Τις τραγικές ελλείψεις σε αναγκαίο προσωπικό, την υποχρηματοδότηση, καθώς και τις απαράδεκτες συνθήκες εργασίας στις ελληνικές συγκοινωνίες φέρνει ξανά στην επιφάνεια η πολύνεκρη τραγωδία στα Τέμπη. Μάλιστα εκτενές ρεπορτάζ των Data Journalists δείχνει ότι τα σωματεία των εργαζομένων στις δημόσιες συγκοινωνίες της Αθήνας έχουν κρούσει εδώ και καιρό τον κώδωνα του κινδύνου, ειδικότερα σε ό, τι αφορά στις υπηρεσίες συγκοινωνιών της ΣΤΑΣΥ.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, το σωματείο εργαζόμενων των «Ηλεκτροδηγών και λοιπών Εργαζόμενων κίνησης ΣΤΑΣΥ» έθετε ήδη από τις 17 Φεβρουαρίου ζήτημα έλλειψης σταθμαρχών. Είχε προηγηθεί η προκήρυξη της 27ης Ιανουαρίου για την πλήρωση 38 θέσεων, εκ των οποίων 33 σταθμάρχες, όπως αναφέρουν οι Data Journalists.
Οι εργαζόμενοι με ανακοίνωσή τους απευθύνθηκαν στη διοίκηση της ΣΤΑΣΥ, προκειμένου να λάβουν απαντήσεις για τα κενά στην κρίσιμη αυτή θέση για το δίκτυο: «Οι σταθμάρχες που απαιτούνται για να καλύψουν τα κενά των Γραμμών 1,2 και 3 (Μετρό και π. ΗΣΑΠ) είναι μόνο 33; Προφανώς τα μυαλά που σχεδίασαν και προώθησαν τη συγκεκριμένη προκήρυξη θεωρούν ότι οι εργαζόμενοι της ΣΤΑΣΥ στερούνται βασικής νοημοσύνης και θα θεωρήσουν ικανοποιητικό τον αριθμό αυτό; Ή μήπως επειδή οι ελλείψεις είναι τεράστιες θα σιωπήσουν στη βάσει του το μη χείρον βέλτιστον;».
Οι εργαζόμενοι στο Μετρό καταγγέλλουν επίσης συνθήκες χρόνιας υποστελέχωσης που συνεπάγεται εξάντληση, λόγω υπερωριών, προκειμένου να μην διακοπεί η λειτουργία του. Αναφέρουν επίσης ότι, υπό αυτές τις συνθήκες, η λειτουργία του μέσου γίνεται αντικειμενικά αμφίβολη, όπως και η ασφάλεια για εργαζόμενους και επιβάτες.
Χαρακτηριστική είναι η ανακοίνωση που εξέδωσε στις 24 Φεβρουαρίου το Σωματείο Εργαζομένων Λειτουργίας Μετρό Αθηνών, στην οποία αναφέρει:
«Το νομοθετημένο οργανόγραμμα από το 2021 της ΣΤΑΣΥ προβλέπει ως αριθμό Εργαζομένων (3.127) χωρίς να εμπεριέχονται οι οργανικές θέσεις των τριών καινούργιων σταθμών του Μετρό που άνοιξαν το 2022. Αυτή τη στιγμή, Φεβρουάριος 2023, οι εργαζόμενοι με σταθερή σχέση που εργάζονται στην εταιρεία είναι περί τους 2.280, πράγμα που σημαίνει ότι είμαστε μείον 847 από το προηγούμενο ψηφισμένο οργανόγραμμα ενώ προστέθηκαν 3 νέοι σταθμοί.
Η εταιρεία μπορεί και εξυπηρετεί σήμερα, σε πραγματικό χρόνο το επιβατικό κοινό, μόνο με υπερωρίες, κάνοντας δεδουλευμένα ρεπό χωρίς ανάπαυση, μη δίνοντας άδειες ξεκούρασης και κάθε είδους άλλη άδεια, σε μεγάλη μερίδα του προσωπικού.
Κύριοι σας κρούουμε τον κώδωνα του κινδύνου ότι οι Σταθερές Συγκοινωνίες κινδυνεύουν στο άμεσο μέλλον, εφόσον πραγματοποιηθούν οι προαναφερόμενες παραιτήσεις. Δεν θα μπορεί σύντομα να εξυπηρετηθεί το επιβατικό κοινό λόγω έλλειψης προσωπικού. Σας ενημερώνουμε ότι θα ταλαιπωρούνται οι επιβάτες έχοντας λιγότερα τραίνα στη διάθεσή του ο αστικός σιδηρόδρομος».
Στις 28 Φεβρουαρίου, μόλις λίγες ώρες πριν το δυστύχημα των Τεμπών, το Σωματείο Ηλεκτροδηγών της ΣΤΑΣΥ και το Σωματείο Εργαζόμενων Κέντρου Ελέγχου Λειτουργίας στο Μετρό Αθηνών είχαν εκδώσει ανακοίνωση στην οποία μεταξύ άλλων ανέφεραν:
«Καταγγέλλουμε την εξακολουθητική απαξίωση της εταιρείας, μέσα από την αποψίλωση του εργατικού δυναμικού της, με αποτέλεσμα οι νευραλγικές ειδικότητες του δικτύου να αιμορραγούν σε σημείο αποστράγγισης της οποιασδήποτε φιλότιμης προσπάθειας να λειτουργήσει το μέσο.
Η έκθεση στην πανδημική κρίση βρήκε το προσωπικό εξουθενωμένο από την υπερβολική προσπάθεια να ανταπεξέλθει στα δυσβάστακτα ωράρια που ξεχειλώνουν τον εργαζόμενο μέχρι τελικής πτώσεως. Οι προσλήψεις που έχουν ήδη γίνει, όπως και αυτές που έχουν ανακοινωθεί, αποτελούν μια σταγόνα στον ωκεανό.
Μόνο λούσα, κόκκινα χαλιά και φιέστες για εγκαίνια σταθμών, ενώ ταυτόχρονα πίσω από τους γυαλισμένους γρανίτες το προσωπικό ασφυκτιά χωρίς ρεπό, δουλεύοντας τουλάχιστον 27 μέρες τον μήνα, χωρίς άδειες και χωρίς υλικοτεχνική υποδομή».
Ανύπαρκτη σηματοδότηση στον Προαστιακό στην Κάντζα
Το ρεπορτάζ αναφέρει επίσης ότι στις 2 Μαρτίου, αμέσως μετά το δυστύχημα στα Τέμπη, το Σωματείο Ηλεκτροδηγών της ΣΤΑΣΥ έστειλε επιστολήπρος τον κ. Κοτταρά, η οποία πρωτοκολλήθηκε, για τη μακροχρόνια έλλειψη συστήματος σηματοδότησης στην περιοχή Κάντζας, στη γραμμή Δουκίσσης Πλακεντίας – Αεροδρόμιο.
«Με αφορμή τα γεγονότα στα Τέμπη, θέλουμε να σας υπενθυμίσουμε το πρόβλημα σηματοδότησης στην περιοχή Κάντζας. Οι σηματοδότες είναι σβηστοί, ήτοι εισόδου και εξόδου του σταθμού «Κάντζα», με συμπαρασυρόμενα τα γειτονικά φωτοσήματα των σταθμών ΔΠΛ, Παλλήνη, Κορωπί, τα οποίο αναγκαζόμαστε να τα περνάμε παρόλο που είναι κόκκινα», επισημαίνουν οι εργαζόμενοι.
Πηγή: Data Journalists
Χωρίς «συγγνώμη» και χωρίς καμία ανάληψη ευθύνης η καθυστερημένη ανακοίνωση της Hellenic Train
Απεργία σε Μετρό και ΗΣΑΠ – Οι συρμοί θα κινηθούν 9 με 4 για διευκόλυνση των διαδηλωτών
Αθώος για το κακούργημα ο Παπαγγελόπουλος – Δεν κατάφεραν να με εξοντώσουν η αντίδρασή του