Με έκρηξη των τιμών στο σύνολο των προϊόντων αλλά και στα βασικά καταναλωτικά αγαθά μπήκε το 2022 διαψεύδοντας τις εκτιμήσεις των αρμοδίων κυβερνητικών στελεχών πως οι όποιες αυξήσεις θα είχαν παροδικό χαρακτήρα. Ηδη οι νέοι τιμοκατάλογοι που λαμβάνουν στα χέρια τους οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ από τους προμηθευτές περιλαμβάνουν ανατιμήσεις από 5% έως 20%. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με την τεράστιο αύξηση του ενεργειακού κόστους καθιστά αναπόφευκτη τη μετακύλιση των αυξήσεων στους τελικούς καταναλωτές.
Από τις 15 Ιανουαρίου αναμένονται αυξήσεις σε άλευρα, τυροκομικά, αλλαντικά, βούτυρα-μαργαρίνες, γαλακτοκομικά, δημητριακά, ζυμαρικά, καφέ, ζάχαρη, ελαιόλαδο, ροφήματα, σοκολάτες, είδη ζαχαροπλαστικής, τοματικά-κονσέρβες, αρτοσκευάσματα-φρυγανιές, αυγά, κατεψυγμένα τρόφιμα, σακούλες απορριμμάτων, χαρτί υγείας-χαρτί κουζίνας-χαρτοπετσέτες και απορρυπαντικά.
Αυτό άλλωστε επισημάνθηκε και στην τηλεδιάσκεψη των φορέων του κλάδου με την ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, η οποία είχε σαν στόχο την εξεύρεση λύσης για να μην επιβαρυνθούν περαιτέρω τα νοικοκυριά. Οι εκπρόσωποι των επιχειρήσεων επεσήμαναν πως κάτι τέτοιο είναι αδύνατο καθώς η επιβάρυνσή τους λόγω της αύξησης του ενεργειακού κόστους αντιστοιχεί στο 20% του συνολικού λειτουργικού κόστους τους το οποίο δεν μπορεί να καλυφθεί ακόμη και μετά τις ρυθμίσεις για επιδότηση των λογαριασμών του ρεύματος.
Οι καταναλωτές
Την κατάσταση επιβαρύνει ακόμη περισσότερο η μείωση της ζήτησης από πλευράς των καταναλωτών που βρίσκονται αντιμέτωποι με τις διαρκείς ανατιμήσεις και την υποχρέωση τους για εξόφληση των φορολογικών υποχρεώσεων τους μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα (φόρος εισοδήματος, ΕΝΦΙΑ κλπ).
Ενδεικτικό είναι το γεγονός της πτώσης της κατανάλωσης τον μήνα Δεκέμβριο, ο οποίος παραδοσιακά αποτελεί το χρονικό διάστημα που αυξάνεται οι αγορές λόγω των εορτών και των Δώρων που λαμβάνουν οι εργαζόμενοι.
Πιο συγκεκριμένα οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ την πρώτη εβδομάδα του Δεκεμβρίου μειώθηκαν κατά 6,9%, ενώ υποχώρησαν κατά 8,6% τη δεύτερη εβδομάδα του μήνα για να περιοριστούν κατά 2,1% την Τρίτη εβδομάδα πριν τα Χριστούγεννα, σε σχέση με το 2020. Αν μάλιστα ληφθεί υπόψιν ότι το 2020 υπήρχαν περιορισμοί σε εμπόριο και εστίαση, πριμοδοτώντας το λιανεμπόριο τροφίμων και τα σούπερ μάρκετ, συνάγεται το συμπέρασμα ότι η πτώση καταγράφηκε από το Νοέμβριο.
Κάτω από αυτές τις συνθήκες η κυβέρνηση αλλά και οι εκπρόσωποι των επιχειρήσεων καλούνται να βρουν λύση στο δύσκολο γρίφο της συγκράτησης των αυξήσεων σε συνδυασμό με την αποτροπή της πτώσης του τζίρου εξαιτίας των οικονομικών δυσκολιών που αντιμετωπίζουν οι καταναλωτές.
Στις πρώτες εκτιμήσεις τη φετινή χρονιά θα υπάρξει μείωση των πωλήσεων κατά 1,7% σε αξία και 5% σε όγκο. Ωστόσο το συγκεκριμένο σενάριο,θεωρείται αισιόδοξο.
Διαβάστε επίσης:
Οικονόμου: Πρόωρη η συζήτηση για χαλάρωση των μέτρων
Βαρυχειμωνιά φέρνει ο «Διομήδης» σε όλη τη χώρα – Ισχυρές καταιγίδες και χιόνια