Από το 2021 παίζει η προκλητική τουριστική καμπάνια της Τουρκίας με τίτλο «Turkaegean», η οποία διαφημίζει τις τουρκικές παραλίες στο Αιγαίο με σκοπό την προσέλκυση τουριστών.
Και παρά το γεγονός ότι η συγκεκριμένη καμπάνια βρίσκεται στον «αέρα» εδώ και τόσο καιρό κανείς δεν μίλησε και δεν παρενέβη. Είτε έγινε λόγω υποβάθμισης της σημασίας του γεγονότος είτε από αμέλεια, η διαφημιστική εκστρατεία της Τουρκίας συνεχίζεται για την προώθηση του τουριστικού προϊόντος της, «κάνοντας παιχνίδι» προκειμένου να εξυπηρετήσει τα συμφέροντά της, τόσο τα οικονομικά (επιδιώκοντας να περιορίσει το τουριστικό ρεύμα προς την Ελλάδα), όσο και τα γεωπολιτικά.
Το MEGA επικοινώνησε με την Επιτροπή Δικαιωμάτων Πνευματικής Ιδιοκτησίας της ΕΕ και ρώτησε εάν η απόφασή της να αναγνωρίσει το «Turkaegean» έλαβε υπόψιν της τις πολιτικές ευαισθησίες της νοτιοανατολικής Μεσογείου καθώς και την τουρκική επιθετικότητα τα τελευταία δυο χρόνια όπως έχουν επίσημα αναγνωρίσει οι ευρωπαίοι ηγέτες στα συμπεράσματα πολλών συνόδων κορυφής.
«Δεν σχολιάζουμε μεμονωμένες περιπτώσεις», είπε ο οργανισμός σε απάντησή του μέσω email στο MEGA.
Στο διοικητικό του συμβούλιο και, συνεπώς στις αποφάσεις, συμμετέχουν ένας εκπρόσωπος από κάθε κράτος μέλος, δηλαδή και από την Ελλάδα, έχει δυο εκπροσώπους της Κομισιόν και έναν εκπρόσωπο από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Μέσα σε ένα έτσι κι αλλιώς προκλητικό «κρεσέντο» η Άγκυρα τον τελευταίο καιρό, χρησιμοποιεί κάθε εργαλείο που έχει για να ενισχύσει το αφήγημά της περί οικειοποίησης του μισού ή αν όχι όλου του Αιγαίου.
Δεν είναι τυχαίο ότι αρκετοί θεωρούν ότι και με «σημαία» το «Turkaegean» ίσως αργότερα «πατήσει» στην εγκριτική απόφαση της Ε.Ε. για τη χρήση του ως brand name ώστε να συνεχίσει τις προκλήσεις της και τις αμφισβητήσεις της ελληνικότητας του Αιγαίου.
Το enikos.gr από τον Νοέμβριο του 2021 είχε αναδείξει το θέμα. Τότε η τουρκική εφημερίδα «Hurriyet» φιλοξενούσε ρεπορτάζ για την τουρκική καμπάνια με τίτλο «κόντρα για το Αιγαίο αυτή τη φορά με την Ελλάδα».
«Το Αιγαίο είναι το σκηνικό μιας τουριστικής σύγκρουσης μεταξύ Τουρκίας και Ελλάδας. Η Τουρκία ξεκίνησε μια προώθηση με το όνομα «TurkAegean» για να προσελκύσει περισσότερους τουρίστες στο Αιγαίο. Δεν άργησαν οι αντιδράσεις από την Ελλάδα που βλέπει το Αιγαίο ως δική της περιοχή στον τουρισμό. Η Τουρκία ετοιμάζεται να αυξήσει τη διαφημιστική της παρουσία» έγραφε το άρθρο της Hurriyet.
Μιλώντας για τη συγκεκριμένη καμπάνια, τότε ο Τούρκος υφυπουργός Τουρισμού, δήλωσε ότι επειδή η Ελλάδα βλέπει το Αιγαίο ως δική της περιοχή, έτσι αποφάσισε και η Άγκυρα να προωθήσει αυτό σύνθημα «Turkaegean» προβάλλοντας και σχετικά βίντεο, για να δείξει ότι το Αιγαίο δεν είναι μόνο ελληνικό αλλά μια περιοχή που είναι και της Τουρκίας.
Σημειώνεται ότι πριν από έναν χρόνο στο διαδίκτυο προβλήθηκε ένα οδοιπορικό Γερμανίδας για τις ομορφιές του Μπόντρουμ, αναφερόμενο στην καμπάνια του «Turkaegean» και προέτρεπε τους τηλεθεατές να επισκεφθούν την περιοχή.
https://youtube.com/watch?v=lPAGXMq8ev4&feature=oembed
Με καθυστέρηση… η συζήτηση για το «Turkaegean»
Η συζήτηση και οι αντιδράσεις για το θέμα της προκλητικής καμπάνιας της Τουρκίας άρχισαν με… καθυστέρηση στη χώρα μας. Το ζήτημα άρχισε να συζητείται μόνο όταν η Τουρκία άρχισε διαδικασίες έγκρισης του εμπορικού σήματος «Turkaegean», καταθέτοντας δύο διαφορετικές αιτήσεις, μία στην Ε.Ε. και μία στις ΗΠΑ.
Το αίτημα προς την Ευρωπαϊκή Ένωση έγινε δεκτό στις 15 Δεκεμβρίου του 2021, με βάση την απόφαση της Επιτροπής Δικαιωμάτων Πνευματικής Ιδιοκτησίας.
Σε έγγραφο που αναρτήθηκε στην EUTM, αρμόδια ευρωπαϊκή υπηρεσία για την κατοχύρωση εμπορικών σημάτων και δημοσίευσε η Ναυτεμπορική φαίνεται ότι ο όρος έχει γίνει δεκτός, από τις 15 Δεκεμβρίου του 2021, με ημερομηνία λήξης την 16 Ιουλίου του 2031.
Ο όρος σημαίνει “Τουρκο-αιγαίο” και είναι προφανές ότι πρόκειται για όρο που σκοπό έχει να προσελκύσει τουρίστες.
Σκοπός του βίντεο και της διαφημιστικής εκστρατείας μεταξύ άλλων είναι να κατοχυρώσει έστω εμμέσως ή τουλάχιστον στη συνείδηση των τουριστών από όλο τον κόσμο, ότι το Αιγαίο είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την Τουρκία και παράλληλα να καρπωθεί για εμπορικούς λόγους, την αίγλη του.
Το αίτημα στις ΗΠΑ και οι λόγοι απόρριψης
Στις ΗΠΑ το αίτημα της Τουρκίας δεν έγινε αποδεκτό. Η αίτηση απορρίφθηκε. Το υπουργείο Εμπορίου των ΗΠΑ απέρριψε τη σχετική αίτηση της Τουρκίας, που αφορούσε τη χρήση του όρου “Τουρκοαιγαίο” για διαφημίσεις στο ραδιόφωνο, την τηλεόραση, το Διαδίκτυο και αλλού, για την ενοικίαση τουριστικών ακινήτων, αυτοκινήτων, αλλά και την παροχή νομικών και άλλων υπηρεσιών.
Η αίτηση κατατέθηκε στην αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Εμπορίου των ΗΠΑ (United States Patent and Trademark Office-USPTO) για την κατοχύρωση του όρου Turkaegean για ευρεία χρήση διαφημιστικών και τουριστικών δραστηριοτήτων. Σύμφωνα με ρεπορτάζ της ΕΡΤ, την αίτηση υπέβαλε η εταιρεία Destek Patent, που έχει έδρα την Προύσα και την υπέβαλε εκ μέρους του φορέα TÜRKIYE TURIZM TANITIM VE GELISTIRME AJA ETC.
Οι λόγοι της απόρριψης
Σύμφωνα πάντα με το ίδιο ρεπορτάζ η απορριπτική απόφαση των ΗΠΑ ήρθε στις αρχές Ιουνίου και είναι πλήρως αιτιολογημένη. Μάλιστα αναφέρει τέσσερις λόγους για τους οποίους απορρίπτεται η αίτηση. Ωστόσο και οι τέσσερις είναι τυπικοί , λόγοι. Που σημαίνει ότι ούτε το αμερικανικό υπουργείο εμπορίου έχει επί της ουσίας αντιρρήσεις στην προσπάθεια παραπλάνησης των τουριστών και στις όποιες ενέργειες πολιτικής και διπλωματικής φύσεως θα μπορούσαν να στηριχτούν στο μέλλον στον συγκεκριμένο όρο.
Το σκεπτικό της απόρριψης αναφέρει ότι κανονικά “πρέπει να γίνει ακριβής περιγραφή της χρήσης του όρου, ότι δεν επιτρέπεται η χρήση παρένθεσης και εισαγωγικών -με αυτόν τον τρόπο είχε γίνει η καταχώρηση του όρου- καθώς και ότι στην αίτηση δεν υπάρχει επισυναπτόμενη η ηλεκτρονική διεύθυνση αλληλογραφίας του αιτούντος. Φυσικά επισημαίνεται ότι τέτοιου είδους αιτήματα πρέπει να υποβάλλονται από αμερικανικά δικηγορικά γραφεία, πράγμα που δεν έγινε.
Η Τουρκία μπορεί να ζητήσει αναθεώρηση της συγκεκριμένης απόφασης. Έχει περιθώριο να το κάνει ως τις 3 Δεκεμβρίου του 2022.
Τι επιδιώκει η Τουρκία με την τουριστική καμπάνια
Το σίγουρο είναι ότι με την καμπάνια και με τον συγκεκριμένο τίτλο η Τουρκία προσπαθεί να ανατρέψει την πάγια εικόνα που υπάρχει διεθνώς ότι τα ελληνικά νησιά στο Αιγαίο είναι μαγευτικά και μοναδικά. Η τουρκική καμπάνια έχει τίτλο “Τουρκοαιγαίο, η ακτή της ευτυχίας”. Και περιέχει εικόνες που θυμίζουν ελληνικά νησιά, (τα χρώματα είναι ίδια) και που εύκολα θα μπορούσαν να μπερδέψουν κάποιον υποψήφιο τουρίστα.
Οι εικόνες θυμίζουν έντονα Ελλάδα. Το κείμενο στο βίντεο αναφέρει: “Η Türkiye φιλοξενεί άπειρες τοποθεσίες που ξεπερνούν τα πιο τρελά σας όνειρα! Γεμάτη αρχαίες τοποθεσίες, μοναδική ομορφιά και απαράμιλλους προορισμούς, η επίσκεψη στην Τουρκία είναι μια αξέχαστη εμπειρία».
Για την καμπάνια της Τουρκίας “TurkAegean” ρωτήθηκε ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης, στη συνέντευξη που παραχώρησε στον Realfm 97,8 και τους Νίκο Χατζηνικολάου και Κάτια Μακρή τη Δευτέρα.
“Η Τουρκία έχει απομονωθεί σε επίπεδο διεθνές, έχει απέναντί της όλη την ΕΕ και η μεγάλη διαφορά με τα προηγούμενα χρόνια είναι ότι η Ελλάδα έχει καταφέρει με την κυβέρνηση Μητσοτάκη από αξιόπιστος εταίρος να γίνει ισχυρός εταίρος”, απάντησε. “Όποια προσπάθεια κι αν κάνει η Τουρκία, εμείς δεν φοβόμαστε, είμαστε ψύχραιμοι και έτοιμοι να προασπίσουμε τα κυριαρχικά μας δικαιώματα” σχολίασε.
«Υπό συνθήκες ακραίας αμφισβήτησης της κυριαρχίας μας στο Αιγαίο το εμπορικό σήμα turkaegean είναι επιθετικό και απαράδεκτο ότι έγινε αποδεκτό από την ΕΕ. Η κυβέρνηση οφείλει εξηγήσεις για τις ενέργειες ή παραλείψεις της», τονίζει από την πλευρά του ο τομεάρχης Εξωτερικών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Γιώργος Κατρούγκαλος σε ανάρτησή του στο Twitter,