Λίγες ημέρες μετά το σάλο που προκάλεσε το τσουνάμι με τους ψεύτικους λογαριασμούς (και παραπλανητικές αναρτήσεις) του Λεμπρόν Τζέιμς, του Τζον Μπάιντεν και άλλων διασημοτήτων που σάρωσε το Twitter, το δημοφιλές μέσο κοινωνικής δικτύωσης έγινε στόχος περιβαλλοντικών οργανώσεων για την προκλητική λέξη-κλειδί «ClimateScam» (κλιματική απάτη) που βλέπει πρώτη-πρώτη όποιος αναζητήσει πληροφορίες για το κλίμα.
Όποιος πληκτρολογήσει δηλαδή στα αγγλικά «climate», το πρώτο αποτέλεσμα της αναζήτησής του που του φέρνει ο αλγόριθμος είναι το «ClimateScam» και ακολουθούν τα «ClimateAction» και «ClimateEmergency».
«Η εξαγορά του Twitter από τον Ίλον Μασκ φαίνεται να ενθαρρύνει τους κύκλους που αμφισβητούν την υπερθέρμανση του πλανήτη να το ‘δοκιμάσουν’ δημοσιεύοντας δηλώσεις που περιέχουν διάφορους τύπους παραπληροφόρησης σχετικά με το περιβάλλον», σημειώνει σε ανακοίνωσή της η Climate Action Against Disinformation (CAAD). Πρόκειται για μια ομάδα ακτιβιστών που αποκαλύπτει τις προσπάθειες αρνητών της κλιματικής αλλαγής και διαφόρων λόμπι για τη διάδοση μέσω των κοινωνικών δικτύων ψευδών πληροφοριών και πλαστών ειδήσεων για το περιβάλλον.
Ανθεί η παραπληροφόρηση
Ερευνητές και ακτιβιστές για την προστασία του περιβάλλοντος πιστεύουν ότι, παρά τα μέτρα που ανακοινώθηκαν από τις διάφορες πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, η παραπληροφόρηση για την υπερθέρμανση του πλανήτη ανθεί.
Το Twitter, το Facebook, η Google και άλλες πλατφόρμες διαβεβαιώνουν ότι φροντίζουν ώστε να καθιστούν «λιγότερο ορατές» τις ψευδείς πληροφορίες. Ωστόσο, το Institute for Strategic Dialogue σε φετινή του έρευνα έδειξε ότι τα μηνύματα που αποσκοπούσαν στην «άρνηση, εξαπάτηση και καθυστέρηση της δράσης για το κλίμα» ήταν πάμπολλα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Η εδρεύουσα στο Λονδίνο δεξαμενή σκέψης θεωρεί ότι το πλέον γόνιμο έδαφος για τη διάδοση θεωριών συνωμοσίας από αρνητές της κλιματικής αλλαγής είναι τα social media. Οι επιστημονικοφανείς και απολύτως παραπλανητικές αναρτήσεις φέρονται να έχουν πληθύνει μετά τη διαπίστωση του Διακυβερνητικού Ομίλου Ειδικών των Ηνωμένων Εθνών για το Κλίμα (GIEC) το 2021 ότι «είναι βέβαιο πως η ανθρώπινη δραστηριότητα επηρέασε την αύξηση της θερμοκρασίας στην ατμόσφαιρα, τους ωκεανούς και τα εδάφη».
«Ο GIEC προειδοποίησε ότι οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα θα πρέπει να μειωθούν όσο το δυνατόν περισσότερο για να αποφευχθούν οι χειρότερες επιπτώσεις της υπερθέρμανσης του πλανήτη», σημειώνει το Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων (AFP).
Το Twitter Blue
Η νέα αναταραχή στο Twitter προέκυψε λίγες μόλις ημέρες αφότου ο Μασκ ανέστειλε (την περασμένη Παρασκευή) τη νέα συνδρομητική υπηρεσία Twitter Blue, η οποία έδινε τη δυνατότητα στους χρήστες να αγοράζουν αντί 8 δολαρίων το μπλε σήμα πιστοποίησης της αυθεντικότητας του λογαριασμού τους.
Το Twitter Blue εγκαινιάστηκε την περασμένη Τετάρτη και σύντομα διαπιστώθηκε ότι χιλιάδες άτομα είχαν καταβάλει το τίμημα των 8 δολαρίων για να δημιουργήσουν πλαστούς λογαριασμούς διασήμων προσώπων αλλά και μεγάλων εταιρειών, προκειμένου να αρχίσουν να αναρτούν εξ ονόματος τρίτων διάφορες προκλητικές, ψευδείς και παραπλανητικές γνώμες και απόψεις.
Ο πολυπράγμων ιδρυτής και μάνατζερ της Tesla και της SpaceX, που στις 28 Οκτωβρίου εξαγόρασε το Twitter αντί 44 δισ. δολαρίων, είχε εξαρχής προαναγγείλει ότι θα προσέθετε την ένδειξη «επίσημο» στους λογαριασμούς κάποιων χρηστών προκειμένου να καταπολεμηθεί «η υφαρπαγή ταυτοτήτων» από κακόβουλα άτομα.