Σημαντική αύξηση θα έχει η ζήτηση πετρελαίου στο δεύτερο εξάμηνο του 2023, αλλά θα επιβραδύνεται από το 2024 για να κορυφωθεί στα τέλη της δεκαετίας, καθώς οι υψηλές τιμές και η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία θα επιταχύνουν τη στροφή από τα ορυκτά καύσιμα στην πράσινη ενέργεια, σύμφωνα με έκθεση του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (ΙΕΑ).
Η αύξηση της ζήτησης τα επόμενα χρόνια θα είναι περίπου αντίστοιχη με την προβλεπόμενη αύξηση της προσφοράς, αναφέρει η έκθεση.
Κάτω από το μισό η αύξηση της ζήτησης το 2024
Η κατανάλωση πετρελαίου το 2024 θα αυξηθεί με τον μισό ρυθμό σε σχέση με τα δύο προηγούμενα χρόνια, με το peak της ζήτησης να σημειώνεται πριν το τέλος της δεκαετίας, ενώ η χρήση βενζίνης θα αρχίσει να μειώνεται νωρίτερα λόγω της στροφής στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Με την παραγωγική δυναμικότητα να συνεχίζει να αυξάνεται, οι αγορές θα παραμείνουν «επαρκώς εφοδιασμένες» έως το 2028.
Η αγορά πετρελαίου είναι πιθανό να συσφιχθούν σημαντικά τους επόμενους μήνες καθώς θα ανακάμπτει η κατανάλωση καυσίμων της Κίνας και οι χώρες του ΟΠΕΚ+, με επικεφαλής τη Σαουδική Αραβία, μειώνουν την παραγωγή τους.
Στα 75 δολάρια η τιμή του μπρεντ
Η τιμή του πετρελαίου μπρεντ σημείωνε σήμερα άνοδο 1% στα 75 δολάρια το βαρέλι μετά τα δημοσιεύματα ότι η κινεζική κυβέρνηση εξετάζει μέτρα στήριξης της οικονομίας, η οποία έχασε την αρχική δυναμική της ανάκαμψής της.
Συνολικά, πάντως, υπάρχει ανησυχία για το πόσο ισχυρή θα είναι η κινεζική ανάκαμψη και για τον λόγο αυτό δεν υπήρξε αντίκτυπος στις τιμές από την πρόσφατη απόφαση της Σαουδικής Αραβίας να μειώσει την παραγωγή της κατά επιπλέον 1 εκατ. βαρέλια τον Ιούλιο.
Στα 105,7 εκατ. βαρέλια το peak της ζήτησης
Η αγορά φαίνεται επίσης να είναι σφιχτή και το 2024, ιδιαίτερα στο δεύτερο εξάμηνο, με τα αποθέματα πετρελαίου να αναμένεται να μειωθούν παρά την μικρότερη αύξηση της ζήτησης, στα 860.000 βαρέλια την ημέρα έναντι αύξησης 2,4 εκατ. βαρελιών την ημέρα φέτος.
Η αύξηση της ζήτησης αναμένεται να επιβραδυνθεί στα 400.000 βαρέλια την ημέρα το 2028, οπότε και θα κορυφωθεί στα 105,7 εκατ. βαρέλια την ημέρα.
Η κατανάλωση βενζίνης, του δεύτερου μεγαλύτερου πετρελαϊκού προϊόντος, θα αρχίσει να μειώνεται από φέτος και η ζήτηση συνολικά πετρελαίου ως καυσίμου για τις μεταφορές τρία χρόνια αργότερα, με την αύξηση της ζήτησης να περιορίζεται στη συνέχεια κυρίως στα αεροπορικά και τα πετροχημικά καύσιμα. Η ζήτηση για ορυκτά καύσιμα εσωτερικής καύσης θα φθάσουν στο peak στα 81,6 εκατ. βαρέλια την ημέρα το 2028.
Η παραγωγή αναμένεται να αυξηθεί κατά 5,9 εκατ. βαρέλια την ημέρα ή περίπου 6% έως το 2028, όσο περίπου προβλέπεται να αυξηθεί η ζήτηση την ίδια περίοδο, κυρίως χάση στην αύξηση της δυναμικότητας στις ΗΠΑ, τη Βραζιλία και την Γουιάνα. Στις χώρες του ΟΠΕΚ θα αυξηθεί μόνο κατά 800.000 βαρέλια την ημέρα, με αιχμή τη Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Το Bloomberg σημειώνει πάντως ότι οι προβλέψεις του ΙΕΑ έχουν αμφίβολο ιστορικό. Σημειώνει ότι ο Οργανισμός είχε αναφερθεί επανειλημμένα την περασμένη 10ετία για επικείμενη «κρίση προσφοράς», η οποία δεν υπήρξε ποτέ. Είχε προβλέψει ότι η ρωσική παραγωγή θα κατέρρεε άμεσα μετά την εισβολή στην Ουκρανία πέρυσι, κάτι που επίσης δεν επιβεβαιώθηκε.