Έρευνα της μεγαλύτερης οικονομικής εφημερίδας παγκοσμίως, της Ιαπωνικής ΝΙΚΚΕΙ, δείχνει ότι το ρωσικό πετρέλαιο συνεχίζει να ρέει στην Ευρώπη μέσω των ελληνικών θαλασσών ασχέτως των κυρώσεων που έχουν επιβληθεί στη Ρωσία. Η έρευνα που δημοσιεύτηκε τέλη Σεπτεμβρίου και επικεντρώθηκε στις Ελληνικές ακτές της Μεσογείου, επιβεβαίωσε εκατοντάδες μεταφορές πετρελαίου από τη Ρωσία προς Ευρωπαϊκά λιμάνια.
Για την έρευνα του γίγαντα της οικονομικής ενημέρωσης, χρησιμοποιήθηκαν στοιχεία από το Automatic Identification System (AIS) προκειμένου να επιβεβαιωθεί η πορεία και ο προορισμός πλοίων καθώς και ο αριθμός μεταφορών πετρελαίου «Από πλοίο σε πλοίο».
Όπως εξηγεί το άρθρο με τα αποτελέσματα της έρευνας της NIKKEI «Οι μεταφορές πετρελαίου από πλοίο σε πλοίο είναι αρκετά συνηθισμένες. Τέτοιες μεταφορές χρησιμοποιούνται μερικές φορές για την ενοποίηση των αποστολών πετρελαίου σε μεγαλύτερα δεξαμενόπλοια, βελτιώνοντας την αποτελεσματικότητα σε διαδρομές μεγάλων αποστάσεων. Το πετρέλαιο μερικές φορές αλλάζει χέρια μετά την αναχώρηση ενός δεξαμενόπλοιου από το λιμάνι. Σε αυτές τις περιπτώσεις, γίνεται πιο δύσκολο να προσδιοριστεί από πού προέρχεται το πετρέλαιο».
Για έξι μήνες, από τον Μάρτιο του 2022 μέχρι και τις 22 Αυγούστου, η έρευνα κατέγραψε 175 τέτοιες μεταφορές στα ανοικτά των ελληνικών ακτών με τάνκερ από τη Ρωσία, έναντι 9 την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι. Σύμφωνα με στοιχεία που επικαλείται το σχετικό άρθρο της ΝΙΚΚΕΙ, η Ρωσία εξήγαγε 23,86 εκατομμύρια βαρέλια μέσα από τέτοιου τύπου μεταφορές ενώ πέρυσι την ίδια περίοδο ο αριθμός αυτός δεν ξεπερνούσε τα 4,3 εκατομμύρια.
Ένα ερώτημα που κλήθηκε να απαντήσει η μελέτη ήταν το που πήγαν αυτά τα δεξαμενόπλοια μετά την παραλαβή του φορτίου τους. Οι ερευνητές της NIKKEI παρακολούθησαν τα σκάφη μέσω του AIS και διαπίστωσαν ότι 41 από αυτά έφτασαν σε λιμάνια της Ελλάδας, του Βελγίου και άλλων Ευρωπαϊκών χωρών.
Κατά την περίοδο του εξαμήνου Μαρτίου – Αυγούστου 2022, δύο δεξαμενόπλοια έφτασαν και στη Βρετανία, για την οποία σημειώνει το σχετικό άρθρο ότι είναι «ένθερμος υποστηρικτής των οικονομικών κυρώσεων κατά της Ρωσίας». Ειδικά για την Ελλάδα οι συντάκτες υπογράμμισαν πως «η έρευνα ανέδειξε τον κρίσιμο ρόλο που διαδραματίζουν τα ύδατα κοντά στην Ελλάδα ως κόμβος για τις αποστολές πετρελαίου μεταξύ Ρωσίας και Ευρώπης.
Σε σχετική ερώτηση των Ιαπώνων δημοσιογράφων το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής απάντησε: «Οι μεταφορές από πλοίο σε πλοίο, που πραγματοποιούνται σε διεθνή ύδατα, παρακολουθούνται από τις τοπικές λιμενικές αρχές μέσω του συστήματος AIS σε πραγματικό χρόνο. Σε περίπτωση παραβίασης, όπως η είσοδος των σκαφών στα ελληνικά χωρικά ύδατα, κινείται η διαδικασία για την επιβολή νόμιμων κυρώσεων.»
Το σχόλιο της NIKKEI για τη στάση της Ελλάδας είναι χαρακτηριστικό: «Η κυβέρνηση αγνοεί τις τοπικές ανησυχίες, υποστηρίζοντας ότι οι μεταφορές πετρελαίου πραγματοποιούνται εκτός της δικαιοδοσίας της», ενώ αιτιολόγησε αυτή τη στάση λέγοντας: «Η οικονομική και πολιτική δύναμη της μεγάλης ναυτιλιακής βιομηχανίας της Ελλάδας μπορεί να εξηγήσει την αργή αντίδραση της κυβέρνησης».
Άλματα λογικής Μηταράκη για μετανάστευση: «Η αριστερά πολεμά τη Frontex»
Στις Βρυξέλλες ο Πρωθυπουργός – Η ενέργεια πρώτη στην ατζέντα της συνόδου κορυφής
Συμφωνία Ερντογάν – Πούτιν για το αέριο: «Η Ευρώπη μπορεί να προμηθεύεται από την Τουρκία»
Η πολύ δύσκολη κατάσταση στα νοσοκομεία της Αττικής και η ευρεία διασπορά του κοροναϊού σε…
Η κυβέρνηση της Αυστραλίας και το Facebook βρήκαν κοινό έδαφος για την πληρωμή ειδησεογραφικού περιεχομένου…
Οι Ολυμπιακοί Αγώνες του Τόκιο αρχίζουν κι επίσημα το μεσημέρι της Παρασκευής (23/07) με την…
Πριν την πανδημία, 1 στους 6 Ευρωπαίους πολίτες υπέφεραν από ψυχικές διαταραχές, αλλά αφέθηκαν με…
Στη φυλακή οδηγείται ο 30χρονος κατηγορούμενος για την ανθρωποκτονία της 26χρονης συντρόφου του Γαρυφαλλιάς Ψαρράκου,…
Και πάλι στις 3 πρώτες θέσεις μεταξύ των 27 κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης βρίσκεται…