Τσουχτερά πρόστιμα καταλογίζει η Εφορία σε επιχειρήσεις οι οποίες παρότι κόβουν κανονικά αποδείξεις πώλησης αγαθών ή παροχής υπηρεσιών, για κάποιο λόγο δεν τις διαβίβασαν στην ΑΑΔΕ.
Στην πραγματικότητα πρόκειται για μια τυπική παράβαση, καθώς οι αποδείξεις έχουν εκδοθεί και δηλωθεί στα βιβλία της επιχείρησης, η οποία με τη μη διαβίβαση δεν απέφυγε την καταβολή ΦΠΑ, τον οποίο κατέβαλε εμπρόθεσμα(!) ή να μειώσει τον τζίρο της.
Η επιχείρηση προσέφυγε στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών, η οποία απλά επικύρωσε το πρόστιμο που είχε επιβάλλει ο έλεγχος και το οποίο ξεπερνά το ποσό των 9.000 ευρώ, για αποδείξεις που κόπηκαν.
Ειδικότερα, σε επιτόπιο έλεγχο στο υποκατάστημα της ατομικής επιχείρησης του προσφεύγοντος, από την αντιπαραβολή της σύνοψης των εκδοθέντων παραστατικών εσόδων λιανικής – Ζ με τα δεδομένα της ψηφιακής πλατφόρμας e-send της ΑΑΔΕ, διαπιστώθηκε η μη διαβίβαση:
- Για το φορολογικό έτος 2022, οκτακοσίων εξήντα (860) φορολογικών στοιχείων που αφορούν τα Ζ έως του Φ.Η.Μ. με αριθμό μητρώου περιόδου 31/10/2022 έως 31/12/2022, καθαρής αξίας 18.107,59 ευρώ και Φ.Π.Α. 24% ποσού 4.346,41 ευρώ.
- Για το φορολογικό έτος 2023, 2.847 φορολογικών στοιχείων που αφορούν τα Ζ περιόδου 01/01/2023 έως 10/08/2023, καθαρής αξίας 59.104,95 ευρώ και Φ.Π.Α. 24% ποσού 14.185,99 ευρώ.
Για την παράβαση αυτή, εκδόθηκε τον περασμένο Οκτώβριο πράξη επιβολής προστίμου καταλογίζοντας ποσό ύψους 2.173,21 ευρώ, για το 2022 και 7.093,00 ευρώ για το 2023.
Ο επιχειρηματίας προσέφυγε στη ΔΕΔ, υποστηρίζοντας ότι η μη διαβίβαση δεν έγινε σκόπιμα (αφού είχαν εκδοθεί οι αποδείξεις), αλλά οφείλεται αποκλειστικά και μόνο σε τεχνικό σφάλμα του συστήματος, το οποίο δεν ήταν δυνατό να γίνει αντιληπτό από τον ίδιο.
Και πρόστιμο και λουκέτο
Τα πρόστιμα επιβλήθηκαν καθώς ο νόμος προβλέπει, ότι οι κυρώσεις, για τη μη διαβίβαση των στοιχείων στην εφαρμογή e-send, οι ποινές για τους παραβάτες εξομοιώνονται με εκείνες που ισχύουν για τη μη έκδοση αποδείξεων.
Αυτό σημαίνει ότι μια επιχείρηση, θα εκδίδει κανονικά μια νόμιμη απόδειξη για πώληση αγαθών, αλλά δεν την διαβιβάσει στο myDATA, θα της επιβληθούν οι ποινές, σαν αν μην εκδόθηκε η απόδειξη.
Αναλυτικότερα η νομοθετική διάταξη προβλέπει ότι εφόσον, από τον ίδιο μερικό επιτόπιο φορολογικό έλεγχο διαπιστώνεται είτε:
- Η μη έκδοση ή η κατά την έννοια του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας ανακριβής έκδοση πλέον των δέκα (10) προβλεπόμενων παραστατικών πώλησης, ή, ανεξαρτήτως του πλήθους αυτών, ότι η αξία των αγαθών ή των υπηρεσιών για τα οποία δεν εκδόθηκε παραστατικό πώλησης ή αυτό εκδόθηκε ανακριβώς υπερβαίνει τα πεντακόσια (500) ευρώ.
- Η μη διαβίβαση στο Πληροφοριακό Σύστημα Φορολογικών Ηλεκτρονικών Μηχανισμών (ΦΗΜ) της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), πλέον των δέκα (10) στοιχείων λιανικής πώλησης που έχουν εκδοθεί μέσω Φορολογικού Ηλεκτρονικού Μηχανισμού (ΦΗΜ), ή, ανεξαρτήτως του πλήθους αυτών, ότι η μη διαβιβασθείσα αξία των αγαθών ή των υπηρεσιών υπερβαίνει τα πεντακόσια (500) ευρώ, αναστέλλεται άμεσα για σαράντα οκτώ (48) ώρες, η λειτουργία της επαγγελματικής εγκατάστασης στην οποία διενεργήθηκε ο έλεγχος.
Επίσης προβλέπεται, ότι εάν, εντός του ίδιου ή του επόμενου φορολογικού έτους από τη διαπίστωση των ως άνω παραβάσεων, διαπιστωθεί εκ νέου, από τον ίδιο μερικό επιτόπιο έλεγχο, η μη έκδοση ή η ανακριβής έκδοση τουλάχιστον τριών (3) παραστατικών πώλησης ή η μη διαβίβαση στο Πληροφοριακό Σύστημα (ΦΗΜ) της ΑΑΔΕ τουλάχιστον τριών (3) στοιχείων λιανικής πώλησης που έχουν εκδοθεί μέσω ΦΗΜ, ανεξαρτήτως αξίας αυτών, στην ίδια ή σε άλλη επαγγελματική εγκατάσταση του υπόχρεου, η λειτουργία της επαγγελματικής εγκατάστασης στην οποία διενεργήθηκε ο έλεγχος, αναστέλλεται αμελλητί για ενενήντα έξι (96) ώρες.
Σε κάθε επόμενη διαπίστωση από τον ίδιο μερικό επιτόπιο έλεγχο των παραβάσεων, εντός δύο (2) φορολογικών ετών από τη διαπίστωσή τους σε οποιαδήποτε επαγγελματική εγκατάσταση του υπόχρεου, η λειτουργία της επαγγελματικής εγκατάστασης στην οποία διενεργήθηκε ο έλεγχος αναστέλλεται αμελλητί για δέκα (10) ημέρες.