Την τραγική εικόνα της Ελλάδας στην παγκόσμια λίστα με τους θανάτους από κορωνοϊό, επιχειρεί να εξωραΐσει η νέα διοίκηση του ΕΟΔΥ, με την αλλαγή στον τρόπο καταμέτρησης των απωλειών. Αντί να εφαρμόσει πολιτικές που να θωρακίζουν τη χώρα από τις συνέπειες της πανδημίας, ήτοι τη βελτίωση του ΕΣΥ, μία πιο αποτελεσματική επιδημιολογική επιτήρηση, ή ενίσχυση των πολιτικών δημόσιας υγείας και την επέκταση του εμβολιαστικού προγράμματος, η κυβέρνηση έχει στρέψει την προσοχή της στην επικοινωνιακή διαχείριση του θέματος, στοχεύοντας απλά στην ωραιοποίηση των στατιστικών δεδομένων.
Η επιχείρηση με τα αλλαγή στον τρόπο καταμέτρησης των θανάτων έχει ξεκινήσει εδώ και καιρό, αλλά υπό το φόβο της κατακραυγής και ίσως της καταδίκης από τους διεθνείς οργανισμούς, μόλις τώρα αποκτά πιο συγκεκριμένη μορφή. Θεωρήθηκε δε επιβεβλημένη από τους επικοινωνιακούς μηχανισμούς της κυβέρνησης, ιδίως όταν η Ελλάδα ξεπέρασε στους αρνητικούς δείκτες με τους θανάτους όλες τις χώρες της δυτικής Ευρώπης. Αναλογικά, η χώρα μας έχουν ξεπεράσει σε θανάτους ακόμα και την Ιταλία, η οποία είχε το δράμα του Μπέργκαμο στο πρώτο κύμα της πανδημίας, αλλά και το Βέλγιο με το επίσης φονικό 2020, αλλά και τη Γαλλία με τις χιλιάδες θύματα κυρίως στα γηροκομεία, κατά την αρχή της πανδημικής κρίσης.
Μετά από παρασκηνιακές κινήσεις εβδομάδων και αφού χρειάστηκε να αλλάξει η σύνθεση της διοίκησης του ΕΟΔΥ με την αμφιλεγόμενη και για πολλούς μη νόμιμη τοποθέτηση του Δημήτρη Παρασκευή σε θέση αντιπροέδρου, συγκροτήθηκε επιτροπή η οποία ανέλαβε να κάνει εισήγηση για την εφαρμογή ενός νέου τρόπου καταμέτρησης των θανάτων από κορωνοϊό.
Τη Δευτέρα 18 Απριλίου συνεδρίασαν ατύπως υπό τον πρόεδρο του ΕΟΔΥ Θεοκλή Ζαούτη, οι Σωτήρης Τσιόδρας, Βάνα Παπαευαγγέλου, Δημήτρης Παρασκευής και Νίκος Σύψας, με τον τελευταίο να αναλαμβάνει να καταγράψει τι συμβαίνει με τις απώλειες σε 5 νοσοκομεία, ώστε να εξεταστεί πόσοι και με ποιο τρόπο θα αποδίδονται στον κορωνοϊό!
Η αναθεωρητική πολιτική για την καταγραφή των θανάτων βασίζεται σε ένα σκεπτικό, το οποίο μέχρι τώρα πλασαριζόταν αποκλειστικά από τους αντιεμβολιαστές και γενικά τους αρνητές του κορωνοϊού – άλλως: ψεκασμένους! Το σκεπτικό αυτό λέει εν ολίγοις ότι άλλο ο θάνατος ΑΠΟ κορωνοϊό, κι άλλο ΜΕ κορωνοϊό!
Η προσέγγιση αυτή αμφισβητείται από πολλά μέλη της επιστημονικής επιτροπής του Υπουργείου Υγείας, τα οποία όμως μειοψηφούν και εν πολλοίς δεν εισακούγονται. Τα μέλη αυτά, επιφανείς επιστήμονες όλοι, θεωρούν αφενός ότι με την αλλαγή θα αποκρύβονται ουσιαστικά οι σκληροί δείκτες της πανδημίας, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να εκπονηθεί αξιόπιστη πολιτική δημόσιας υγείας, και αφετέρου ότι οι καταγραφές δεν θα είναι συμβατές και συγκρίσιμες με αυτά που δηλώνονται στις ευρωπαϊκές και παγκόσμιες βάσεις δεδομένων που χρησιμοποιούν φυσικά τον ορισμό της Π.Ο.Υ. και όχι κάποιο εσωτερικής πολιτικής έμπνευσης εφεύρημα, όπως αυτό που επιχειρούν οι άνθρωποι του ΕΟΔΥ.
Ιδού τι αναφέρει ο αμερικανικός οργανισμός Υγείας (ECDC) για τις καταγραφές θανάτων λόγω COVID-19:
«Η παρακολούθηση της θνησιμότητας θα πρέπει να διεξάγεται σύμφωνα με τον ορισμό της ΠΟΥ: Ως θάνατος από COVID-19 ορίζεται για σκοπούς επιτήρησης ο θάνατος που προκύπτει από μια κλινικά συμβατή ασθένεια σε μια πιθανή ή επιβεβαιωμένη περίπτωση COVID-19, εκτός εάν υπάρχει σαφής εναλλακτική αιτία θανάτου που δεν μπορεί να σχετίζεται με τη νόσο COVID-19 (π.χ. τραύμα). Δεν πρέπει να υπάρχει περίοδος πλήρους ανάρρωσης μεταξύ της ασθένειας και του θανάτου. Ένας θάνατος λόγω COVID-19 δεν μπορεί να αποδοθεί σε άλλη ασθένεια (π.χ. καρκίνος) και θα πρέπει να υπολογίζεται ανεξάρτητα από προϋπάρχουσες καταστάσεις για τις οποίες υπάρχει υποψία ότι πυροδότησε μια σοβαρή πορεία του COVID-19».
Όσο για την εγκυρότητα των αποφάσεων που θα λάβει ο ΕΟΔΥ εκφράζονται ήδη έντονες ενστάσεις, καθώς αμφισβητείται η νομιμότητα του διορισμού του Δημήτρη Παρασκευή σε θέση εκτελεστικού αντιπροέδρου στον Οργανισμό στις 13 Απριλίου.
Ο νόμος για τον ΕΟΔΥ προβλέπει ρητά ότι ο Αντιπρόεδρος πρέπει να είναι κάτοχος πτυχίου τμήματος επιστημών Υγείας (και κάτοχος μεταπτυχιακού βέβαια), αλλά ο κ. Παρασκευής είναι Φυσικός (από το ΑΠΘ), ανεξαρτήτως του γεγονότος ότι τα μεταπτυχιακά του σχετίζονται με τον τομέα της υγείας! Καλά πληροφορημένες πηγές εκτιμούν ότι οποιαδήποτε απόφαση ληφθεί με τη συμμετοχή του κ. Παρασκευή είναι δυνατόν να ακυρωθεί.
Ιδού τι προβλέπει ο Νόμος 4633/2019 για τη «Σύσταση Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ)»:
Άρθρο 3
Όργανα Διοίκησης του ΕΟΔΥ
1. Όργανα διοίκησης του ΕΟΔΥ είναι:
α) Το Διοικητικό Συμβούλιο (ΔΣ).
β) Ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου και οι δύο (2) Αντιπρόεδροι.
2. Ο Πρόεδρος του ΔΣ πρέπει να είναι κάτοχος πτυχίου ΑΕΙ της ημεδαπής ή ισότιμου πτυχίου από ακαδημαϊκό ίδρυμα της αλλοδαπής, ορίζεται δε με απόφαση του Υπουργού Υγείας και είναι πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης. Οι Αντιπρόεδροι του ΔΣ, εκ των οποίων ο ένας είναι αρμόδιος για τα μεταδοτικά νοσήματα και ο άλλος για τα μη μεταδοτικά, πρέπει να είναι κάτοχοι πτυχίου Τμημάτων Επιστημών Υγείας της ημεδαπής ή αναγνωρισμένου της αλλοδαπής, μεταπτυχιακού τίτλου και να διαθέτουν εμπειρία στον τομέα της δημόσιας υγείας. Οι Αντιπρόεδροι ορίζονται με απόφαση του Υπουργού Υγείας και μπορεί να είναι πλήρους ή μερικής απασχόλησης. Ο Υπουργός Υγείας ορίζει τον Αντιπρόεδρο, που θα αναπληρώνει τον Πρόεδρο, όταν αυτός απουσιάζει.