Καθυστερήσεις φαίνεται να παίζει η Ελλάδα, όσον αφορά την αποστολή του ιρανικού πετρελαίου από το πλοίο «Lana» (πρώην «Pegas») που κατασχέθηκε τον περασμένο Απρίλιο από τις λιμενικές αρχές, με εντολή των ΗΠΑ.
Σύμφωνα με τον ναυτιλιακό ιστότοπο «Lloyd’s List», ο λόγος φέρεται να σχετίζεται με την κατάληψη των δυο ελληνικών τάνκερ από τους Φρουρούς της Επανάστασης του Ιράν στον Περσικό κόλπο: ένα γεγονός που έχει θέσει σε έντονη διπλωματική κινητικότητα τη χώρα μας.
Όπως αναφέρεται στο σχετικό δημοσίευμα, αξιωματούχοι στον λιμένα Πειραιά έχουν μπλοκάρει προσωρινά το δεξαμενόπλοιο «Ice Energy», ιδιοκτησίας Dynacom, από τις 3 Ιουνίου, έπειτα από επιθεώρηση – και προφανώς κατόπιν αιτήματος του ελληνικού Υπουργείου Ναυτιλίας. Πρόκειται για το ένα από τα δύο πλοία που ναυλώθηκε από το Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ, προκειμένου να μεταφέρει στη Νέα Υόρκη, μέρος του ιρανικού αργού που κατασχέθηκε. Συγκεκριμένα, είναι ήδη φορτωμένο με περίπου το μισό πετρέλαιο που υπήρχε στο πλοίο «Lana».
Σύμφωνα με πληροφορίες, είχε προηγηθεί η απόφαση της εισαγγελέως Χαλκίδας, που έκρινε παράνομη τη μετάγγιση πετρελαίου.
Ο εφοπλιστής Γιώργος Προκοπίου, ιδρυτής της Dynacom, δήλωσε στη Lloyd’s List ότι είναι «αναστατωμένος» από τις εξελίξεις, υποστηρίζοντας ότι η κράτηση του πλοίου είναι «100% πολιτική». Όπως τόνισε, η εντολή των επιθεωρητών ήταν να βρουν ζητήματα που θα δικαιολογούσαν την αποτροπή του απόπλου του δεξαμενόπλοιου, απορρίπτοντας ταυτόχρονα τις παρατηρήσεις που αναφέρονται στην έκθεση ελέγχου του πλοίου, ως «ανόητες».
Η κυβέρνηση είχε «αλλάξει γνώμη» τόνισε επίσης ο Γ. Προκοπίου, προσθέτοντας πως «έχουμε βρεθεί στη μέση» και πως «δεν είναι αυτός ο τρόπος» για να γίνονται τα πράγματα. Σημείωσε επίσης ότι το πλοίο «Ice Energy» ήταν έτοιμο να αποπλεύσει, υποστηρίζοντας ότι ο ίδιος δεν γνωρίζει «για ποιον προορισμό και πού θα παραδοθεί το πετρέλαιο».
Ένα δεύτερο δεξαμενόπλοιο της εταιρείας Dynacom, το «Ice Victory», πρόκειται να δεχθεί το υπόλοιπο φορτίο από το τάνκερ «Lana», όμως κι αυτό έχει μπλοκαριστεί και βρίσκεται εν αναμονή νομικής επανεξέτασης. Το πλοίο είναι αγκυροβολημένο δίπλα στη «Lana» από την 1η Ιουνίου. Το πλοίο «δεν πρόκειται να φορτώσει αν δεν επιλυθεί αυτό το ζήτημα», είπε ο κ. Προκοπίου.
Μισόλογα και υπεκφυγές
Στο μεταξύ, σύμφωνα με σημερινό δημοσίευμα του Euractiv η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και οι ελληνικές αρχές δεν μπορούν να απαντήσουν εάν η κατάσχεση του ρωσικού τάνκερ που μετέφερε ιρανικό πετρέλαιο από την Ελλάδα συνιστά παραβίαση των ευρωπαϊκών κανόνων.
Ερωτηθείς από το EURACTIV Greece εάν υπήρξε παραβίαση του Κανονισμού 2271/96 του Συμβουλίου, ο οποίος προστατεύει τους φορείς της Ε.Ε. από την εξωεδαφική εφαρμογή των νόμων τρίτων χωρών, αξιωματούχος του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κατέστησε σαφές ότι το Λιμενικό Σώμα εκτελεί διαταγές και δικαστικές αποφάσεις που βασίζονται στο διεθνές δίκαιο. «Δεν εμπλέκεται σε δικαστικές αποφάσεις, απλώς τις εκτελεί», είπε ο αξιωματούχος.
Το ελληνικό Υπουργείο Δικαιοσύνης και το Υπουργείο Εξωτερικών δεν απάντησαν στις ερωτήσεις του EURACTIV μέχρι τη στιγμή της δημοσίευσης του ρεπορτάζ.
Το EURACTIV επικοινώνησε επίσης με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αλλά δεν έλαβε σαφή απάντηση για το εάν η Αθήνα είχε παραβιάσει τον ευρωπαϊκό κανονισμό, σημειώνει το δημοσίευμα.
«Έχουμε εξετάσει λεπτομερώς και φοβάμαι ότι δεδομένου του επιπέδου πληροφοριών που έχουμε αυτή τη στιγμή, δεν έχουμε συγκεκριμένο σχόλιο να κάνουμε», δήλωσε εκπρόσωπος της Κομισιόν, παραπέμποντας το EURACTIV στις αρμόδιες ελληνικές αρχές.
“Δημογραφικό 2022 – Η μεγάλη πρόκληση” – Φον Ντερ Λάιεν: Έτσι αντιμετώπισε το πρόβλημα η Εσθονία
Τουρκία: Ερντογάν και Μπαχτσελί θα παρακολουθήσουν μαζί στρατιωτική άσκηση