Με ασκήσεις επί χάρτου, που είναι άγνωστο εάν θα καλύπτουν τις ενεργειακές ανάγκες της Ελλάδας και, κυρίως, πόσο θα αυξήσουν το κόστος για νοικοκυριά και επιχειρήσεις, προσπαθεί η κυβέρνηση να καθησυχάσει την αγωνία που προκαλεί η απειλή της διακοπής παροχής φυσικού αερίου επιστρατεύοντας ακόμη και τους λιγνίτες που η ίδια παρόπλισε εσπευσμένα.
Από το πρωί χθες, και ενώ ακόμη ίσχυε το ρωσικό τελεσίγραφο για πληρωμή του φυσικού αερίου σε ρούβλια από σήμερα 31 Μαρτίου, το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) ανακοίνωσε την έκτακτη συνεδρίαση της Ομάδας Διαχείρισης Κρίσεων, προκειμένου να εξεταστούν εναλλακτικά σενάρια τροφοδοσίας. Μετά την απογευματινή συνεδρίαση, ανακοινώθηκε η απόφαση που περιλαμβάνει πέντε σημεία, εκ των οποίων κανένα δεν παραπέμπει σε κάποια λύση άμεσης εφαρμογής. Συγκεκριμένα:
1. Ο Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ) καλείται έως αύριο να υποβάλει μελέτη κόστους – οφέλους στο ΥΠΕΝ για την προσθήκη μιας πλωτής δεξαμενής υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας. Η Ρεβυθούσα έχει ανώτατη χωρητικότητα 225.000 κυβικά μέτρα και, μέσω αυτής, καλύπτεται ώς τώρα το 32% των αναγκών της χώρας.
2. Εως την ερχόμενη Τρίτη, ο ΔΕΣΦΑ θα ενημερώσει το ΥΠΕΝ για το αν και πώς προχωρούν οι διαβουλεύσεις με την ιταλική εταιρεία SNAM. Οι διαβουλεύσεις αφορούν τη δυνατότητα διατήρησης στρατηγικών αποθεμάτων φυσικού αερίου σε υπόγειες αποθήκες στην Ιταλία. Υπενθυμίζεται ότι η Ελλάδα δεν διαθέτει τέτοια υπόγεια αποθήκη, την οποία θα μπορούσε να γεμίζει όταν οι τιμές είναι χαμηλότερες. Το ένα ερώτημα είναι εάν θα δεχθεί η Ιταλία να προσφέρει μέρος των στρατηγικών αποθεμάτων της στην Ελλάδα και σε ποια τιμή. Το δεύτερο αφορά το αν αυτό θα μπορεί να έρχεται στη χώρα μας με «αντίστροφη» ροή στον αγωγό TAP, που μεταφέρει αζέρικο αέριο, μέσω της Ελλάδας προς την Ιταλία. Ο αγωγός αυτός μεταφέρει ήδη ετησίως 8 δισ. κυβικά μέτρα στην Ιταλία, ενώ μένει και 1 δισ. στην Ελλάδα που καλύπτει το 17% των εγχώριων αναγκών.
3. Ο ΔΕΣΦΑ θα επικαιροποιήσει τις εκτιμήσεις του για τα επιπλέον φορτία υγροποιημένου αερίου LNG που θα χρειαστούν, σε περίπτωση ολικής διακοπής των ροών φυσικού αερίου από τη Ρωσία και για τα διαστήματα Απριλίου – Οκτωβρίου 2022, Οκτωβρίου 2022 – Μαρτίου 2023.
4. Η ΔΕΠΑ Εμπορίας θα παρακολουθεί στενά τη διαθεσιμότητα των φορτίων LNG στις διεθνείς αγορές, προκειμένου να προμηθευτεί επιπλέον φορτία, εφόσον αυτό κριθεί απαραίτητο.
Πλάνο εξόρυξης
5. Εως την Τρίτη, η ΔΕΗ θα καταθέσει στο ΥΠΕΝ το ετήσιο πλάνο εξόρυξης λιγνίτη στα ορυχεία της, για τη διασφάλιση της απρόσκοπτης λειτουργίας των διαθέσιμων λιγνιτικών μονάδων. Είναι άγνωστο πόσο και σε ποιο βαθμό είναι η εφικτή η επαναλειτουργία των λιγνιτικών μονάδων, τις οποίες κυβέρνηση και ΔΕΗ έσπευσαν να αδρανοποιήσουν πρόωρα. Υπενθυμίζεται ότι, για λίγες μέρες μέσα στον Φεβρουάριο, η λειτουργία τους τριπλασιάστηκε, φθάνοντας να καλύπτει πάνω από το 15% των αναγκών σε ηλεκτρική ενέργεια, αλλά αυτό δεν συνεχίστηκε (σήμερα θα καλύψουν το 6%), καθώς αντιμετωπίζουν τεχνικά προβλήματα και έλλειψη σε τροφοδοσία με καύσιμο που απαιτεί απαλλοτριώσεις εκτάσεων και εξορύξεις.
Σημειωτέον ότι ο υπουργός ΠΕΝ Κ.Σκρέκας που προήδρευσε στην απογευματινή συνεδρίαση, νωρίτερα σε φόρουμ του ιστότοπου energypress επανέλαβε ότι είναι η αγορά (και όχι η κυβέρνηση) που θέτει εκτός λειτουργίας τις λιγνιτικές μονάδες λόγω αυξημένου κόστους για την ΔΕΗ. Υπενθυμίζεται ότι οι εισαγωγές φυσικού αερίου στην Ελλάδα είναι κρίσιμες, πρωτίστως για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Μέσα στο 2021, το 68,7% των εισαγωγών φυσικού αερίου καταναλώθηκε από τους παραγωγούς ηλεκτρισμού, το 18,7% από οικιακούς χρήστες και το 12,6% από βιομηχανίες και πρατήρια CNG. To ρωσικό φυσικό αέριο κάλυψε, μέσα στο 2021, το 45,5% των συνολικών αναγκών.