Βρισκόμαστε λίγους μήνες πριν από τις βουλευτικές εκλογές. Η Κυβέρνηση Μητσοτάκη
βρίσκεται περίπου 3,5 έτη στη διακυβέρνηση της χώρας. Νομίζω μια πρώτη απεικόνιση των
εξελίξεων στα βασικά μακροοικονομικά μεγέθη της οικονομίας, την περίοδο αυτή, είναι
χρήσιμη όσο και αναγκαία προκειμένου να αντιληφθούμε, όσο είναι δυνατόν, την συνολική
αλήθεια που απορρέει από τους αριθμούς και όχι από μερικές προσεγγίσεις.
Θα αναφερθώ σε στοιχεία των ετών 2020-2021-2022, θεωρώντας το έτος 2019 ως έτος που δεν ανήκει σε καμία από τις δύο κυβερνήσεις που ήταν στην εξουσία ένα εξάμηνο η καθεμία.
Θα παραθέσω, κατ’ αρχάς τον Πίνακα 1 με τις συνολικές εξελίξεις και στη συνέχεια θα προβώ σε ορισμένες απλές επεξηγήσεις.
(σε σταθερές τιμές του 2015 – εκατ. ευρώ)
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||
ΑΕΠ | 183.786 | 167.238 | 181.343 | 192.067 | |
Κατανάλωση | 162.683 | 153.904 | 161.420 | 174.280 | |
Επενδύσεις (ΑΣΠΚ) | 19.724 | 19.939 | 23.923 | 26.315 | |
Ετήσιες Μεταβολές | |||||
ΑΕΠ (Μεταβολή %) | 1,9 | -9 | 8,4 | 5,9 | |
Κατανάλωση (Μεταβολή %) | 1,9 | -5,4 | 4,9 | 5,5 | |
ΑΣΠΚ (Μεταβολή %) | -2,2 | 1,1 | 20 | 11,6 | |
Δείκτης Τιμών Καταναλωτή (Μεταβολή %) | 0,3 | -1,2 | 1,2 | 9,6 | |
Ποσοστό Ανεργίας | 17,3 | 16,3 | 14,7 | 12,6 | |
Εξαγωγές | 70.078 | 54.997 | 68.253 | 71.584 | |
Εισαγωγές | 71.337 | 66.151 | 77.830 | 85.781 | |
Ισοζύγιο Τρεχουσών Συναλλαγών (% ΑΕΠ) | -1,5 | -6,6 | -8,2 | -8,6 | |
Καθαρή Διεθνής Επενδυτική Θέση (δισ. ευρώ) | -154,1 | -173,8 | -171,9 | ||
Ισοζύγιο γενικής κυβέρνησης | 1,1 | -9,9 | -7,3 | -4,1 | Προβλεψη |
Πρωτογενές Ισοζύγιο | 4,1 | -6,9 | -5 | -1,6 | Προβλεψη |
Δημόσιο Χρέος/ΑΕΠ | 180,6 | 206,3 | 194,5 | 170 | Προβλεψη |
Την τριετία 2020-2022 ο ετήσιος πραγματικός ρυθμός μεγέθυνσης του ΑΕΠ ήταν 1,66%. Την προηγούμενη τετραετία αντιστοίχως ήταν 0,9%.
Επειδή τα μακροοικονομικά μεγέθη είναι αλληλένδετα μεταξύ τους και επειδή τα οικονομικά μεγέθη είναι «εναλλακτικού κόστους» η επίτευξη αυτού του ρυθμού μεγέθυνσης επιτεύχθηκε με αύξηση του ελλείμματος του πρωτογενούς ισοζυγίου κατά μέσο ετήσιο όρο ίσο με 4,5 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ ή κατά 8,1 δις ευρώ. Σημειωτέον ότι παρέλαβε από την προηγούμενη κυβέρνηση πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 4,1% του ΑΕΠ. Σημειώνω ότι την περίοδο διακυβέρνησης της ΝΔ αυξήθηκε ο δανεισμός του κράτους κατά 44,27 δις ευρώ φθάνοντας τα 400,28 δις ευρώ από 356,01 δις ευρώ το 2019 (ΟΔΔΗΧ). Η προηγούμενη κυβέρνηση είχε αυξήσει το δανεισμό κατά 31,8 δις ευρώ (2014: 324,2 και 2019: 356,0 δις ευρώ).
Η αύξηση αυτή του πρωτογενούς ελλείμματος είχε αυξητική (αρνητική) επίδραση στο λόγο Δημοσίου Χρέους προς το ΑΕΠ. Όμως λόγω της μεγάλης αύξησης του ονομαστικού ΑΕΠ, λόγω πληθωρισμού, στα 208 δις ευρώ ή ετήσια μεταβολή 14,5% , το 2022 αναμένεται μείωση του λόγου ΔΧ/ΑΕΠ στο 171,0% (μείωση 23,5 ποσοστιαίων μονάδων). Παρά τη μείωση του λόγου ΔΧ/ΑΕΠ, το Δημόσιο Χρέος σε απόλυτα νούμερα θα συνεχίσει να αυξάνεται όσο τα πρωτογενή αποτελέσματα της ΓΚ δεν καλύπτουν την πληρωμή των τόκων του δημοσίου.
Θετική ήταν η εξέλιξη του Ακαθάριστου Σχηματισμού Παγίου Κεφαλαίου (επενδύσεις), κυρίως το 2022, λόγω και των πόρων 2, 1 δις του Ταμείου Ανάκαμψης, αλλά και χάρη στην αύξηση των Άμεσων Ξένων Επενδύσεων (ΑΞΕ). Ο ΑΣΠΚ εκτιμάται ότι το 2022 θα ανέλθει στα 26,3 δις αυξημένος κατά περίπου 6,3 δις ευρώ την περίοδο 2019-2022 και ως % του ΑΕΠ διαμορφώθηκε στο 13,8, από 10,7% το 2019. Εκείνο που πρέπει να σημειωθεί είναι ότι η τομεακή κατανομή του ΑΣΠΚ δεν δείχνει σχεδόν καμία διαφοροποίηση με την κατανομή των τελευταίων 12 ετών. Η αθροιστική αύξηση των δύο αυτών μεγεθών, το 2022, υπερβαίνει την αύξηση του συνολικού μεγέθους του ΑΣΠΚ, γεγονός που δείχνει την υστέρηση του εγχώριου ιδιωτικού τομέα στον τομέα αυτό.
Το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών μειώθηκε το 2020 κατά 4,3%, το 2021 αυξήθηκε 7,6% , ενώ το πρώτο εξάμηνο του 2022 μειώθηκε κατά 7,28% και το τρίτο τρίμηνο μειώθηκε επίσης κατά 1,7%. Συνολικά και για ολόκληρη την τριετία το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών υπολογίζεται ότι θα είναι αρνητικό.
Ο πληθωρισμός (Εθνικός ΔΤΚ) αυξήθηκε από 0,3% το 2019 σε 9,6% το 2022. Η ενεργειακή κρίση σαφέστατα έχει ουσιαστική συμβολή σε αυτή την εξέλιξη. Όμως ενώ το μοναδιαίο εργατικό κόστος στον αποπληθωριστή του ΑΕΠ μειώθηκε, αντιστοίχως το μοναδιαίο κόστος των εμμέσων φόρων και των κερδών αυξήθηκε (ΙΝΕ/ΓΣΕΕ, Η πρόταση του ΙΝΕ ΓΣΕΕ για τον κατώτατο μισθό στην Ελλάδα το 2023).
Το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών την συγκεκριμένη τριετία διευρύνθηκε σημαντικά κινούμενο πλέον σε επικίνδυνα επίπεδα, θυμίζοντας παλιές εποχές. Διατυπώνεται η άποψη ότι τουλάχιστον για το έτος 2022 αυτό οφείλεται στην αύξηση των τιμών των ενεργειακών προϊόντων. Ο αντίλογος είναι διπλός: τουλάχιστον το ½ του παρουσιαζόμενου ελλείμματος πράγματι μπορεί να αποδοθεί στην αύξηση των τιμών ενέργειας αλλά το υπόλοιπο προφανώς οφείλεται στα διαρθρωτικά προβλήματα της ελληνικής οικονομίας. Η δεύτερη απάντηση είναι ότι κανείς δεν είναι σίγουρος ότι οι τιμές των ενεργειακών προϊόντων θα μειωθούν στο μεσοπρόθεσμο διάστημα. Οι προβλέψεις για το 2023 υποστηρίζουν ότι το βαρέλι το πετρέλαιο θα κινηθεί κοντά στα 105 δολάρια και το φυσικό αέριο στα 140-150 δολάρια ανά MWh.
Οι εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών παρουσιάζουν αύξηση. Μεγαλύτερη αύξηση όμως παρουσιάζουν οι αντίστοιχες εισαγωγές με αποτέλεσμα τη διεύρυνση του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών. Κύρια αιτία η συνεχής αύξηση του ελλείμματος του εμπορικού ισοζυγίου, παρά την πολλαπλώς διαφημιζόμενη αύξηση των εξαγωγών αγαθών. Οι πολυδιαφημισμένες εξαγωγές δεν μπορούν να συμβάλλουν αποφασιστικά στη μεγέθυνση του ΑΕΠ σε μια οικονομία όπως η ελληνική με τη σημερινή παραγωγική δομή. Η αναφορά στο μέγεθος των εξαγωγών αγαθών και υπηρεσιών ανεξάρτητα από το αντίστοιχο μέγεθος των εισαγωγών εάν δεν γίνεται για λόγους σκοπιμότητας, γίνεται από λόγους άγνοιας. Τα δύο μεγέθη συνδέονται άρρηκτα μεταξύ τους: πρώτον είτε των αναγκών της ελληνικής παραγωγής πλήθους εισαγόμενων πρώτων υλών , ημικατεργασμένων και μηχανημάτων για την παραγωγή των ελληνικών προϊόντων που στη συνέχεια μέρος των οποίων εξάγονται (δηλαδή χαμηλή προστιθέμενη αξία της ελληνικής παραγωγής), είτε για την άμεση κάλυψη πλήθους καταναλωτικών αναγκών﮲ δεύτερον, για το λόγο ότι ένα μεγάλο μέρος των ελληνικών εξαγωγών αφορούν έσοδα από τον τουρισμό, τα οποία θεωρούνται «οιονεί» παραγόμενα εγχωρίως και τα οποία ως εισαγόμενοι πόροι ανακυκλώνουν, συντηρούν και διευρύνουν το εμπορικό έλλειμμα, κατευθυνόμενα σε εισαγωγές πάσης φύσεως αγαθών εμποδίζοντας εν τοις πράγμασι τη διεύρυνση της στενής παραγωγικής βάσης της ελληνικής οικονομίας. Επίσης για το 2022 ο υψηλός πληθωρισμός έχει διογκώσει την αξία των εξαγωγών και των εισαγωγών σε τρέχουσες τιμές, δίνοντας την ευκαιρία σε κυβερνητικούς κύκλους να πανηγυρίζουν…
Σύμφωνα, όμως, με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ οι εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών το 2022 σε αλυσωτούς δείκτες όγκου (σταθερές τιμές του 2015) ήταν 77,694 δις ευρώ, Αντίστοιχα οι εισαγωγές ήταν 85,781 δις ευρώ. Δηλαδή η αύξηση των εξαγωγών ήταν 4,9% σε σχέση με το 2021, ενώ η αύξηση των εισαγωγών την ίδια περίοδο ήταν 10,2%.
Σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, το ΑΕΠ το 2022 σε όρους όγκου ανήλθε σε 192,1 δισ. ευρώ έναντι 181,3 δισ. ευρώ το 2021 παρουσιάζοντας αύξηση κατά 5,9%.Η συνεισφορά των επί μέρους συνιστωσών από τη μεριά της ζήτησης ήταν η ακόλουθη: για ακόμη μια φορά (πάγια κατάσταση στην ελληνική οικονομία) κυρίαρχος ήταν ο ρόλος της εγχώριας ζήτησης, της οποίας η συμμετοχή στην ετήσια μεταβολή του ΑΕΠ ανήλθε σε 8,6 ποσοστιαίες μονάδες (ΠΜ). Οι επιμέρους συνιστώσες της εγχώριας ζήτησης προσέθεσαν ως ακολούθως στην αύξησή της: ιδιωτική κατανάλωση +5,3 ΠΜ, δημόσια κατανάλωση -0,3 ΠΜ, μεταβολή αποθεμάτων +2,1 ΠΜ, επενδύσεις παγίων +1,5 ΠΜ. Αντιθέτως ο εξωτερικός τομέας αφαίρεσε περίπου 2,5 ΠΜ (καθαρές εξαγωγές αγαθών -3,5 ΠΜ, και καθαρές εξαγωγές υπηρεσιών +0,9 ΠΜ). Για ακόμη μια φορά την παρτίδα έσωσε η ιδιωτική κατανάλωση (ο ετήσιος ρυθμός μεταβολής της ιδιωτικής κατανάλωσης ανήλθε στο 7,8%) ενώ όπως πολλάκις έχουμε υποστηρίξει οι καθαρές εξαγωγές, παρά την αύξηση των εξαγωγών, σε μια οικονομία όπως η ελληνική, δεν μπορούν να σηκώσουν το βάρος της μεγέθυνσης. Μάλιστα συμμετέχουν αρνητικά σε αυτή. Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης υπογραμμίζει το –θετικό- γεγονός ότι ο ρυθμός μεγέθυνσης της ελληνικής οικονομίας ήταν πάνω από το μέσο όρο των χωρών της ευρωζώνης, αλλά παραλείπει να αναφερθεί ότι αυτό επιτεύχθηκε με μεγάλη αύξηση του ελλείμματος του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών το οποίο και για τα τέσσερα έτη της διακυβέρνησης Μητσοτάκη παρουσιάζει έντονη αύξηση (Δες Γραφική παράσταση 1).
Γραφική παράσταση 1
Πηγή: ΕΛΣΤΑΤ
Άξιο προσοχής είναι ότι όλες οι χώρες της Δυτικής Ευρώπης (αυτές που συνηθίζουμε να ονομάζουμε αναπτυγμένες χώρες) παρουσιάζουν μια εντελώς διαφορετική εικόνα : μικρότερο ρυθμό μεγέθυνσης αλλά με ισορροπημένο εξωτερικό τομέα, για το έτος 2022, όπως φαίνεται στην Γραφική παράσταση 2.
Γραφική παράσταση 2
Πηγή: Economic and Financial Affairs, European Economic Forecast, Autumn 2022
Μόνο η Ελλάδα (και η Κύπρος αν την συμπεριλάβουμε στις ανεπτυγμένες οικονομικά χώρες) παρουσιάζουν αυτή την εικόνα του υψηλού ελλείμματος στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών.
Αντιθέτως όλες οι υπόλοιπες χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, παρουσιάζουν υψηλά ελλείμματα στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών σε συνδυασμό με θετική μεγέθυνση του ΑΕΠ (έτος 2022). Τελικά μήπως συμφέρει για λόγους επικοινωνίας να συγκρινόμαστε με αυτές τις χώρες; Και να αφήσουμε κατά μέρος ρήσεις όπως «η Ελλάδα ταξιδεύει στο πρώτο βαγόνι»….
Πολλά ερωτήματα προκύπτουν που χρειάζονται περαιτέρω ανάλυση. Όμως το πρώτο και βασικό είναι ότι το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών (και τα τέσσερα χρόνια της διακυβέρνησης Μητσοτάκη) έχει αρχίσει να χτυπάει καμπανάκια κινδύνου. Δεν πρέπει να λησμονούμε ότι το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών ήταν ένας από τους βασικούς παράγοντες που οδήγησαν στα μνημόνια. Το δεύτερο ίσως ιεραρχικά είναι ότι χωρίς στέρεο αναστοχασμό για τους τρόπους διεύρυνσης της παραγωγικής βάσης της οικονομίας σε τομείς που πραγματικά υπάρχουν δυνατότητες και όχι με φενακισμένες και αιθεροβάμονες αντιλήψεις, με πολιτικές πομφόλυγες και ιδεολογισμούς που οδηγούν σταθερά στη χειροτέρευση της κατάστασης της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας.
Για του λόγου το αληθές παραθέτω τη συμβολή των βασικών κλάδων της ελληνικής οικονομίας στην Προστιθέμενη Αξία το 2022 (δες: Eurobank Research, 7 ΗΜΕΡΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ,10 Μαρτίου 2023, Τεύχος 454).
Οι κατασκευές κατέγραψαν τη μεγαλύτερη ετήσια αύξηση σε όρους πραγματικής ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας (26,0%, συνεισφορά 0,5 ΠΜ) και ακολούθησαν: τέχνες, διασκέδαση και ψυχαγωγία (24,9%, 0,8 ΠΜ), επαγγελματικές, επιστημονικές και τεχνικές δραστηριότητες, διοικητικές και υποστηρικτικές δραστηριότητες (13,5%, 0,7 ΠΜ), εμπόριο, μεταφορά και αποθήκευση, υπηρεσίες παροχής καταλύματος και υπηρεσίες εστίασης (12,6%, 2,9 ΠΜ), ενημέρωση και επικοινωνία (4,5%, 0,1 ΠΜ), χρηματοπιστωτικές και ασφαλιστικές δραστηριότητες (2,4%, 0,1 ΠΜ), βιομηχανία πλην κατασκευών (1,6%, 0,3 ΠΜ), γεωργία, δασοκομία και αλιεία (1,3%, 0,1 ΠΜ), διαχείριση ακίνητης περιουσίας (0,3%, 0,1 ΠΜ) και δημόσια διοίκηση και άμυνα, υποχρεωτική κοινωνική ασφάλιση, εκπαίδευση, δραστηριότητες σχετικές με την ανθρώπινη υγεία και την κοινωνική μέριμνα (-0,9%, -0,2 ΠΜ).
Η αλλαγή της παραγωγικής βάσης συνίσταται στην επανάληψη του ίδιου υποδείγματος… με λίγη χρυσόσκονη ψηφιοποίησης.
Στη Γραφική Παράσταση 3 παρουσιάζεται η εξέλιξη του ποσοστού ανεργίας από τον Οκτώβριο 2009 μέχρι και τον Δεκέμβριο 2022 στο τέλος του κάθε έτους (Δεκέμβριος) εκτός αν αναφέρεται διαφορετικά. Ο Οκτώβριος 2009 είναι ο μήνας που ανέλαβε η κυβέρνηση Γ. Παπανδρέου. Το ποσοστό ανεργίας ήταν στο 10,2%. Το παρέδωσε στην κυβέρνηση Λ. Παπαδήμου (Οκτώβριος 2011) στο 20,5%. Η κυβέρνηση Α. Σαμαρά –Ε. Βενιζέλου το παρέδωσε στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ (Δεκέμβριος 2014) στο 26,0%. Με τη σειρά της η αυτή η κυβέρνηση το παρέδωσε στη κυβέρνηση Κ. Μητσοτάκη (Ιούλιος 2019) στο 17,5% και τον Δεκέμβριο 2022 το ποσοστό ήταν στο 11,6%. Κατά τη θητεία των τριών πρώτων αναφερομένων κυβερνήσεων το ποσοστό ανεργίας είχε ανοδική πορεία. Κατά τη θητεία των δύο επομένων κυβερνήσεων το ποσοστό ανεργίας είχε φθίνουσα πορεία. Συγκριμένα: την περίοδο διακυβέρνησης της χώρας από την κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ το ποσοστό ανεργίας αυξήθηκε κατά 10,3 ποσοστιαίες μονάδες. Αντίστοιχα την περίοδο κυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ αυξήθηκε κατά 5,5 ποσοστιαίες μονάδες. Την περίοδο της διακυβέρνησης της χώρας από ΣΥΡΙΖΑ- ΑΝΕΛ το ποσοστό ανεργίας μειώθηκε κατά 6,7 ποσοστιαίες μονάδες. Κατά δε την περίοδο της κυβέρνησης ΝΔ – Κ. Μητσοτάκη το ποσοστό ανεργίας μειώθηκε κατά 5,9 ποσοστιαίες μονάδες.
Γραφική παράσταση 3
Πηγή: ΕΛΣΤΑΤ
Είναι προφανές ότι η συνεχής μείωση του ποσοστού ανεργίας συσχετίζεται με τη σταδιακή αύξηση του ΑΕΠ την αντίστοιχη περίοδο.
Γραφική παράσταση 4
Πηγή: ΕΛΣΤΑΤ
Στη Γραφική παράσταση 4 καταγράφονται οι καθαρές εισροές ΑΞΕ στην ελληνική οικονομία την περίοδο 2006 μέχρι και το 7μηνο του 2022. Από το 2016 (με εξαίρεση το 2020 λόγω πανδημίας) παρουσιάζουν ανοδική τάση η οποία οφείλεται στην πολιτική των ελληνικών κυβερνήσεων, στο πλαίσιο του υιοθετηθέντος υποδείγματος των μνημονίων, να διευκολύνουν την εισροή ΑΞΕ με κάθε τρόπο. Βασικός μοχλός οι ιδιωτικοποιήσεις της δημόσιας περιουσίας.
Γραφική παράσταση 4
Εισροές ΑΞΕ στην Ελληνική οικονομία (ροές ετήσιες)
Πηγή : Τράπεζα της Ελλάδος
Παρατηρούμε τα εξής:
Οι αναβαθμίσεις της ελληνικής οικονομίας :Την τριετία 2016 – 2019 (κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ), οι τρεις από τους τέσσερις οίκους αξιολόγησης (DBRS, Fitch, S&P) αναβάθμισαν τα ελληνικά ομόλογα κατά 6 βαθμίδες της κλίμακας και ο τέταρτος (η Moody’s) κατά 4, ενώ από τον Οκτώβριο του 2019 μέχρι και σήμερα (κυβέρνηση Ν.Δ.) οι ίδιοι τρεις οίκοι αναβάθμισαν κατά δύο βαθμίδες και ο τέταρτος επίσης κατά 2.
Σύμφωνα με δηλώσεις το Υπουργού οικονομικών στη Βουλή το ιδιωτικό χρέος επί κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ ήταν 238 δις ευρώ. Στο τέλος του 2022 βρίσκεται περίπου στα 260,0 δις ευρώ. Επιμερίζεται ως εξής: υπόλοιπο δανείων 115 δις ευρώ. Από αυτά, τα 72 δισ. ευρώ είναι επιχειρηματικά δάνεια, τα 29,38 δισ. ευρώ είναι στεγαστικά και περίπου 8,6 δισ. ευρώ είναι καταναλωτικά. Ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τα δημόσια ταμεία 113 δις ευρώ (αυξήθηκαν πάνω από 3 δισ. ευρώ το 2022 συγκριτικά με το 2021). Οφειλές προς τα ασφαλιστικά ταμεία περίπου 30 δις ευρώ. Το ιδιωτικό χρέος, σε αντίθεση με το δημόσιο χρέος δεν είναι συνολικά ρυθμισμένο , όπως πχ το δημόσιο χρέος, και συνεπώς υπόκειται στους κινδύνους των διακυμάνσεων της αγοράς και των κατόχων του ειδικά το κομμάτι που ανήκει σε ιδιωτικούς φορείς (τράπεζες, funds και servicers).
Το κατά κεφαλήν εισόδημα, σε όρους αγοραστικής δυνάμεως, της Ελλάδας βρίσκεται στην τρίτη θέση από το τέλος των 27 χωρών της ευρωζώνης σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της Eurostat ( Γραφική παράσταση 5).
Γραφική παράσταση 5
Η πολύ δύσκολη κατάσταση στα νοσοκομεία της Αττικής και η ευρεία διασπορά του κοροναϊού σε…
Η κυβέρνηση της Αυστραλίας και το Facebook βρήκαν κοινό έδαφος για την πληρωμή ειδησεογραφικού περιεχομένου…
Οι Ολυμπιακοί Αγώνες του Τόκιο αρχίζουν κι επίσημα το μεσημέρι της Παρασκευής (23/07) με την…
Πριν την πανδημία, 1 στους 6 Ευρωπαίους πολίτες υπέφεραν από ψυχικές διαταραχές, αλλά αφέθηκαν με…
Στη φυλακή οδηγείται ο 30χρονος κατηγορούμενος για την ανθρωποκτονία της 26χρονης συντρόφου του Γαρυφαλλιάς Ψαρράκου,…
Και πάλι στις 3 πρώτες θέσεις μεταξύ των 27 κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης βρίσκεται…