Κοινωνία

Euroferry Olympia: «Κινητή νεκροφόρα» – Δέκα αμείλικτα ερωτήματα ζητούν απαντήσεις


Πέμπτη ημέρα αγωνίας για τους 10 αγνοούμενους στο επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο «Euroferry Olympia», το οποίο βρίσκεται στη θαλάσσια περιοχή Κασσιόπη βόρεια της Κέρκυρας. Εντός της ημέρας στο εσωτερικό του πλοίου θα επαναληφθούν οι επιχειρήσεις έρευνας από άνδρες της ΕΜΑΚ, καθώς και εξειδικευμένα στελέχη της της oλλανδικής εταιρείας Smit Salvage και της ελληνικής Μegatugs salvage towage, για τον εντοπισμό τους, ενώ συνεχίζονται οι ρίψεις νερού.

Το πλοίο Euroferry Olympia μεταφέρεται στο λιμάνι του Αστακού Αιτωλοακαρνανίας μετά την ενημέρωση της Πυροσβεστικής ότι έχουν εξαντληθεί οι επιχειρησιακές δυνατότητες έρευνας και διάσωσης επί του Ε/Γ-Ο/Γ πλοίου «EUROFERRY OLYMPIA», στη σημερινή του θέση. Για τον λόγο αυτό ζήτησε την μετακίνηση του πλοίου σε ασφαλή λιμένα, προκειμένου να συνεχιστούν απρόσκοπτα οι επιχειρήσεις των στελεχών της ΕΜΑΚ με την μέγιστη δυνατή ασφάλεια. Στον Αστακό θα μετακινηθούν και οι συγγενείς των συγγενών των αγνοουμένων  με φροντίδα και μέριμνα του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.

Οι δραματικές εκκλήσεις των συγγενών

«Σας παρακαλώ, βοηθήστε με» η δραματική έκκληση που απηύθυνε για άλλη μια φορά η κ. Βάνια Μπεκιάρη, σύζυγος αγνοούμενου Έλληνα οδηγού φορτηγού. «Τους έχω πει πού είναι ο άντρας μου. Είναι ζωντανός, θα δείτε» τόνισε. «Μετά οι ευθύνες, πρώτα ο απεγκλωβισμός» πρόσθεσε, ζητώντας να ενισχυθούν οι δυνάμεις που επιχειρούν και οι διασώστες να ακολουθήσουν αντίστροφα τη διαδρομή που έκανε ο Λευκορώσος οδηγός, ο οποίος βγήκε ζωντανός.

Το ίδιο, δηλαδή τα στελέχη της ΕΜΑΚ που κάνουν έρευνα για τους αγνοούμενους να κάνουν την αντίθετη διαδρομή από εκείνη που ακολούθησε ο Λευκορώσος οδηγός την Κυριακή, ζήτησε μιλώντας στον ΑΝΤ1 ο κ. Άγγελος Μικρούλης, οδηγός φορτηγού και φίλος δύο αγνοούμενων Ελλήνων οδηγών.

«Στα γκαράζ έχει κάτι σκαλιά, ανθρωποθυρίδες, που χρησιμοποιούν οι ναυτικοί για να μην πηγαίνουν ανάμεσα στα αυτοκίνητα. Από εκεί που βγήκε ο Λευκορώσος, μπορούσαν αντίθετα να πάνε για έρευνα. Είναι “υπόγειο” το γκαράζ, είναι μέσα στην θάλασσα. Αυτά τα γκαράζ σφραγίζονται» σημείωσε.

Ο κ. Μικρούλης κατήγγειλε ότι αυτά τα καράβια «είναι κινητή νεκροφόρα στην θάλασσα». «Ο καθρέφτης μου είναι 30 πόντους, μου λένε “κλείσε τον καθρέφτη αφού παρκάρεις” και φέρνουν κολλητά το άλλο αυτοκίνητο. Αν δεν βγω εκείνη την στιγμή, εγκλωβίστηκα μέσα στο αυτοκίνητο»,  είπε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας ότι «όταν έχει καιρό, κοπανάει το ένα αυτοκίνητο με το άλλο».

«Εγώ κοιμόμουν στο αυτοκίνητο, γιατί πώς να πας επάνω; Πας να ακουμπήσεις στην καρέκλα και βρίσκεις τόση μάκα στην καρέκλα. Το καλοκαίρι δεν σου δίνουν την καμπίνα ακόμη και αν την έχεις πληρώσει, γιατί την πουλάνε στον τουρίστα. Στην Ηγουμενίτσα πούλησαν την καμπίνα, παρότι την είχαμε πληρώσει μαζί με άλλους δύο οδηγούς. Μας ξύπνησαν μέσα στην νύχτα. Με έβαλαν να κοιμηθώ στο κρεβάτι του κρατητηρίου, που όμως δεν άνοιγε η πόρτα από μέσα και εγκλωβίστηκα εκεί!», ανέφερε σχετικά με τις συνθήκες στο πλοίο.

Σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, η επιχείρηση για τον εντοπισμό των αγνοουμένων σταμάτησε χθες, αργά το απόγευμα, ενώ στο εσωτερικό του πλοίου εξακολουθούν να υπάρχουν μικρές εστίες φωτιάς, πυκνοί καπνοί και υψηλές θερμοκρασίες.

Σε δύο από τα καταστρώματα του πλοίου, όπου επιχειρούν με οξυγόνο και ειδικές στολές άνδρες της ΕΜΑΚ, το διοξείδιο του άνθρακα ξεπερνά τα 500 Ppm (μονάδα μέτρησης διοξειδίου). Μάλιστα, η κάθε επιχείρηση που γίνεται δεν μπορεί να διαρκέσει περισσότερο από 30 λεπτά ενώ η ορατότητα είναι πολύ περιορισμένη.

Το πλοίο, λόγω των καιρικών συνθηκών που μεταβάλλονται στη θαλάσσια περιοχή, δεν αποκλείεται να μετακινηθεί εκ νέου σε ασφαλές σημείο, ενώ μόνο όταν σβήσουν εντελώς οι εστίες φωτιάς και καθαρίσει καλύτερα ο αέρας στο εσωτερικό του θα οδηγηθεί σε εμπορικό λιμάνι, προκειμένου να  διερευνηθεί εξονυχιστικά από τους πραγματογνώμονες.

Στο σημείο όπου βρίσκεται σήμερα το πλοίο υπάρχουν δύο πλωτά του Λιμενικού, τέσσερα ρυμουλκά και ένα πυροσβεστικό πλοιάριο.


Στη σκιά ενός τραγικού θανάτου και της αγωνίας εύρεσης των αγνοουμένων, τα ερωτηματικά σχετικά με την πρόκληση της πυρκαγιάς στο πλοίο Euroferry Olympia αλλά και της διαχείρισης του περιστατικού είναι πολλά, τονίζει ο τομεάρχης Ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Νεκτάριος Σαντορινιός

Η κοινή γνώμη, όσοι βίωσαν εκείνες τις ώρες τον εφιάλτη και οι οικογένειες των θυμάτων, δικαιούνται άμεσες και ειλικρινείς απαντήσεις από την Κυβέρνηση, την εταιρεία και τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΛΣ- ΕΛΑΚΤ: 

1. Γιατί πρωταγωνιστικό ρόλο στο περιστατικό έπαιξε, αρχικά, σκάφος της Ιταλικής Οικονομικής Αστυνομίας, ενώ η φωτιά εκδηλώθηκε και εκτυλίχθηκε σε ελληνικά χωρικά ύδατα; Πότε ενημερώθηκε το ΕΚΣΕΔ; Ποιος ήταν ο χρόνος ανταπόκρισης του ΛΣ- ΕΛΑΚΤ σε σχέση με το πρώτο σήμα για βοήθεια που έλαβε; Πότε προσέγγισαν τα σκάφη του ΛΣ-ΕΛΑΚΤ το φλεγόμενο σκάφος; Το Υπουργείο Ναυτιλίας οφείλει να δώσει στην δημοσιότητα όλο το χρονοδιάγραμμα του πλάνου επιχείρησης καθώς και το ημερολόγιο του ΕΚΣΕΔ. 

2. Πού βρισκόταν το πυροσβεστικό πλοίο που εδρεύει στην Ηγουμενίτσα και πότε έφθασε στο τόπο του συμβάντος το πυροσβεστικό της Πάτρας; Για ποιο λόγο το Πυροσβεστικό πλοίο της Ηγουμενίτσας είναι υπό συντήρηση περίπου ένα χρόνο, όπως και το αντίστοιχο της Πάτρας; Η αλήθεια είναι πως η κυβέρνηση, λόγω μη κατανομής των απαραίτητων πόρων, έχει αμελήσει την έγκαιρη συντήρηση των σκαφών του ΛΣ- ΕΛΑΚΤ και της Πυροσβεστικής με αποτέλεσμα, σημαντικά σκάφη για τις επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης να βρίσκονται ακινητοποιημένα και αδρανή.  

3. Πότε ειδοποιήθηκε η ΕΜΑΚ για να επιχειρήσει στο πλοίο και πότε επιβιβάστηκε σε αυτό; Γιατί δεν ειδοποιήθηκε από την πρώτη στιγμή του συμβάντος αφού επρόκειτο για πυρκαγιά με αγνοούμενους; Γιατί δεν παρέμεινε η ΕΜΑΚ από την πρώτη νύχτα στην θαλάσσια περιοχή ώστε να επιχειρεί κατά διαστήματα και σε βάρδιες αφού είχαμε αγνοούμενους και το κάθε λεπτό ήταν πολύτιμο για την σωτηρία τους; 

4. Το Λιμενικό Σώμα, που είχε κάνει τις επιθεωρήσεις του πλοίου, είχε προμηθεύσει την ΕΜΑΚ με τα σχέδια του πλοίου για τον σχεδιασμό των επιχειρήσεων διάσωσης; Το γεγονός ότι ο Λευκορώσος διασωθείς κινήθηκε από το κατώτατο γκαράζ, στο κατάστρωμα, μέσω των οδών διαφυγής αφήνει υπόνοιες για έλλειψη γνώσης και κενά στο σχεδιασμό της επιχείρησης διάσωσης.

5. Με ποια δεδομένα εκτίμησης της κατάστασης επιλέχθηκε η εν πλώ απομάκρυνση των επιβατών με σωσίβιες λέμβους, από τη στιγμή που το πλοίο απείχε σχετικά λίγα ναυτικά μίλια από την Κέρκυρα; Η συγκεκριμένη διαδικασία εκκένωσης διασφάλισε την ασφάλεια της ζωής και της περιουσίας των επιβαινόντων; Ήταν μια απόφαση στην οποία συναίνεσαν τα έμπειρα στελέχη του ΛΣ- ΕΛΑΚΤ; 
Όταν τον Αύγουστο του 2018 εκδηλώθηκε πυρκαγιά 10ναυτικά μίλια ανοιχτά της Ύδρας, βράδυ, σε ένα από τα μεγαλύτερα σε χωρητικότητα, πλοία της ελληνικής ακτοπλοΐας, το «Ελευθέριος Βενιζέλος», με πάνω από 1000 άτομα επιβαίνοντες και με 6 τουλάχιστον μποφόρ καιρικές συνθήκες, το Λιμενικό Σώμα δεν συνηγόρησε στην εγκατάλειψη του πλοίου εν πλω, δεδομένου ότι η συγκεκριμένη επιχειρησιακή μέθοδος ενέχει πολλούς κινδύνους για τους επιβαίνοντες. Αντίθετα, αφού έλαβε υπόψη όλα τα δεδομένα της κατάστασης και σε διαρκή πάντα συνεννόηση με τον Πλοίαρχο, φρόντισε να μεταφερθεί το πλοίο, υπό διαρκή επιτήρηση και παρουσία της Μονάδας Υποβρυχίων Αποστολών του ΛΣ- ΕΛΑΚΤ, μέσα στο Λιμάνι του Πειραιά από τα ανοιχτά της Ύδρας όπου έπλεε. Σε εκείνη την περίπτωση είχε γίνει κατορθωτό να αποβιβαστούν όλοι οι επιβαίνοντες σώοι, πλήρωμα και επιβάτες, ενώ για μέρες μετά δόθηκε μάχη με τις φλόγες ώστε να προστατευτούν οι περιουσίες των ανθρώπων και να μπορέσει τελικά το πλοίο να καταστεί και πάλι αξιόπλοο, όπως και έγινε τελικώς. 

6. Γιατί ενώ ακόμη δεν είχε ξεκινήσει η καταγραφή των περισυλλεγόμενων, ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Κατσαφάδος, (Αντ1 18/2/22) μετέφερε στην κοινή γνώμη πληροφορίες από πηγές της εταιρείας ότι έχουν διασωθεί και οι 290 επιβαίνοντες; Δεν είχε ενημερωθεί ως πολιτική ηγεσία από τις παρούσες στον τόπο του συμβάντος, δυνάμεις του ΛΣ- ΕΛΑΚΤ; Δεν θα έπρεπε, σύμφωνα με τον θεσμικό του ρόλο, να έχει καλύτερη εικόνα της κατάστασης την ώρα που η πραγματικότητα ήταν εντελώς διαφορετική και σήμερα θρηνούμε και αγωνιούμε για ανθρώπινες ζωές; 

7. Τι συμβαίνει τελικά με τον φάκελο επιθεώρησης του EuroferryOlympia;
α) Σύμφωνα με την κοινοτική οδηγία 2017/2110 ΕΚ, τα πλοία που διενεργούν διακοινοτικούς πλόες υπόκεινται σε δυο υποχρεωτικές επιθεωρήσεις τον χρόνο, μια εν όρμω και μια κατά την εκτέλεση τακτικού δρομολογίου. Καταγράφονται για το συγκεκριμένο πλοίο αρχεία για τις εν λόγω επιθεωρήσεις;
β) Ενώ οι επιθεωρήσεις της διακοινοτικής οδηγίας 2017/2110 ΕΚ (reportofInspectioninaccordancewithEUlegislation), δεν αναφέρουν καμία παρατήρηση, εντούτοις σημαντικές παρατηρήσεις για την ίδια επιθεώρηση καταγράφονται μόνο στην αναφορά ενός άλλου πρωτοκόλλου, του ParisMOU. Για ποιο λόγο η έκθεση επιθεώρησης για το πλοίο, που διενεργείται και συντάσσεται με βάση τις αρχές της ΕΕ παρουσιάζεται χωρίς παρατηρήσεις και ελλείψεις;
γ) Στην επιθεώρηση του 02/22 παρατηρείται ότι το επιχειρησιακό φυλλάδιο πυρασφάλειας του πλοίου είναι ημιτελές και ότι υπήρχαν προβλήματα με τους χώρους ενδιαίτησης οι οποίοι συγκεκριμένα αναφέρονται ως ακάθαρτοι, κάτι το οποίο συνάδει με τις μαρτυρίες των διασωθέντων. Ήταν αυτά δευτερεύοντα προβλήματα σε σχέση με τους κανόνες ασφαλείας και δόθηκε η άδεια στο πλοίο για απόπλου; 

8. Λειτούργησαν το σύστημα πυρανίχνευσης και το σύστημα πυρόσβεσης Drencher στο χώρο οχημάτων;

9. Γιατί βρέθηκαν οδηγοί να είναι εγκλωβισμένοι στα οχήματά τους την ώρα της πυρκαγιάς, αφού σύμφωνα με το πρωτόκολλο ασφαλείας απαγορεύεται κατά τον απόπλου να βρίσκονται άτομα στο γκαράζ;

10. Μπορεί να υπάρξει μια αξιόπιστη απάντηση σχετικά με αν το πλοίο ήταν υπέρβαρο σε οχήματα και επιβάτες; Γιατί βρέθηκαν διασωθέντες επιβάτες, οι οποίοι δεν συμπεριλαμβάνονταν στην λίστα επιβαινόντων; Πως εφαρμόστηκε ο ISPS Code από την λιμενική εγκατάσταση ΟΛΗΓ Α.Ε. και πως από το πλοίο και ποιος ο έλεγχος από τις Λιμενικές Αρχές που όπως γνωρίζουμε διαθέτουν και όχημα X-rayScanner;

Euroferry Olympia: Τα πρώτα στοιχεία για το πώς ξεκίνησε η φωτιά στο πλοίο – Τι απαντά ο εκπρόσωπος της εταιρείας

Euroferry Olympia: Οι εγκληματικές παραλείψεις και τα στοιχεία από τον τελευταίο έλεγχο

Κέρκυρα – φλεγόμενο πλοίο: Στοχευμένες έρευνες για 4 – 5 άτομα – Διεσώθη 21χρονος Λευκορώσος

Newsroom

Recent Posts

Lockdown : Αύξηση κρουσμάτων, μεταλλάξεις και τα νοσοκομεία χωρίς… οξυγόνο – Τα στοιχεία που οδήγησαν στα νέα μέτρα

Η πολύ δύσκολη κατάσταση στα νοσοκομεία της Αττικής και η ευρεία διασπορά του κοροναϊού σε…

3 έτη ago

Αντιδράσεις στην παντοδυναμία του Facebook

Η κυβέρνηση της Αυστραλίας και το Facebook βρήκαν κοινό έδαφος για την πληρωμή ειδησεογραφικού περιεχομένου…

3 έτη ago

Εκκίνηση με τρεις Έλληνες σε τοξοβολία και κωπηλασία

Οι Ολυμπιακοί Αγώνες του Τόκιο αρχίζουν κι επίσημα το μεσημέρι της Παρασκευής (23/07) με την…

3 έτη ago

Χ. Κλούγκε: Στο περιθώριο 1 στους 6 Ευρωπαίους που υπέφεραν από ψυχικές διαταραχές πριν από την πανδημία

Πριν την πανδημία, 1 στους 6 Ευρωπαίους πολίτες υπέφεραν από ψυχικές διαταραχές, αλλά αφέθηκαν με…

3 έτη ago

Προφυλακιστέος ο 30χρονος για τον θάνατο της 26χρονης συντρόφου του στην Φολέγανδρο

Στη φυλακή οδηγείται ο 30χρονος κατηγορούμενος για την ανθρωποκτονία της 26χρονης συντρόφου του Γαρυφαλλιάς Ψαρράκου,…

3 έτη ago

Ξανά στις 3 πρώτες θέσεις η Ελλάδα στην ΕΕ στη διάθεση συχνοτήτων για 5G

Και πάλι στις 3 πρώτες θέσεις μεταξύ των 27 κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης βρίσκεται…

3 έτη ago