Προκάλεσε απορίες σε πολλούς η σημερινή ανάρτηση του προέδρου της Επιτροπής Ανταγωνισμού, Γιάννη Λιανού, στο Twitter, με την οποία έκανε λόγο για «ύποπτη προσπάθεια δημιουργίας εντυπώσεων», καταλήγοντας ότι «κάποιοι μάλλον θέλουν να προστατεύσουν τα καρτέλ». Τι έχει συμβεί και σε ποιους απευθύνεται ο κ. Λιανός;
Για να κατανοήσουμε το «ξέσπασμα» Λιανού, θα πρέπει να δούμε τι έχει προηγηθεί: Η Επιτροπή, εμπνεόμενη από σχετικές Ευρωπαϊκές Οδηγίες, ξεκινά μια πανελλαδικής εμβέλειας επικοινωνιακή εκστρατεία προώθησης του θεσμού του whistleblowing (ανώνυμη παροχή πληροφοριών δημοσίου συμφέροντος για θέματα ανταγωνισμού). Η εκστρατεία αυτή επικεντρώνεται, για πρώτη φορά, σε Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης.
Ωστόσο, η πρωτοβουλία της Ανεξάρτητης Αρχής σχολιάστηκε με αμφίσημο τρόπο από κάποια ΜΜΕ, με τον πρόεδρο της Επιτροπής να «απαντά» μέσω του λογαριασμού του στο Twitter:
«Επειδή πάλι υπάρχει πλήρη έλλειψη κατανόησης (?) από ορισμένα ανώνυμα “Newsroom” να αναφέρουμε ότι η Οδηγία 2019/1937 έχει άμεση ισχύ σε περίπτωση προβλήματος μια και η ημερομηνία ενσωμάτωσης ήταν στις 17 Δεκεμβρίου 2021 (το Α/Β του Ευρωπαϊκού δικαίου)…»
«σε κάθε περίπτωση η ανωνυμία προστατεύεται πλήρως μέσω της πλατφόρμας, ανάλογες υπηρεσίες υπάρχουν σε άλλα κράτη μέλη εδώ και καιρό, και τέλος η υπηρεσία ανώνυμης παροχής πληροφοριών είναι όπως το αναφέρει και η λέξη…”ανώνυμη” (και στην Επιτροπή Ανταγωνισμού)!»
«Συνεπώς δεν υπάρχει κανένα νομικό ρίσκο για τον ανώνυμο πληροφοριοδότη. …Μάλλον ύποπτη μου φαίνεται αυτή η προσπάθεια να δημιουργηθούν εντυπώσεις για να μην χρησιμοποιηθεί το εργαλείο το οποίο έχει φέρει αποτελέσματα ήδη.. Κάποιοι μάλλον θέλουν να προστατεύσουν τα καρτέλ…».
Τι είναι ο Whistleblower
Στο εξωτερικό, οι whistleblowers, δηλαδή οι πληροφοριοδότες σε θέματα ανταγωνισμού, η ταυτότητα των οποίων προστατεύεται από τις Αρχές, δεν είναι κάτι καινούριο. Αυτό που είναι καινούριο είναι το σύστημα ανώνυμης παροχής πληροφοριών της Επιτροπής Ανταγωνισμού.
Όπως εξηγεί η Επιτροπή, το σύστημα αυτό «αποτελεί την πλέον τεχνολογικά προηγμένη και απόλυτα ασφαλή μέθοδο για τον κάθε πολίτη (επιχειρηματία, εργαζόμενο, καταναλωτή) ώστε να συμβάλει στην ανίχνευση αντι-ανταγωνιστικών πρακτικών, ενώ ανάλογα συστήματα ανώνυμης παροχής πληροφοριών χρησιμοποιούνται από άλλες Αρχές Ανταγωνισμού παγκοσμίως, όπως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού, η Επιτροπή Ανταγωνισμού της Γερμανίας, Μεγάλης Βρετανίας, Δανίας, Νοτίου Κορέας κ.α..
Η πρωτοβουλία εντάσσεται σε μία νέα στρατηγική ανίχνευσης αντι-ανταγωνιστικών πρακτικών μέσω της χρήσης καινοτόμων τεχνολογικών και άλλων μεθόδων, αλλά και γενικότερα ενημέρωσης του κοινού για θέματα ανταγωνισμού, η οποία ξεκίνησε το 2020».
Διαβάστε επίσης:
Έρευνα για τις τιμές ρεύματος στη λιανική ξεκίνησε η Επιτροπή Ανταγωνισμού