Δύσκολα, από τα δυσκολότερα των τελευταίων ετών τα φετινά Χριστούγεννα για τη μέση ελληνική οικογένεια. Με τις τιμές του ρεύματος να καλπάζουν και τη θέρμανση να είναι πια… πολυτέλεια, έρχεται ως “κερασάκι στην τούρτα” της ακρίβειας η μετατροπή του γιορτινού τραπεζιού σε άπιαστο όνειρο. Έρευνα του ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ συμπεραίνει πως το κόστος του χριστουγεννιάτικου τραπεζιού έχει αυξηθεί κατά 18,5% σε σχέση με το αντίστοιχο τραπέζι.
Όπως θα δούμε και στους πίνακες παρακάτω, η εκτίμηση του κόστους για το φετινό χριστουγεννιάτικο τραπέζι για μια οικογένεια 6-8 ατόμων -ως είθισται τα Χριστούγεννα οι οικογένειες τρώνε με τους παππούδες και άλλους συγγενείς- κυμαίνεται από 82,56 έως 113,90 ευρώ. Η μεταβολή που παρατηρείται σε σχέση με πέρυσι ανέρχεται σε 9,3 % έως 18,5 %. Υπάρχουν προϊόντα ωστόσο, τα οποία έχουν ανατιμηθεί ως και άνω του 60%!
Tα παραπάνω εκτιμά το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΙΝ.ΕΜ.Υ. της ΕΣΕΕ) σχετικά με το κόστος του χριστουγεννιάτικου τραπεζιού για το 2021 σύμφωνα με την πάγια πρακτική του.
Καταγράφηκαν, με επιτόπια τιμοληψία και συνεντεύξεις με key-informers της αγοράς, οι τιμές τόσο από αλυσίδες Supermarkets όσο και από ειδικευμένα καταστήματα λιανικής (πχ ζαχαροπλαστεία/ κρεοπωλεία κτλ), καθώς και από τη Βαρβάκειο αγορά.
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία που συνέλεξε το ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ οι μεγαλύτερες αυξήσεις σε ό,τι αφορά τις τιμές καταγράφονται φέτος στα τυποποιημένα μελομακάρονα (+60,9%), στους τυποποιημένους κουραμπιέδες (+52,2%), στο μαρούλι (+46,2%), στα πορτοκάλια (+41,5%) και στη φέτα (+23,8%). Αντίθετα, αισθητά χαληλότερο θα είναι φέτος το κόστος των αναψυκτικών (-27,5%) και του κρασιού (-14,3%).
Υπενθυμίζουμε ότι η αγορά των Χριστουγέννων 2020 λειτούργησε υπό καθεστώς lockdown. Το εύρος των τιμών δικαιολογείται από την καταγραφή σειράς τιμών από διαφορετικής ποιότητας προϊόντα, σε αρκετές τοπικές αγορές και αλλά και είδη καταστημάτων.
Επιπρόσθετα, διευκρινίζεται ότι οι τιμές των προϊόντων που εμφανίζονται στους Πίνακες (1 & 2) είναι ενδεικτικές και επιχειρούν να χαρτογραφήσουν τη γενική κατανομή τιμών και την εικόνα της αγοράς (βλ. μεθοδολογικό σημείωμα).
Mετά την εορταστική περίοδο θα διενεργηθεί έρευνα σχετικά με την εξέλιξη των πωλήσεων κατά την εορταστική περίοδο στις επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου.