Κοινωνία

Το χρονικό της κατάρρευσης του επιτελικού κράτους: Πώς η κυβέρνηση πιάστηκε στον ύπνο

Δεύτερη μέρα αργίας σήμερα, τρίτη ημέρα με κλειστά σχολεία και χωρίς τηλεκπαίδευση με το «επιτελικό κράτος» κατά πως φαίνεται ακόμα μετρά τις πληγές του. Με χιλιάδες εγκλωβισμένους οδηγούς και επιβάτες απο τις πρώτες ώρες του καιρικού φαινομένου-που κάθε άλλο παρά απροειδοποίητα έπληξε περιοχές της χώρας- και με εκατοντάδες εξ αυτών σχεδόν για ένα 24ωρο.

Είναι ξεκάθαρο εδώ και μέρες πριν απο την έλευση της «Ελπίδας», πως η ΕΜΥ είχε προειδοποιήσει έγκαιρα και για τον χρόνο άφιξης, αλλά και για την ένταση της χιονοκαταιγίδας που παρέλυσε τον κρατικό μηχανισμό αλλά και τους ιδιώτες, οπως στην Αττική οδό, στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά και στην Νέα οδό στην οποία μπορει να μην εγκλωβίστηκαν οχήματα, αλλά παρέμεινε κλειστή για αρκετές ώρες στο ύψος της Βοιωτίας, κόβωντας ουσιαστικά την Ελλάδα στα δύο, με εντολή της τροχαίας.

Ο διευθυντής της Εθνικής Μετεωρολογικής Υπηρεσίας, Θόδωρος Κολυδάς υπογράμμισε και σε άρθρο του αλλά και σε ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ότι είχε καταστήσει σαφές στην σχετική συσκεψη στην Πολιτική Προστασία πως το φαινόμενο θα πληξει τις επιμαχες περιοχές νωριτερα και πως όλοι οι φορεις που συμμετείχαν στην σύσκεψη είχαν εικόνα του τι θα επακολουθούσε.

Ωστόσο φαίνεται πως σε αυτήν την σύσκεψη ή κυβέρνηση ήταν ωσεί παρούσα, καθώς ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου μιλώντας χθες στο MEGA και στον ΣΚΑΙ, ανεφερε πως «δεν υπήρχε πρόγνωση που να δικαιολογεί μέτρα απο την Δευτέρα».

Αν όντως δεν δικαιολογούνταν η λήψη σχετικών μέτρων, γιατί άραγε έκλεισαν τα σχολεία με ανακοίνωση απο την Κυριακή; Γιατί ανακοινώθηκε πως ο κρατικός μηχανισμός είναι σε ετοιμότητα και ποια ήταν η ετοιμότητα αυτή;

Ήδη απο τις πρώτες πρωινές ώρες της Δευτέρας η «Ελπίδα» έπληττε την Έυβοια, την ανατολική Βοιωτία την βορειοανατολική Αττική ενώ στην ευρύτερη περιοχή του λεκανοπεδίου άρχισε να πέφτει χιόνι κατά τις 8 και μέσα σε 10 με 15 λεπτά, είχαν ασπρίσει οι περιοχές της βόρειας Αθήνας, Μεταμόρφωση, Κηφισιά, Μαρούσι, Χαλάνδρι, Αγία Παρασκευή, Χολαργος αλλά και Παλλήνη, Πικέρμι, Γλυκά Νερά κλπ.

Οι κατοικοι της Αττικής λαμβάνουν μήνυμα απο την Πολιτική προστασία για αποφυγή των άσκοπων μετακινήσεων στις 10:30, όταν ήδη το χιόνι σε αυτές τις περιοχές είχε ξεπεράσει τους 20 πόντους και η κυκλοφορία των οχημάτων πραγματοποιείται με δυσκολία αλλά και χαμηλή ορατότητα, δυσχεραίνοντας ακόμα περισσοτερο τις προσπάθειες των οδηγών να μετακινηθούν τις επόμενες ώρες.

Κάποιοι εξ αυτών επιλέγουν για μεγαλύτερη ασφάλεια, να αποφύγουν τους μικροτερους δρόμους και να κινηθούν στo πιο σύγχρονο οδικό δίκτυο του λεκανοπεδίου. Την Αττική οδό. Μάταια!

Ήδη πριν τις 11 το πρωί έκλεινε η Αθηνών Λαμίας απο Τραγάνα προς Αθήνα, αρχικά για τα φορτηγά και λίγες ώρες αργότερα για όλα τα οχήματα για περισσότερες απο 5 ώρες με απόφαση της τροχαίας, ενώ υποτίθεται πως θα έπρεπε να παραμείνει ανοιχτή για οχήματα με αλυσίδες, με ευθύνη της Νέας Οδού.

Δεν συνέβη ωστόσο κατι αντιστοιχο και με την Αττική οδό, όπου πλέον ήταν αργά, όταν κατά τη μία μετά το μεσημέρι έγινε γνωστό πως η Πυροσβεστική καλούσε την Αττική οδό να σταματήσει την διέλευση των οχημάτων. Ήδη βρίσκονταν εκγλωβισμένα εκατοντάδες οχήματα εντός ή στις εισόδους της Αττικής οδού αλλά και στις λεωφόρους που οδηγούσαν εκεί, οπως στην Μαραθώνος, την Μεσογείων, την Κηφισίας, την Κύμης, την Ηρακλειου κλπ. Από την μία και μισή, σχεδόν ολες οι κεντρικές οδικές αρτηρίες του λεκανοπεδίου, από το κέντρο της Αθηνας προς τα βόρεια, είχαν μετατραπεί σε υπαίθρια παγωμένα πάρκινγκ οχημάτων καθώς χιλιάδες εργαζόμενοι είχαν λάβει οδηγία αποχώρησης απο την εργασία τους, λογω των δυσμενών καιρικών συνθηκών, μετά και το μήνυμα της Πολιτικής Προστασίας, με το δημόσιο να έχει αποδεσμεύσει τους υπαλλήλους του απο τις 12 το μεσημέρι.

Ο ίδιος ο Υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας Χρηστος Στυλιανίδης, μιλωντας στον ΣΚΑΙ, παραδέχθηκε ελλείψεις και ανεπάρκειες σε όλα τα επίπεδα της υλοποίησης του σχεδιασμού, ζητώντας συγνώμη απο τους πολιτες που ταλαιπωρήθηκαν. Παραδέχθηκε επίσης πως υπήρξε απο πλευράς ΕΜΥ η σχετική προειδοποίηση, αλλά σημείωσε πως τα φαινόμενα ήταν μεγαλύτερα. Τόνισε ωστόσο πως στο προβλημα που παρουσιάστηκε στην Αττική οδό, η εταιρία δεν μπορεσε να υλοποιήσει τον δικο της σχεδιασμό, όπως τον ειχε παρουσιάσει στην σχετική ενημέρωση και παράλληλα δεν υπήρχε η σωστή συνεννόηση με την τροχαία, όπως συνέβη στην Νέα Οδό όπου αποφέχθηκε ο πολύωρος εγκλωβισμός οχημάτων.

Τελικά τον απεγκλωβισμό των οδηγών των περίπου 1.200 οχημάτων που βρίσκονταν μόνο στην Αττική οδό, ανέλαβαν μονάδες του στρατού, με την εταιρία να παρακολουθεί ανύμπορη, να αντιμετωπίσει την κατάσταση.

Ωστόσο η αποφυγή ευθυνών είχε ξεκινήσει από τις πρώτες ώρες, με την Αττική οδό, να ρίχνει ευθύνες στους οδηγούς σημειώνοντας ότι «δημιουργήθηκαν έντονα κυκλοφοριακά προβλήματα εξαιτίας οχημάτων που ακινητοποιήθηκαν είτε λόγω μηχανικής βλάβης, είτε φόβου και έλλειψης εμπειρίας των οδηγών τους»

Ακολούθησε πολιτική διελκυστίνδα, με ανακοινώσεις των κομμάτων της αντιπολίτευσης, να βάλλουν κατά της κυβέρνησης για την αναποτελεσματικότητα των αποφάσεων της στην διαχείριση αντιμετώπισης των συνεπειών του καιρκού φαινομένου, ενώ αργά το απόγευμα κινητοποιήθηκε η Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθήνών με την προϊσταμένη της να παραγγέλνει διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης στο πλαίσιο της οποίας θα αναζητηθούν τυχόν ευθύνες για το αδίκημα της «παρακώλυσης συγκοινωνιών».

Κι όλα αυτά την ώρα που χιλιάδες κατοικοι του λεκανοπεδίου, ζουν μια πρωτογνωρη ταλαιπωρία, στους δρόμους που καποιοι παρέμεναν εγκλωβισμένοι αλλά και στα σπίτια τους που δεν είχαν ηλεκτρικό ρεύμα.

Γιατί πέρα από τα έντονα κυκλοφοριακά προβλήματα και τους εγκλωβισμούς εκατοντάδων οδηγών στις κεντρικές οδικές αρτηρίες, δεν έλειψαν και τα προβλήματα στην ηλεκτροδότηση καθώς και οι πτώσεις δέντρων και αντικειμένων, όπου χρειάστηκε η επέμβαση της Πυροσβεστικής, η οποία δέχθηκε περισσότερες απο 960 κλήσεις για βοήθεια. Μέχρι και αυτήν την ώρα συνεργεία του ΔΕΔΔΗΕ επιχειρούν αποκατάσταση στην παροχή ηλεκτρικού ρεύματος σε συνοικίες Δήμων της Αττικής, ενώ ατελειωτο φαντάζει το έργο των πυροσβεστών για την απομάκρυνση δέντρων απο δρόμους περιοχών σε όλο το λεκανοπέδιο.

Χάος παρατηρήθηκε ακόμα και σε μεμονωμένες δομές του δημοσιου, όπως στο νοσοκομείο Σωτηρία στο οποίο η χινόπτωση κατέστησε απροσπέλαστους τους εσωτερικούς του δρόμους που συνδέουν τις κλινικές. Αποτέλεσμα ήταν να μεινουν χωρις βραδυνό και δίχως θέρμανση δεκάδες ασθενείς , γιατροι και νοσηλευτές που βρικονταν σε κλινικές έξω απο το κεντρικό κτήριο , καθώς οι τραπεζοκόμοι αδυνατούσαν το βράδυ της Δευτέρας να τους μεταφέρουν φαγητό.

Η κυβέρνηση, ουσιαστικά, αρχίζει να ξυπνά από τον λήθαργο την επόμενη μέρα με τους υπουργούς Καραμανλή και Θεοδωρικάκο, να υπογραμμίζουν πως θα αναζητηθουν ευθύνες και το υπουργείο Μεταφορών να συστήνει επιτροπή διερεύνησης. Την ίδια ώρα ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ζητά από την Αττική οδό, να αποζημιώσει με 2.000€ τον κάτοχο κάθε οχήματος που εγκλωβίστηκε στα όρια ευθύνης της, η οποία λιγο αργοτερα ανακοινώνει πως θα προχωρήσει στην συγκεκριμένη παροχή, με διαδικασία που θα ανακοινωθεί μετά την καταγραφή των οχημάτων απο τις αρχές. Λίγες ώρες αργότερα και ενώ πλέον ειχαν απεγκλωβιστεί οι οδηγοί, ανακοινώθηκε η παραίτηση του Διευθύνοντος συμβούλου Βασίλη Χαλκιά.

Το μπαλάκι των ευθυνών δεν απέφυγε φυσικά και ο περιφερειάρχης Αττικής, Γιώργος Πατούλης, με τον κυβερνητικό εκπρόσωπο, να δείχνει προς την πλευρά του για τα προβλήματα που προέκυψαν περαν της Αττικής οδού, σε Κατεχάκη, Μεσογείων Μαραθώνος, Λαυρίου, Κηφισού και άλλες μεγάλες οδικές αρτηρίες του λεκανοπεδίου.

Πάντως , σήμερα, αναμένεται με ενδιαφέρον η πρώτη αντίδραση – εμφάνιση του πρωθυπουργού στο υπουργικό συμβούλιο που συγκάλεσε μετά το χάος που δημιουργήθηκε από τη «μη διαχείριση» των προβλημάτων που δημιούργησε η κακοκαιρία «Ελπίδα».

Διαβάστε επίσης:

Μητσοτάκης: Συγκαλεί αύριο υπουργικό στη σκιά του φιάσκου της διαχείρισης της κακοκαιρίας – Ποιοι θα μπουν στο κάδρο των ευθυνών;

Αττική Οδός: Παραιτήθηκε ο Διευθύνων Σύμβουλος μετά το φιάσκο με τους χιλιάδες εγκλωβισμένους οδηγούς

Ο «επιτελικός» τραγέλαφος της κυβέρνησης και η εξαφάνιση Μητσοτάκη

Newsroom

Recent Posts

Lockdown : Αύξηση κρουσμάτων, μεταλλάξεις και τα νοσοκομεία χωρίς… οξυγόνο – Τα στοιχεία που οδήγησαν στα νέα μέτρα

Η πολύ δύσκολη κατάσταση στα νοσοκομεία της Αττικής και η ευρεία διασπορά του κοροναϊού σε…

3 έτη ago

Αντιδράσεις στην παντοδυναμία του Facebook

Η κυβέρνηση της Αυστραλίας και το Facebook βρήκαν κοινό έδαφος για την πληρωμή ειδησεογραφικού περιεχομένου…

3 έτη ago

Εκκίνηση με τρεις Έλληνες σε τοξοβολία και κωπηλασία

Οι Ολυμπιακοί Αγώνες του Τόκιο αρχίζουν κι επίσημα το μεσημέρι της Παρασκευής (23/07) με την…

3 έτη ago

Χ. Κλούγκε: Στο περιθώριο 1 στους 6 Ευρωπαίους που υπέφεραν από ψυχικές διαταραχές πριν από την πανδημία

Πριν την πανδημία, 1 στους 6 Ευρωπαίους πολίτες υπέφεραν από ψυχικές διαταραχές, αλλά αφέθηκαν με…

3 έτη ago

Προφυλακιστέος ο 30χρονος για τον θάνατο της 26χρονης συντρόφου του στην Φολέγανδρο

Στη φυλακή οδηγείται ο 30χρονος κατηγορούμενος για την ανθρωποκτονία της 26χρονης συντρόφου του Γαρυφαλλιάς Ψαρράκου,…

3 έτη ago

Ξανά στις 3 πρώτες θέσεις η Ελλάδα στην ΕΕ στη διάθεση συχνοτήτων για 5G

Και πάλι στις 3 πρώτες θέσεις μεταξύ των 27 κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης βρίσκεται…

3 έτη ago