«Gasumlage». Είναι η λέξη των ημερών στην Γερμανία. Σημαίνει μια έκτακτη εισφορά για τους καταναλωτές φυσικού αερίου, την οποία αποφάσισε η κυβέρνηση του Ολαφ Σολτς, με πρωτοβουλία του Υπουργού Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ και η οποία θα ισχύσει από την 1η Οκτωβρίου και για ενάμιση χρόνο (έως το Μάρτιο του 2024), αλλά μπορεί να καταλήξει και στις λάθος τσέπες.
Τι ακριβώς προβλέπεται;
Η «Gasumlage» είναι 2,419 σεντ ανά κιλοβατώρα (kWh). Ένα παράδειγμα υπολογισμού: Με ετήσια κατανάλωση 16.000 kWh για κατοικία 100 τετραγωνικών μέτρων, θα ήταν 387 ευρώ ετησίως. Σε αυτά προστίθεται ο ΦΠΑ. Ωστόσο, ο καγκελάριος Όλαφ Σολτς ανακοίνωσε ότι θα επιβάλει μόνο 7% ΦΠΑ αντί 19%. Αυτό θα ισχύει τόσο για την εισφορά όσο και για τον αρχικό λογαριασμό για το φυσικό αέριο. Μια απόπειρα της κυβέρνησης να πείσει την ΕΕ να απαλλάξει την εισφορά φυσικού αερίου εντελώς από τον ΦΠΑ απέτυχε.
Γιατί αποφασίστηκε το μέτρο αυτό;
Η λογική του μέτρου, που υπολογίζεται ότι θα αποφέρει περίπου 34 δισεκατομμύρια είναι να στηριχθούν μεγάλες εταιρίες ενέργειας, που αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες με ποιο χαρακτηριστικό παράδειγμα εκείνο της Uniper, η οποία θα λάβει περίπου τα δύο τρίτα αυτής της επδότησης. Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση επιμένει ότι θέλει να αποτρέψει τους συστημικά σημαντικούς εισαγωγείς φυσικού αερίου από τη χρεοκοπία και την απειλή διακοπής του εφοδιασμού.
Τι πρόβλημα έχουν οι εταιρίες;
Πρόκειται για εκείνες που λαμβάνουν επί του παρόντος πολύ λιγότερο φυσικό αέριο από τη Ρωσία από ό,τι έχει συμφωνηθεί από την «προπολεμική» τους σύμβαση. Επειδή η Ρωσία προμηθεύει λιγότερο φυσικό αέριο, αυτές οι εταιρείες πρέπει να προμηθεύονται το φυσικό αέριο αλλού σε πολύ υψηλότερη τιμή, αλλά σε πολλές περιπτώσεις δεν μπορούν να μετακυλίσουν αμέσως το πρόσθετο κόστος στους πελάτες τους, οι οποίοι συχνά έχουν συμβάσεις με σταθερές τιμές και μεγαλύτερους όρους. Οι εισαγωγείς πρέπει να επωμιστούν οι ίδιοι το πρόσθετο κόστος μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου, μετά το οποίο μπορούν να μετακυλίσουν το 90% του υψηλότερου κόστους προμήθειας μέσω της εισφοράς.
Που αποσκοπεί η κυβέρνηση;
Η τρικομματική κυβέρνηση του Βερολίνου φιλοδοξεί έτσι από τη μια να μην επωμιστεί αυτή την επιβάρυνση από το επιπρόσθετο κόστος, μεταθέτοντας το βάρος στον απλό καταναλωτή, κάτι που φυσικά προκαλεί αρκετές αντιδράσεις. Από την άλλη για μια ακόμα φορά ο Πράσινος Ρόμπερτ Χάμπεκ έχει αναλάβει το ρόλο του «παιδαγωγού».
Θέλει δηλαδή όπως λέει να δώσει ένα ακόμα κίνητρο για εξοικονόμηση φυσικού αερίου στους πολίτες, έτσι ώστε να μην υπάρχουν προβλήματας «συμφόρησης »τον χειμώνα. Αυτή τη στιγμή, πολλοί πελάτες φυσικού αερίου εξακολουθούν να αγνοούν τις υψηλότερες τιμές, επειδή αυτές εξακολουθούν να είναι σταθερές.
Υπάρχουν κερδισμένοι από αυτή την ιστορία;
Το πρόβλημα είναι ότι με τον οριζόντιο χαρακτήρα του μέτρου ευνοούνται και άλλες εταιρίες που δεν αντιμετωπίζουν προβλήματα τροφοδοσίας από τη Ρωσία. Αυτό ή δεν το σκέφτηκε ο Πράσινος υπουργός ή απλώς θεώρησε ότι μπορεί να δώσει ένα μικρό δωράκι ακόμα και σε εταιρίες, που εμφανίζουν υψηλή κερδοφορία, τη στιγμή μάλιστα που και στη Γερμανία είναι ασαφές πότε και πώς θα φορολογηθούν τα σχετικά υπερκέρδη. Ιδιαίτερα «πικάντικη» γίνεται η υπόθεση από το γεγονός ότι από την έξτρα εισφορά θα μπορούν να κερδίσουν και ξένες εταιρίες, όπως η αυστριακή OMV, που δραστηριοποιούνται με κέρδος στη Γερμανία.
Γιατί αντιδρά η αντιπολίτευση (και όχι μόνο αυτή);
Το γεγονός ότι την εισφορά δεν θα καρπωθούν λοιπόν μόνο οι απειλούμενες εταιρίες, αλλά και αυτές που βλέπουν τα κέρδη και τις τιμές των μετοχών τους να καλπάζουν έχει προκαλέσει την αντίδραση της χριστιανοδημοκρατικής αντιπολίτευσης, που θεωρεί ότι το σχετικό μέτρο αποφασίστηκε «στο πόδι» χωρίς σοβαρή μελέτη και δηλώνει ότι θα το καταψηφίσει. Σφοδρή κριτική υπάρχει πάντως και από κορυφαίους πολιτικούς του κυβερνητικού συνασπισμού, με πιο κραυγαλέο παράδειγμα τον γενικό γραμματέα του Σοσιαλδημοκρατικού Κόμματος Κέβιν Κούνερτ, ο οποίος δημόσια ζήτησε να υπάρξει τροπολογία που θα εμποδίζει κερδοφόρες εταιρίες να καρπωθούν αυτή την έκτακτη εισφορά.
Τι θα γίνει τελικά;
Μετά την κατακραυγή αναμένεται ότι θα υπάρξουν μάλλον κάποιες τροποποιήσεις, προκειμένου να μειωθούν τόσο οι λαϊκές αντιδράσεις όσο και οι εσωκομματικές γκρίνιες κυρίως στις τάξεις των σοσιαλδημοκρατών και πρασίνων. Πολλά στελέχη τους μιλούν με ελάχιστα κολακευτικά λόγια για τον Χάμπεκ, που και «τσαπατσούλικα» λειτούργησε, αλλά κυρίως έδειξε και πάλι να βάζει σε πρώτη μοίρα τις μεγάλες πολυεθνικές, ζητώντας διαρκώς θυσίες από τους πολίτες. Ισως να μην είναι τυχαίο ότι ο Υπουργός Οικονομίας βρισκόταν στο ίδιο αεροπλάνο με τα τα κορυφαία στελέχη τέτοιων εταιριών, συνοδεύοντας αυτή την εβδομάδα τον καγκελάριο Σολτς στο ταξίδι του στον Καναδά.
Ιστορική συμφωνία Γερμανίας – Καναδά για το «πράσινο» υδρογόνο
Η ΕΕ απέρριψε το γερμανικό αίτημα για απαλλαγή εισφοράς φυσικού αερίου από ΦΠΑ
Γερμανία: «Πολύ πιο φιλόδοξοι» οι στόχοι για τον ενεργειακό εφοδιασμό