«Η γλώσσα δεν είναι μόνο ένα χρήσιμο εργαλείο του βίου, αλλά το εσώψυχο χερούλι της ίδιας της ύπαρξής μας», γράφειστην εισαγωγή του νέου του βιβλίου με τίτλο «Πρακτικά ζητήματα της Νεοελληνικής Γλώσσας» ο ακαδημαϊκός και συγγραφέας Θεοδόσης Τάσιος, ο οποίος παραχώρησε συνέντευξη στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8 και στην εκπομπή «Το GPS της επικαιρότητας» με τον Θάνο Σιαφάκα.
«Αφού δεν είμαστε σίγουροι ότι σκεπτόμαστε πρώτα και μετά διαμορφώνουμε σε γλώσσα, αλλά πιθανότατα η σκέψη,τα νοήματα και τα συναισθήματα μέσα στον εγκέφαλο συνοδεύονται από γλωσσικές κρυστάλλωσεις, το σύμβολο μαζί με το φαινόμενο μέσα στον εγκέφαλο πιθανώς να είναι σχεδόν σύγχρονα. Αρχίζεις και διερωτάσαι πώς θα ήταν αν δεν είχαμε αυτά τα σύμβολα, τα τελειώματα των εννοιών και των συναισθημάτων. Γι’ αυτό και στην παιδοψυχολογία επιμένουν ότι γύρω από τη διαμόρφωση της έννοιας υπάρχει μια λέξη που κρυσταλλώνεται γύρω από αυτή την έννοια και σιγά σιγά το παιδί διαμορφώνει το λεξιλόγιό του», είπε ο κ. Τάσιος σε σχετική ερώτηση για το τι ακριβώς ανοίγουμε με το «χερούλι» της ύπαρξης μας, δηλαδή τη γλώσσα.
«Ο κλάδος της γλωσσολογίας και οι επιστήμονες της, έφεραν ένα καινούργιο αέρα μέσα στη μοντέρνα επιστήμη, τη φιλολογία. Και πρέπει να έχουμε ευγνωμοσύνη, γιατί ξέρετε είναι σαν την ανάσα που λέω κι εγώ η γλώσσα και που την ανασαίνεις μεν, αλλά δεν ξέρει τη σπουδαία φυσιολογία της. Έρχονται αυτοί για τη γλώσσα και σου τη βαθαίνουν. Εκεί σου κάνουν τη συνειδητοποίηση. Όλα αυτάτα έμαθα και τα δανείστηκα από τους μεγάλους γλωσσολόγους μας», είπε ο ακαδημαϊκός για την τεράστια αξία της γλωσσολογίας.
«Η γλώσσα επιτρέπει να κρυσταλλώνει έννοιες και να μπορείς να συνειδητοποιείς νέες και συγχρόνως ανεβαίνει σκαλί σκαλί. Μόλις υποπτεύεστε ένα νέο νόημα, του δίνεις ένα σύμβολο. Και γύρω από αυτό το σύμβολο προσπαθείς να στήσεις αυτή την καινούργια έννοια. Αυτός είναι μηχανισμός εσωτερικός, ο οποίος βοηθάει την αυτοσυνειδησία. Αυτά ως προς την εσωτερική δουλειά που απαιτείται στον εγκέφαλο. Όσον αφορά “το είναι” όμως που όπως είμαστε δεν είναι παρά σχέση συνεχώς και οι δύο σχέσεις με τον κόσμο. Αυτές οι σχέσεις όμως για να υπάρξουν θέλουν επικοινωνία. Έτσι μπορείς να κοιτάς ένα πρόσωπο και να το βλέπεις να κινείται, να σου γεννά αισθητικές συγκινήσεις και να έχεις ανάγκες, όμως μόλις αρχίζεις να επικοινωνείς, και μάλιστα με τις χορδές που σου έδωσε η φύση και όχι με την γλώσσα του σώματος, τότε η σχέση αυτή ριζώνει, δυναμώνει, μεγαλώνει και “το είναι” θρέφεται», συμπλήρωσε ο γνωστός συγγραφέας.
Αναφερόμενος στη σχέση προφορικού και γραπτού λόγου ο κ. Τάσιος τόνισε ότι ο γραπτός λόγος δεν πρέπει να προηγείται του προφορικού. «Ο γραπτός λόγος έπεται και είναι υπηρέτης ταπεινός του προφορικού. Οφείλει να κόψει το σβέρκο του και να μπορεί να αποδώσει τον προφορικό λόγο πλήρως», είπε χαρακτηριστικά.
Ερωτηθείς για το ενδεχόμενο να εγκαταλείπουμε τον πολιτισμό μας στην ακροδεξιά με αφορμή το γεγονός ότι αυτός που αγαπάει τα αρχαία ελληνικά και αυτός που ασχολείται με τους αρχαίους φιλοσόφους θεωρείται από κάποιους ακροδεξιός, ο κ. Τάσιος είπε ότι καταρχήν η ακροδεξιά έκανε πρόστυχη εκμετάλλευση του εθνικού πλούτου. «Έχει γίνει αυτή η κακή χρήση, έχει γίνει δηλαδή και παλιά και το κέντρο διαφόρων δικτατοριών. Όμως ,είναι κυριολεκτικώς γελοίο να λέμε ότι αυτόν τον απίστευτο διεθνούς κλάσεως πλούτο που έχει η αρχαία μορφή της ελληνικής ζωής δεν θα τον έχουμε απολαύσει και εμείς με όλες του τις θετικές γλωσσικές και πολιτισμικές συνέπειες», σχολίασε ο γνωστός ακαδημαϊκός.
Ο κ. Τάσιος προειδοποίησε ότι η ελληνική γλώσσα κινδυνεύει από μερικούς αμόρφωτους ανθρώπους, που δεν έχουν πραγματική ανάγκη κυριολεξίας και λεπτότητας εννοιολογικής επικοινωνίας.