Με ταχύτατες διαδικασίες ολοκληρώνεται σήμερα η μόνη συζήτηση και ψήφιση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας με τίτλο «Μετονομασία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας σε Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων και διεύρυνση του αντικειμένου της με αρμοδιότητες επί των υπηρεσιών ύδατος και της διαχείρισης αστικών αποβλήτων, ενίσχυση της υδατικής πολιτικής – Εκσυγχρονισμός της νομοθεσίας για τη χρήση και παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές μέσω της ενσωμάτωσης των Οδηγιών ΕΕ 2018/2001 και 2019/944 – Ειδικότερες διατάξεις για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και την προστασία του περιβάλλοντος».
Εισηγητής από την πλευρά της συμπολίτευσης ο βουλευτής Πέλλας Διονύσιος Σταμενίτης και το βάρος της αντιπαράθεσης από την πλευρά της αξιωματικής αντιπολίτευσης έχει αναλάβει ο τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σωκράτης Φάμελλος.
Σημειώνεται ότι η Διάσκεψη των Προέδρων αποφάσισε στη συνεδρίαση της 16ης Μαρτίου 2023 τη συζήτηση του νομοσχεδίου σε μία (1) έως δύο (2) συνεδριάσεις, αυτό σημαίνει ότι αναλόγως τη ροή της συζήτησης και τους βουλευτές που θα ζητήσουν να μιλήσουν ενδεχομένως να χρειαστεί και νέα συνεδρίαση.
Πρόκειται άλλωστε για πολυνομοσχέδιο, το οποίο ουσιαστικάα είναι τρία νομοσχέδια για τα νερά, την ενέργεια, τα απορρίμματα, τα δάση, τη βιοποικιλότητα, τις ΑΠΕ, την ενεργειακή δημοκρατία και εισάγει μια σειρά προβληματικές διατάξεις με πλέον σημαίνουσα την πόρτα που ανοίγει στην διαχείριση των υδάτινων πόρων με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Και αυτό παρά τις σοβαρότατες επιφυλάξεις που εξέφρασε το Επιστημονικό Συμβούλιο της Βουλής με την πολυσέλιδη έκθεσή του.
Ειδικά για το νερό το νομοσχέδιο προβλέπει τη διεύρυνση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ) και τη μετονομασία της σε Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ). Έτσι στην Αρχή θα ενταχθούν πλέον η εποπτεία και ο έλεγχος των υπηρεσιών νερού (ύδρευση και αποχέτευση) και η διαχείριση αστικών αποβλήτων.
Ανακύπτει, ωστόσο, ένα σοβαρό ερώτημα: Στην περίπτωση του νερού ποια ακριβώς αγορά θα ρυθμίσει, όταν όλοι οι διεθνείς οργανισμοί, η Ευρωπαϊκή Ένωση, το Σύνταγμα της χώρας και το ΣτΕ αναγνωρίζουν το νερό ως φυσικό αγαθό που τελεί υπό καθεστώς νόμιμου μονοπωλίου, υπό την εποπτεία των κρατικών φορέων και της τοπικής αυτοδιοίκησης;.
Σύμφωνα με την αντιπολίτευσης και όλες τις δημοτικές υπηρεσίες ύδρευσης της χώρας, το νομοσχέδιο έχει στο στόχαστρο την οικονομική διαχείριση του νερού σε σχέση με την τιμολόγησή του, την οργάνωση των σχετικών υπηρεσιών και τις νέες επενδύσεις σε έργα ύδρευσης-αποχέτευσης από το ΕΣΠΑ ή το Ταμείο Ανάκαμψης. Έτσι όμως αφαιρούνται οι, έως σήμερα κρατικές, σχετικές αρμοδιότητες από τα αρμόδια υπουργεία και τις Δημοτικές Επιχειρήσεις (ΔΕΥΑ) και ανατίθενται στη νέα διευρυμένη ανεξάρτητη ρυθμιστική αρχή. Μια ενέργεια που από μόνη της καταστρατηγεί τις σχετικές αποφάσεις του ΣτΕ και εγείρει σοβαρές επιφυλάξεις για την αναμενόμενη ποιότητα, καθολικότητα και τιμή των υπηρεσιών του νερού, αλλά και ενστάσεις για το δημόσιο συμφέρον.
Δημήτρης Μάντζος: Οι πολίτες ζητούν δικαιοσύνη, αλήθεια, απαντήσεις