Την απειλή επισιτιστικής κρίσης και στην ΕΕ, όχι μόνο από την άποψη της έκρηξης των τιμών, αλλά και από τη σκοπιά της επάρκειας και της ασφάλειας στην τροφοδοσία βασικών αγαθών είναι υποχρεωμένοι να αντιμετωπίσουν οι 27 υπουργοί Γεωργίας της Ενωσης, που συναντώνται σήμερα στις Βρυξέλλες. Ταυτόχρονα, οι 27 είναι αναγκασμένοι να αναθεωρήσουν σε σημαντικό βαθμό τα εθνικά σχέδια στρατηγικά σχέδια για τη νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική που μόλις πριν από δυο μήνες υπέβαλαν στην Κομισιόν και των οποίων την έγκριση μόλις ολοκλήρωσε το «ιερατείο» των Βρυξελλών.
Αυτό σημαίνει και για την ελληνική κυβέρνηση και τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης Γιώργο Γεωργαντά ότι το ελληνικό σχέδιο για τις επιδοτήσεις 13,5 δισ. ευρώ της περιόδου 2023-2027, πριν καν γίνει αντιληπτό από τους αγρότες, τους κτηνοτρόφους και τους εμπλεκόμενους φορείς, πρέπει να επανασχεδιαστεί υπό το πρίσμα της ουκρανικής κρίσης και των εφιαλτικών παρενεργειών της.
Παρότι το θέμα των παρενεργειών της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία συζητήθηκε και στις 2 Μαρτίου σε άτυπο συμβούλιο των υπουργών Γεωργίας της ΕΕ, μόλις τώρα αυτοί αντιλαμβάνονται ότι η σημαντική εξάρτηση της Ευρώπης από τα ουκρανικά σιτηρά, από τα ρωσικά λιπάσματα και από σειρά άλλων αγαθών κρίσιμων γα τον αγροτοδιατροφικό τομέα μπορεί αφενός να προκαλέσει σοβαρά προβλήματα επάρκειας στην ευρωπαϊκή αγορά, με ολέθριες συνέπειες σε όλη την αλυσίδα παραγωγής από το χωράφι στο πιάτο, αφετέρου να πυροδοτήσει έναν «επισιτιστικό πατριωτισμό», δηλαδή έναν ανταγωνισμό για την επάρκεια βασικών τροφίμων, που θα διαλύσει την κοινή αγορά γεωργίας- κτηνοτροφίας.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ήδη επεξεργαστεί ένα σχέδιο έκτακτης ανάγκης που θα παρουσιάσει στους 27 υπουργούς, το οποίο βασίζεται στις «έκτακτες εξουσίες» που της δίνει ο Κανονισμός για την Κοινή Οργάνωση Αγορών Γεωργικών Προϊόντων (1308/2013). Βάσει αυτών των εξουσιών η Κομισιόν μπορεί να χορηγεί ενισχύσεις για την δημιουργία ιδιωτικών αποθεμάτων σε συγκεκριμένα γεωργικά και κτηνοτροφικά προϊόντα (άρθρο 17 του κανονισμού), ενώ σε περίπτωση που διαπιστωθεί σημαντική διατάραξη της αγοράς από μεγάλες αυξομειώσεις τιμών ή άλλα σημαντικά γεγονότα, η Επιτροπή εξουσιοδοτείται να παίρνει μέτρα κατά παρέκκλιση του Κανονισμού, όπως να περιορίζει εξαγωγές ή να παγώνει τους δασμούς σε εισαγόμενα προϊόντα από τρίτες χώρες.
Σε ενημερωτικό σημείωμα που παρουσιάζει σήμερα στους 27 υπουργούς Γεωργίας η Επιτροπή προβλέπεται ακόμη ότι;
- Θα απαιτήσει από τα κράτη μέλη να δίνουν κάθε μήνα πλήρη και αναλυτικά στοιχεία για τα ιδιωτικά αποθέματα σε ευαίσθητα τρόφιμα και ζωοτροφές.
- Θα επεκτείνει τη χρήση περιοχών σε αγρανάπαυση για βόσκηση ή για καλλιέργεια φυτών υψηλής πρωτεϊνικής αξίας.
- Θα επιτρέψει αυξημένα επίπεδα προκαταβολών ενισχύσεων σε αγρότες και κτηνοτρόφους μέχρι και τον επόμενο Οκτώβριο.
- Θα συστήσει στα κράτη μέλη να θεσπίσουν ένα αυτοτελές πλαίσιο έκτακτης ανάγκης, το οποίο μπορεί να προβλέπει και κρατικές ενισχύσεις προς τον αγροτικό τομέα.
Βεβαίως, αυτά τα εργαλεία έκτακτης ανάγκης, ακόμη κι αν παίξουν ένα προστατευτικό ρόλο για κάποιους μήνες, είναι αδύνατο να αφήσουν αλώβητη τη νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική και την κατανομή των ενισχύσεων στους αγρότες, που σχεδιάστηκε σε τελείως διαφορετικές συνθήκες και με… πράσινες κυρίως φιλοδοξίες. Καθώς το ζήτημα της επισιτιστικής επάρκειας και της παραγωγικής αυτάρκειας της ΕΕ εκτινάσσεται στην κορυφή της ευρωπαϊκής ατζέντας μέσω Ουκρανικής κρίσης, η νέα ΚΑΠ των 387 δισ. ευρώ έχει τεθεί υπό αναθεώρηση πριν καν αρχίσει η εφαρμογή της.
Διαβάστε επίσης
Η βάρβαρη τακτική Πούτιν είναι ξεκάθαρη, αλλά ποια είναι η στρατηγική του Ζελένσκι;