Με πρώτη γραμμή άμυνας την προστασία των υπουργών και την επίρριψη ευθυνών σε άλλους και δεύτερη την απομάκρυνση κάποιων δευτεροκλασάτων παραγόντων, που θα λειτουργήσουν ως εξιλαστήρια θύματα επιχειρούν η κυβέρνηση και ο Κυριάκος Μητσοτάκης να ξεπεράσουν την κατακραυγή για την κατάρρευση του κράτους απέναντι στην κακοκαιρία, που έπληξε τη χώρα τη Δευτέρα.
Σε κάθε περίπτωση, το ρεσιτάλ από υπουργικές συγνώμες προηγείται όλων, ώστε να διαμορφωθεί ένα κλίμα ανοχής από την κοινωνία, με τον πρωθυπουργό να παίρνει σήμερα τη σκυτάλη και να ζητά κι αυτός την κατανόηση των πολιτών, κατά τη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου, στις 11 το πρωί.
Είναι αξιοσημείωτο ότι συγνώμη έχουν ζητήσει μέχρι τώρα ή αναγνώρισαν το δίκιο των πολιτών, υπουργοί όπως ο Χρήστος Στυλιανίδης, ο Κώστας Καραμανλής, ο Τάκης Θεοδωρικάκος και άλλοι.
Το μέγα ερώτημα είναι εάν σήμερα ή τις αμέσως επόμενες ημέρες ο κ. Μητσοτάκης θα απομακρύνει κάποιον υπουργό, εκ των εμπλεκομένων στο φιάσκο της κακοκαιρίας, ή θα προσπαθήσει να κερδίσει χρόνο και να λάβει αποφάσεις στη συνέχεια – έτσι κι αλλιώς είχε την πρόθεση να κάνει ανασχηματισμό μέχρι τον Μάρτιο, έλεγαν πληροφορίες.
Ποιος κλείνει τους δρόμους; Η Αττική Οδός ή η Τροχαία;
Μέχρι τώρα εκδηλώθηκαν διάφορες επικοινωνιακές προσπάθειες για να μην πέσουν οι ευθύνες στην κυβέρνηση. Για παράδειγμα είναι έντονη και επίμονη η πολιτική και επικοινωνιακή επιχείρηση να φορτωθούν όλα στην Αττική Οδό. Παρότι αυτή η κίνηση βρίσκει κάποιο έδαφος, λόγω των αδιανόητων εικόνων από την ταλαιπωρία χιλιάδων οδηγών, δεν απαντά στο ερώτημα γιατί η κυβέρνηση δεν έδωσε εντολή δια της τροχαίας να κλείσει γρήγορα ο οδικός άξονας για τα φορτηγά, όπως έγινε με την εθνική οδό, ή γιατί δεν απεγκλωβίστηκαν νωρίτερα οι οδηγοί. Ούτε απαντά γιατί έκλεισαν μεγάλες οδικές αρτηρίες και λεωφόροι στην υπόλοιπη Αθήνα.
Επίσης η προσπάθεια, που ξεκίνησε από τον κυβερνητικό εκπρόσωπο, να πέσουν οι ευθύνες στους μετεωρολόγους ότι δήθεν δεν ενημέρωσαν ότι τα ακραία καιρικά φαινόμενα θα ξεκινούσαν από το πρωί της Δευτέρας, βρήκε αντίσταση από τους επιστήμονες. Ένας μετά τον άλλο οι μετεωρολόγοι, ακόμα και ο γαλάζιος βουλευτής Καλλιάνος, ξεκαθάρισαν ότι υπήρξε έγκαιρη ενημέρωση για όλα.
Το θέμα είναι εάν θα βρεθεί κάποιος κρατικός αξιωματούχος να πληρώσει το μάρμαρο, ή θα δεχθεί ο κ. Μητσοτάκης ότι πρέπει να διώξει κάποιον ή κάποιους από τους αρμόδιους υπουργούς.
Μέχρι τώρα στο στόχαστρο έχουν μπει κυρίως τρεις υπουργοί, ενώ επικρίνονται άλλοι τόσοι για λάθη, παραλείψεις και καθυστερήσεις. Και βέβαια επιρρίπτονται ευθύνες και στον περιφερειάρχη Γιώργο Πατούλη για την ολοσχερή ήττα στη μάχη να κρατηθούν ανοιχτοί οι μεγάλοι οδικοί άξονες της Αθήνας που ανήκουν στην περιφέρεια.
Ως πρώτο υποψήφιο εξιλαστήριο θύμα (ίσως και το μοναδικό σε αυτή τη φάση) εμφανίζεται ο υπουργός Πολιτικής Προστασίας Χρήστος Στυλιανίδης, ο οποίος απέτυχε παταγωδώς στο έργο του συντονισμού. Και επιπλέον μοιάζει να μην ανταποκρίνεται γενικά στο ρόλο του, καθώς πρόκειται για ένα υπουργείο που ακόμα, εδώ και πέντε μήνες συγκροτείται.
Στυλιανίδης δείχνει Θεοδωρικάκο
Ο κ. Στυλιανίδης, πάντως έριξε ευθύνες στην Τροχαία, που δεν συντονίστηκε με την Αττική Οδό, φωτογραφίζοντας έτσι τον Τάκη Θεοδωρικάκο ως συμμέτοχο στο πρόβλημα. Για ευθύνες του υπουργού Προστασίας του Πολίτη μιλούν και άλλοι παράγοντες στο γαλάζιο στρατόπεδο. Η διαχείριση του κυκλοφοριακού χάους χρεώνεται στον κ. Θεοδωρικάκο, μαζί με την καθυστερημένη εμπλοκή των ανδρών της ΕΚΑΜ στον απεγκλωβισμό των οδηγών στην Αττική οδό. Πάντως στη σύσκεψη της Κυριακής για την προετοιμασία του μηχανισμού, μετείχε ο υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη Λευτέρης Οικονόμου, κάτι που σημαίνει ότι εάν πάει ο καταλογισμός στο συγκεκριμένο υπουργείο ίσως είναι αυτός που θα χρεωθεί τις ευθύνες και όχι ο υπουργός.
Η τρίτη εστία μεγάλων ευθυνών είναι στο υπουργείο Εσωτερικών, το οποίο καθυστέρησε να αναστείλει λειτουργίες του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα το πρωί της Δευτέρας, με αποτέλεσμα να βρεθούν στο δρόμο εκτεθειμένοι χιλιάδες πολίτες. Το βάρος πέφτει κυρίως στον Στέλιο Πέτσα και λιγότερο στον υπουργό του, τον Μάκη Βορίδη ο οποίος είναι μάλλον αποψιλωμένος από αποφασιστικές αρμοδιότητες.
Ευθύνες όμως χρεώνονται και σε άλλους υπουργούς, χωρίς να σημαίνει ότι τίθεται οποιοδήποτε θέμα να την «πληρώσουν» σε αυτή τη φάση. Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, που εμφανίζεται ως απλός θεατής, χρεώνεται μία σειρά ευθύνες στον τομέα του, ακόμα και τα όσα συνέβησαν με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τη σύγκρουση των τρένων στην Οινόη.
Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας δέχεται κριτική για τις πολύωρες διακοπές ρεύματος σε πολλές περιοχές της Αττικής.
Ο υπουργός Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος κατηγορείται ότι καθυστέρησε υπερβολικά να θέσει μπροστά τις στρατιωτικές δυνάμεις για τον απεγκλωβισμό στην Αττική Οδό, αν και εκτιμάται ότι αυτές οι ευθύνες δεν είναι καίριας σημασίας.
Διαβάστε ακόμη:
Άρχισε το «παιχνίδι των ευθυνών»-Στο στόχαστρο ο Γ. Πατούλης
«Σωτηρία»: Χωρίς δείπνο και θέρμανση οι ασθενείς στο νοσοκομείο εξαιτίας της κακοκαιρίας