
Πράσινο φως» δόθηκε σήμερα από το υπουργείο Υποδομών στην ανακήρυξη της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ως οριστικού Αναδόχου για το έργο παραχώρησης του βασικού μεσαίου τμήματος Χανιά – Ηράκλειο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ).
Υπενθυμίζεται ότι ο όμιλος είχε ανακηρυχθεί προσωρινός ανάδοχος τον Απρίλιο του 2024, επικρατώντας στον σχετικό διαγωνισμό.
Το επόμενο βήμα είναι η έγκριση της σύμβασης παραχώρησης από το Ελεγκτικό Συνέδριο και κατόπιν, (μεταξύ άλλων) η υπογραφή της σύμβασης και η κύρωσή της από τη Βουλή.
Με την έναρξη της περιόδου παραχώρησης, θα ξεκινήσει το στάδιο των μελετών, ενώ στη συνέχεια – μόλις ολοκληρωθούν οι απαραίτητες απαλλοτριώσεις και διασφαλιστεί η διαθεσιμότητα του χώρου – θα ξεκινήσουν οι κατασκευαστικές εργασίες.
Η συνολική διάρκεια παραχώρησης ανέρχεται σε 35 έτη, εκ των οποίων έως πέντε έτη (60 μήνες) αφορούν τη μελέτη και κατασκευή του έργου.
Το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο έχει μήκος 157,5 χλμ. και περιλαμβάνει δύο λωρίδες έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ), πολλούς ανισόπεδους κόμβους και σήραγγες. Η χρηματοδότησή του προβλέπεται να ενισχυθεί με 200 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ).
Σημειώνεται πως ενδιαφέρον για τη σύμβαση παραχώρησης του ΒΟΑΚ, εκτός από την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, είχαν εκδηλώσει οι ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, η κοινοπραξία Vinci Highways S.A.S. – Vinci Concessions S.A.S., η κοινοπραξία Acciona Concesiones – Metlen και η ΑΒΑΞ. Στο τέλος, όμως, προσφορές κατέθεσαν η κοινοπραξία ΑΒΑΞ – EGIS – Meridiam, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Metlen.
Σε φάση κατασκευής ολόκληρος ο ΒΟΑΚ
Με την ενεργοποίηση της Σύμβασης Παραχώρησης, ολόκληρος ο ΒΟΑΚ από τα Χανιά μέχρι τον Άγιο Νικόλαο θα βρίσκεται σε φάση κατασκευής. Υπενθυμίζεται πως τα τμήματα Χερσόνησος-Νεάπολη και Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος ήδη έχουν ξεκινήσει.
- Το Χερσόνησος-Νεάπολη, μήκους 22,5 χλμ, υλοποιείται μέσω ΣΔΙΤ, με ανάδοχο το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – AKTOR – ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ.
- Το Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος, μήκους 14,5 χλμ, κατασκευάζεται ως δημόσιο έργο με ανάδοχο την AKTOR.
Η ολοκλήρωσή τους τοποθετείται στο διάστημα 2027-2028. Με την ολοκλήρωση όλων των έργων, ο νέος αυτοκινητόδρομος θα διαθέτει δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση, Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ), ανισόπεδους κόμβους και Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ). Διόδια θα λειτουργούν στο υπό παραχώρηση τμήμα Χανιά-Ηράκλειο.
Με την προσθήκη του τμήματος Χανιά-Κίσσαμος, το συνολικό μήκος του ΒΟΑΚ αυξάνεται από 192 χλμ σε 223 χλμ.
Με την ολοκλήρωσή του, το έργο υπόσχεται να συμβάλλει στην ουσιαστική μείωση των ατυχημάτων και του χρόνου μετακίνησης μεταξύ των κύριων πόλων του βόρειου τμήματος της Κρήτης, αλλά και στη μείωση του κόστους μεταφοράς των εμπορευμάτων και των προϊόντων στο νησί, στηρίζοντας την ανάπτυξή του.
Η ΑΚΤΟR υλοποιεί το έργο «Μετατροπή σε αυτοκινητόδρομο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης τμήμα: Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος στην Περιφερειακή Ενότητα Λασιθίου» προϋπολογισμού 169 εκατ. ευρώ που αφορά τη βελτίωση και διαπλάτυνση του υφιστάμενου τμήματος Νεάπολη – Αγ. Νικόλαος ώστε να μετατραπεί σε σύγχρονο αυτοκινητόδρομο, με δυο λωρίδες κυκλοφορίας και ΛΕΑ, συνολικού μήκους 14,5 χλμ. Μεταξύ άλλων, το έργο θα περιλαμβάνει τρεις ανισόπεδους κόμβους σε Νεάπολη, Λίμνες και Άγιο Νικόλαο και έρχεται να συμπληρώσει το μεγάλο έργο του ΒΟΑΚ στην Ανατολική Κρήτη.