Η ευκολία με την οποία η κυβέρνηση επικεντρώθηκε στο πρόβλημα με την ταλαιπωρία των οδηγών στην Αττική Οδό και επέρριψε όλες τις ευθύνες στην εταιρία, θεωρήθηκε αρχικά ως μία απέλπιδα επικοινωνιακή διαφυγή, προκειμένου να μην φορτωθεί η ίδια το πολιτικό κόστος των όσων συνέβησαν με την κακοκαιρία.
Η κυβερνητική επίθεση έλαβε μεγάλες διαστάσεις, καθώς ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής συγκρότησε επιτροπή διερεύνησης ευθυνών για τον καταλογισμό κυρώσεων, ενώ ο ίδιος ο Κυριάκος Μητσοτάκης ζήτησε από την εταιρία να αποζημιώσει τους εγκλωβισμένους οδηγούς με 2.000 ευρώ έκαστο – κίνηση που έγινε δεκτή.
Η επιμονή της κυβέρνησης, με επιθέσεις από όλους τους υπουργούς σε δηλώσεις τους για το θέμα, έχει μία πρώτη, εμφανή εξήγηση. Η Αττική Οδός είναι το «εύκολο θύμα» σε μία δύσκολη καμπή για το Μαξίμου και τον πρωθυπουργό.
Όμως, όσο περνούν οι μέρες, φαίνεται ότι δεν υπάρχει μόνο η κυβερνητική ανάγνωση. Η ίδια η εταιρία λέει ότι θα απαντήσει σε όλα μόλις το πρόβλημα με το μπλοκάρισμα των αυτοκινήτων λυθεί.
Ψύχραιμοι παρατηρητές όμως επισημαίνουν ότι δεν φταίει μόνο ή κυρίως η Αττική Οδός. Τουναντίον, όπως αναφέρουν, μπορεί η εταιρία να αντιτείνει ότι υπήρξε και αυτή θύμα των κακών σχεδιασμών της κυβέρνησης και του κράτους. Μάλιστα ο υπουργός Πολιτικής Προστασίας Χρήστος Στυλιανίδης άφησε αιχμές για πρώτη φορά και κατά της τροχαίας, που «δεν συνεννοήθηκε με την Αττική Οδό» για να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα.
Ο ρόλος της Τροχαίας και του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη
Λέγεται για παράδειγμα ότι η απόφαση της τροχαίας νωρίς το πρωί της Δευτέρας να κλείσει την εθνική οδό για τα βαριά οχήματα, οδήγησε περίπου 5.000 από αυτά προς την Αττική Οδό, επιβαρύνοντας αφόρητα και τελικά καθοριστικά την κίνηση στον οδικό άξονα αυτό. Και από τη στιγμή που πήρε αυτή την απόφαση για την εθνική οδό, γιατί δεν έπραξε το ίδιο με την Αττική Οδό, αναρωτιούνται, βάζοντας και αυτή την οπτική, με την οποία μπορεί να κινηθεί κατά τους κράτους η εταιρία.
Επιχειρηματικός πόλεμος;
Όμως πέραν όλων αυτών, αρχίζει πλέον να γίνεται συζήτηση και για επιχειρηματικό πόλεμο, που σχετίζεται με τον διαγωνισμό που έρχεται για το ποιος θα αναλάβει τη λειτουργία και αξιοποίησή του μεγάλου αυτού οδικού άξονα. Η σύμβαση με το τωρινό σχήμα λήγει το 2024 και πολλά κυκλοφορούν στην επιχειρηματική πιάτσα για το ποια ή ποιες εταιρίες θα θελήσουν να αναλάβουν το τιμόνι αυτού του «φιλέτου», από οικονομικής απόψεως.
Πριν λίγες μέρες το ΤΑΙΠΕΔ προκήρυξε διεθνή διαγωνισμό για την παραχώρηση της Αττικής Οδού για άλλα 25 χρόνια, από το 2024 και μετά οπότε λήγει αυτή η σύμβαση. Η εκδήλωση ενδιαφέροντος πρέπει να υποβληθεί μέχρι τις 20 Απριλίου και είναι βέβαιο ότι τα χρυσοφόρα 70 χιλιόμετρα θα τα διεκδικήσουν μεγάλοι εγχώριοι και ξένοι κατασκευαστικοί όμιλοι
Σημειωτέον ότι οι μέτοχοι της «Αττικής Οδού» είναι οι ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ του Ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ με 65,75%, ο όμιλος ΑΒΑΞ Α.Ε. με 34,21% και η γαλλική EGIS PROJECTS με 0,04%. Τα οικονομικά μεγέθη είναι δυσθεώρητα. Κατά την τελευταία 15ετία τα συνολικά κέρδη της εταιρίας ανήλθαν στα 771,7 εκατ. ευρώ.
Η φημολογία στα κυβερνητικά γραφεία λέει ότι με το σημερινό σχήμα διατηρεί άριστες σχέσεις κορυφαίος υπουργός και εν δυνάμει δελφίνος του Κυριάκου Μητσοτάκη, ενώ ένας από τους Ομίλους που αναφέρονται ως ενδιαφερόμενοι να αναλάβουν την Αττική Οδό, θεωρείται ότι διατηρεί ευθεία γραμμή με υψηλόβαθμους κυβερνητικούς παράγοντες του Μεγάρου Μαξίμου.
Πολλοί υποψιασμένοι παράγοντες αποδίδουν τον πόλεμο που έχει εξαπολύσει το Μαξίμου κατά της ΑΤΤΙΚΗΣ ΟΔΟΥ και σε αυτή την προσπάθεια αναδιανομής του επιχειρηματικού παιχνιδιού, με τις ενδιαφέρουσες πολιτικές απολήξεις.
Διαβάστε ακόμη: