Σε ιστορικά υψηλά επίπεδα παραμένουν τα ναύλα για τα πλοία μεταφοράς LNG, παρά τη διόρθωση από τα «εξωφρενικά» νούμερα που καταγράφηκαν τον Οκτώβριο, ενώ αυξημένη είναι η ζήτηση για μονάδες FSRUs.
Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Fearnleys, ένα LNG carrier χωρητικότητας 155.000 165.000 κυβικών μέτρων αποκόμιζε για ένα ταξίδι δυτικά του Σουέζ στη spot αγορά 185.000 δολάρια την ημέρα (στοιχεία μέχρι 14 Δεκεμβρίου). Υπενθυμίζεται ότι στις αρχές Οκτωβρίου το «Yiannis» της Maran Gas, συμφερόντων Μαρίας Αγγελικούση, είχε ναυλωθεί στη spot έναντι 400.000 δολαρίων ημερησίως.
Σημειώνεται ότι τα ναύλα σε μακροχρόνιες συμφωνίες εξακολουθούν να είναι αρκετά υψηλά. H Fearnleys υπολογίζει ότι ένα LNG carrier χωρητικότητας 155.000 160.000 κυβικών μέτρων λαμβάνει περίπου 176.000 δολάρια την ημέρα σε μονοετείς συμφωνίες.
Αυξημένη διαθεσιμότητα
H σημερινή, όμως, πτώση οφείλεται και στην αυξημένη διαθεσιμότητα πλοίων στη spot αγορά. «Ο αριθμός των πλοίων που περιμένουν έξω από τις ακτές της Ευρώπης έχει υποχωρήσει διότι ο κρύος καιρός τα υποχρέωσε να ξεφορτώσουν τα φορτία τους. Αυτό απελευθέρωσε τονάζ στην αγορά» υπογραμμίζει ο Froley, ενώ στέκεται και στη μεγάλη εξαγωγική μονάδα LNG Freeport στις ΗΠΑ, στην οποία διακόπηκαν οι λειτουργίες μετά από πυρκαγιά πριν από μερικούς μήνες και ακόμη δεν έχουν επανέλθει. «Αυτή η μονάδα αντιπροσωπεύει περίπου το ένα πέμπτο της αμερικανικής εξαγωγικής δυναμικότητας LNG και η παρατεταμένη αδυναμία έναρξης των εργασιών σημαίνει ότι τα πλοία που θα ταξίδευαν εκεί είναι διαθέσιμα στην αγορά» σημειώνει ο αναλυτής.
Ωστόσο, παρατηρητές της αγοράς δεν αποκλείουν νέο «άλμα» στα ναύλα στη spot τις επόμενες εβδομάδες, λόγω του αρκετά κρύου καιρού στη Βόρεια Ευρώπη.
«Η Ευρώπη ξεκίνησε καλά τον χειμώνα, με ήπιες καιρικές συνθήκες και μειωμένη ζήτηση θέρμανσης, κάτι που επέτρεψε στις χώρες να διατηρήσουν αέριο σε αποθήκευση. Τις τελευταίες δύο εβδομάδες, όμως, ο καιρός έχει ψυχράνει αρκετά και μένει να δούμε πόσες τέτοιες ψυχρές περίοδοι θα υπάρξουν αυτόν το χειμώνα» αναφέρει ο Froley.