενε κανείς ήταν τα αποκαλυπτήρια -το Σάββατο 1η Οκτωβρίου- της προτομής του Χαρίλαου Τρικούπη στην περιοχή από τον περιφερειάρχη Πελοποννήσου Παναγιώτη Νίκα, παρουσία του προέδρου της Βουλής, Κώστα Τασούλα. Ο κ. Νίκας είπε πως με αυτόν τον τρόπο «εκπληρώνεται ένα μεγάλο χρέος» προς τον Χαρίλαο Τρικούπη, «τον άνθρωπο που πριν από σχεδόν 130 χρόνια εμπνεύστηκε και υλοποίησε το έργο της διάνοιξης της Διώρυγας στον Ισθμό της Κορίνθου, έργο που και σήμερα θεωρείται εξόχως σημαντικό σε πανευρωπαϊκό επίπεδο και υποδέχεται κάθε χρόνο εκατοντάδες χιλιάδες τουρίστες». Τρεις μέρες μετά, η Διώρυγα έκλεισε και ο θεμελιωτής της αντικρίζει το απέραντο γαλάζιο κενό.