«Η συνήθης δικαιολογία για τις ανατιμήσεις είναι η αύξηση των διεθνών τιμών και κυρίως των καυσίμων αλλά και οι καιρικές συνθήκες. Όμως η καταγεγραμμένη αύξηση στα καύσιμα δεν μπορεί να δικαιολογήσει τα πάντα. Και για να το πούμε απλά, για να καταλαβαίνει και ο κόσμος, υπάρχει καταγεγραμμένη αισχροκέρδεια. Αυτή είναι η πραγματικότητα» υπογραμμίζει ο κύριος Λεχουρίτης.
Ποια όμως είδη έχουν «τσιμπήσει» και από πότε άρχισε να παρατηρείται αυτό το φαινόμενο;
Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία αλλά και τις καταγγελίες που έχει στα υπόψιν του ΙΝΚΑ οι ανατιμήσεις αφορούν κυρίως τρόφιμα και είδη καθαρισμού και περιποίησης, προϊόντα δηλαδή πρώτης ανάγκης για κάθε ελληνικό σπίτι.
Ειδικότερα, μιλώντας για τα τρόφιμα, αυξήσεις παρατηρήθηκαν στα γαλακτομικά προϊόντα, στα όσπρια, στα ζυμαρικά, στα άλευρα και στα αλαντικά. Επίσης, στα φρούτα (ιδιαίτερα της εποχής είναι πολύ ακριβά) και τα λαχανικά. Τα ποσοστά των αυξήσεων κυμαίνονται από 4 μέχρι 15% αλλά σε κάποιες περιπτώσεις έφτασαν ακόμη και στο 50%. Η συγκεκριμένη αύξηση καταγράφηκε σε ελαιόλαδο συγκεκριμένης μάρκας.
«Μας ρωτούν πολλές φορές είναι δυνατόν σε ελεύθερη οικονομία να παρεμβαίνει το κράτος να καθορίζει τις τιμές; Απαντάμε: Σε ελεύθερη οικονομία όχι αλλά εδώ υπάρχει ένα καθεστώς ελεύθερης… ασυδοσίας. Αυτό δεν μπορούμε να το επιτρέψουμε. Οπως και δεν μπορούμε να αδιαφορούμε για φαινόμενα καρτελοποίησης της αγοράς» επισημαίνει ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ.
Τα πρώτα καμπανάκια για αυξήσεις στην αγορά χτύπησαν ήδη από τον Σεπτέμβριο του 2020. Εν συνεχεία, λίγο πριν από το Πάσχα το ΙΝΚΑ ενημέρωσε τη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή ότι παρατηρούνται φαινόμενα αισχροκέρδειας στην αγορά. Από το Υπουργείο Ανάπτυξης όμως δεν σημειώθηκε καμία ιδιαίτερη αντίδραση μέχρι και σήμερα.
«Τείνω να πιστέψω» λέει ο κ. Λεχουρίτης, «ότι οι απώλειες των επιχειρήσεων στην καραντίνα θα καλυφθούν από τους καταναλωτές. Οι επιχειρηματίες βέβαια έχουν τα δίκια τους αλλά δεν γίνεται το κόστος να πηγαίνει κατευθείαν στο λογαριασμό του καταναλωτή. Την ίδια να θυμίσω ότι οι μισθοί και οι συντάξεις παραμένουν στάσιμες ενώ μιλώντας ειδικά για τους μισθούς πρόσφατα νομοθετήθηκε και η μείωση στην αμοιβή των υπερωριών. Αρα δηλαδή θα έχουμε πτώση του διαθέσιμου εισοδήματος. Δεν ανησυχούμε όμως, οι εργαζόμενοι θα πληρώνουν για τα είδη πρώτης ανάγκης με ρεπό» συμπληρώνει με μαύρο χιούμορ.
Για τις ανάγκες του ρεπορτάζ επικοινωνήσαμε και με τον Συνήγορο του Καταναλωτή. Μας διευκρινίστηκε αρμοδίως ότι στα καθήκοντα της Ανεξάρτητης αυτής Αρχής δεν συγκαταλέγεται η παρέμβαση σε σχέση με ζητήματα τιμών στην αγορά. «Οι όποιες καταγγελίες» μας τόνισαν, «πρέπει να γίνονται στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή (Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή)».
Πηγή: news247.gr