Τον ενεργό ρόλο των Ελλήνων εφοπλιστών αποκαλύπτειι, μεταξύ πολλών άλλων σημαντικών στοιχείων, η νέα έρευνα των Reporters United αναφορικά με τις θαλάσσιες μεταφορές ορυκτών καυσίμων από ρωσικά λιμάνια.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το νέο δημοσίευμα της ερευνητικής – δημοσιογραφικής ομάδας το 52% (σε χωρητικότητα) των πλοίων που μεταφέρουν ορυκτά καύσιμα από τη Ρωσία εν μέσω πολέμου (9 Μαρτίου – 30 Απριλίου) είναι ελληνικά.
Την ίδια στιγμή Αλαφούζος, Βαρδινογιάννης, Μαρινάκης οι οποίοι έχουν στην ιδιοκτησία τους τηλεοπτικούς σταθμούς (ΣΚΑΪ, Star – Alpha και Mega αντίστοιχα) και μέσω αυτών κατακεραυνώνουν όποιον εκφράζει διαφορετική άποψη από τη δική τους, κατηγορώντας τον ότι στηρίζει τη ρωσική εισβολή, θησαυρίζουν κάνοντας δουλειές χωρίς αυτό να είναι επιλήψιμο για τους ίδιους.
Προφανώς καθώς το έκτο πακέτο κυρώσεων της ΕΕ κατά της Ρωσίας, το οποίο επρόκειτο να ρυθμίσει και τις μεταφορές ορυκτών καυσίμων, με πλοία από τη Ρωσία, δεν έχει να ανακοινωθεί το εν λόγω εμπόριο δεν είναι παράνομο, ωστόσο εγείρονται ηθικά ζητήματα σε σχέση με την ανειλικρινή στάση των παραπάνω εφοπλιστών.
Όπως αναφέρουν οι Reporters United, «κομβικό σημείο του αρχικού ευρωπαϊκού σχεδίου αποτελούσε η απαγόρευση σε ευρωπαϊκές εταιρείες (άρα και στις ελληνικές) όχι μόνο να φέρνουν στην Ευρώπη ρωσικά φορτία, αλλά και να τα μεταφέρουν σε οποιοδήποτε άλλο μέρος του κόσμου, ακόμα και σε χώρες που δεν έχουν επιβάλει εμπάργκο στη Ρωσία». Ωστόσο κάτι τέτοιο δεν έχει αποφασιστεί ακόμη.
Οι υπόλοιποι εφοπλιστές
Σύμφωνα με τη δημοσιογραφική έρευνα στο top-5 των Ελλήνων εφοπλιστών που μεταφέρουν ορυκτά καύσιμα βρίσκονται ο Γιώργος Οικονόμου, ο Ανδρέας Μαρτίνος, ο Νικόλας Μαρτίνος, ο Διαμαντής Διαμαντίδης και ο Γιώργος Προκοπίου.
Η ίδια έρευνα αναφέρει μεταξύ άλλων ότι Λάτσης, αδερφοί Αγγελόπουλοι, Μελισσανίδης, Ίδρυμα Ωνάση είναι και αυτοί ανάμεσα στους μεταφορείς ρωσικού πετρελαίου.
Αναλυτικότερα, στο διάστημα 9 Μαρτίου – 30 Απριλίου, οι Reporters United εντόπισαν 40 Έλληνες εφοπλιστές που μετέφεραν ορυκτά καύσιμα από ρωσικά λιμάνια.
Ο εφοπλιστής με τα μεγαλύτερα φορτία, σε μετρικούς τόνους, φαίνεται να είναι ο Γιώργος Οικονόμου (4.239.227 ΜΤ). Ενώ παρουσία έχουν και 3 εφοπλιστές από την οικογένεια Μαρτίνου (Ανδρέας Μαρτίνος / 2.957.637 ΜΤ, Νικόλας Μαρτίνος / 2.388.754 ΜΤ, Θανάσης Μαρτίνος / 675.668 ΜΤ).
Πολύ ψηλά βρίσκονται επίσης τα πλοία συμφερόντων του Διαμαντή Διαμαντίδη (1.466.446 ΜΤ) και του Γιώργου Προκοπίου (1.438.715 ΜΤ), αλλά και των Χάρη Βαφειά (735.418 ΜΤ) και Νικόλα Τσάκου (1.048.371 ΜΤ).
Η Μεθοδολογία
Η δημοσιογραφική ομάδα των Reporters United περιγράφοντας τη μεθοδολογία τους σημειώνουν ότι βασιζόμενοι στην εφαρμογή της Greenpeace στο Twitter, (Russian Tanker) η οποία σχεδόν σε πραγματικό χρόνο καταγράφει όποιο πλοίο φορτώνει πετρέλαιο ή ορυκτό αέριο από ρωσικό λιμάνι, δημιούργησαν μια ανοιχτή βάση δεδομένων που καταγράφει όλες τις αναχωρήσεις πλοίων ελληνικών συμφερόντων από τη Ρωσία, αφετέρου αντιστοιχεί κάθε πλοίο στον πραγματικό του δικαιούχο. Επίσης αναφέρουν ότι μέσα από γραφήματα που ενημερώνονται περιοδικά, παρακολουθείται τόσο η συμμετοχή της ελληνικής ναυτιλίας ως ποσοστό του παγκόσμιου στόλου στις μεταφορές ορυκτών καυσίμων από τη Ρωσία, όσο και τους Έλληνες εφοπλιστές που πρωταγωνιστούν στη μεταφορά.
Reporters United: Το Μαξίμου γνώριζε την παρακολούθηση του Θανάση Κουκάκη από την ΕΥΠ
Είναι πολλά τα λεφτά του πετρελαίου, αλλά και της «ανοικοδόμησης» της Ουκρανίας